Co je vděčnost?

Co je vděčnost? Sebeuvědomění

Vděčnost je pozitivní emoce, která zahrnuje vděčnost a vděčnost a je spojena s několika přínosy pro duševní a fyzické zdraví. Když prožíváte vděčnost, cítíte vděčnost za něco nebo někoho ve svém životě a reagujete pocity laskavosti, vřelosti a dalšími formami štědrosti.

Slovo vděčnost může mít řadu různých významů v závislosti na tom, jak ho ostatní používají a v jakém kontextu.

„Obecně řečeno, vděčnost vychází z uznání, že se vám přihodilo něco dobrého, doprovázeného hodnocením, že za to může někdo, ať už jiný člověk, nebo neosobní zdroj, jako je příroda nebo božská entita,“ vysvětlují výzkumnice Lúzie Fofonka Cunha, Lucia Campos Pellanda a Caroline Tozzi Reppold v článku publikovaném v roce 2019 v časopise Frontiers in Psychology.

Historie vděčnosti

Toto téma zajímá náboženské učence a filozofy již od starověku. Výzkum vděčnosti se rozběhl až v 50. letech 20. století, kdy psychologové a sociologové začali zkoumat, jaký vliv může mít vděčnost na jednotlivce a skupiny. Od té doby zájem o toto téma značně vzrostl, protože se stále více projevoval jeho potenciální přínos pro zdraví.

Znaky vděčnosti

Jak tedy vděčnost vypadá? Jak poznáte, že prožíváte pocit vděčnosti? Vyjádření vděčnosti a poděkování za to, co máte, může probíhat různými způsoby. Může například zahrnovat:

  • Věnujte několik okamžiků přemýšlení o věcech ve svém životě, za které jste vděční.
  • Zastavit se a pozorovat a ocenit krásu a zázrak něčeho, s čím se setkáváte v každodenním životě.
  • Být vděčný za své zdraví.
  • Poděkovat někomu za pozitivní vliv, který má na váš život.
  • Udělat něco milého pro druhého člověka, abyste dali najevo, že jste vděční.
  • Věnovat pozornost drobným věcem ve svém životě, které vám přinášejí radost a pokoj.
  • Meditace nebo modlitba zaměřená na poděkování.

Vděčnost je často spontánní emoce, kterou pociťujete v daném okamžiku. Někteří lidé jsou přirozeně náchylní k jejímu častějšímu prožívání než jiní, ale podle odborníků ji můžete také kultivovat a naučit se ji praktikovat častěji.

Měření vděčnosti

Svůj sklon k prožívání vděčnosti můžete vyhodnotit tak, že si položíte následující otázky.

  • Máte pocit, že máte v životě za co být vděční?
  • Kdybyste sestavili seznam všech věcí, za které jste vděční, byl by tento seznam velmi dlouhý?
  • Když se podíváte na svět, najdete mnoho věcí, za které můžete být vděční?
  • Máte pocit, že vaše vděčnost za život a za druhé lidi s přibývajícím věkem sílí?
  • Zažíváte často chvíle, kdy si někoho nebo něčeho vážíte?
  • Vážíte si ve svém životě nejrůznějších lidí?

Pokud jste na většinu těchto otázek odpověděli kladně, pravděpodobně máte silný smysl pro vděčnost. Pokud jste na mnohé z nich nebo na všechny odpověděli záporně, mohli byste podniknout kroky k tomu, abyste do svého života vděčnost více vnášeli.

Typy vděčnosti

Někdy můžeme vděčnost kategorizovat třemi různými způsoby:

  • Jako afektivní rys, což znamená, že souvisí s celkovým rozpoložením člověka. Někteří lidé přirozeně prožívají vděčnost častěji než jiní. Výzkum však neprokázal jasnou souvislost s žádným z osobnostních rysů Velké pětky, jako je svědomitost, příjemnost a extroverze.
  • Jako nálada, což znamená, že může v průběhu času kolísat. Lidé mohou zažívat období, kdy se cítí obecně vděčnější, a jindy to mohou zažívat méně často.
  • Jako emoce, což je krátkodobější pocit, který lidé prožívají v daném okamžiku. Lidé mohou mít konkrétní zážitek, který v nich vyvolá pocit vděčnosti.

Jak praktikovat vděčnost

Rozvíjet pocit vděčnosti není složité ani náročné. Nevyžaduje žádné speciální nástroje ani trénink. A čím více jej budete praktikovat, tím lépe se vám bude dařit uvádět se do vděčného stavu mysli. Zde je návod, jak na to:

  • Pozorujte okamžik: Věnujte chvíli soustředění na to, co prožíváte a jak se cítíte. Zkontrolujte své smysly a přemýšlejte o tom, co vám pomáhá zvládat situaci. Jsou tu lidé, kteří pro vás něco udělali, nebo jsou tu konkrétní věci, které vám pomáhají zvládat stres, cítit se v životě dobře nebo dosáhnout toho, co potřebujete? Užitečným nástrojem vám může být také cvičení mindfulness, které se zaměřuje na lepší uvědomování si přítomného okamžiku.
  • Zapište si to: Možná vám pomůže založit si deník vděčnosti, do kterého si každý den zapíšete několik věcí, za které jste vděční. Možnost zpětně se na tyto postřehy podívat vám může pomoci, když se snažíte cítit vděčnost.
  • Vychutnejte si okamžik: Dopřejte si čas na to, abyste si tento okamžik opravdu užili. Soustřeďte se na prožitek a dovolte si vstřebat tyto dobré pocity.
  • Vytvořte si rituály vděčnosti: Pokud se na chvíli zastavíte, něco oceníte a poděkujete za to, může vám to pomoci pocítit větší vděčnost. Meditace, modlitba nebo mantra jsou příklady rituálů, které mohou podnítit větší pocit vděčnosti.
  • Děkujte: Vděčnost spočívá v uznání a ocenění lidí, věcí, okamžiků, dovedností nebo darů, které nám do života přinášejí radost, klid nebo útěchu. Dejte najevo své uznání. Můžete poděkovat nějaké osobě, abyste jí dali najevo, že jste za ni vděční, nebo můžete strávit chvíli prostým myšlenkovým oceněním toho, co máte.

Vyjádření vděčnosti druhým je důležitou součástí, která může ovlivnit vaše mezilidské vztahy, zejména ty s partnerem. U lidí s vysokou mírou vděčnosti dochází k prudkému poklesu manželské spokojenosti, pokud jejich partner nevyjádří vděčnost na oplátku.

Projevování vděčnosti lidem kolem vás může pomoci zlepšit kvalitu a spokojenost vašich vztahů.

Vliv vděčnosti

Praktikování vděčnosti může mít významný pozitivní dopad na fyzické i psychické zdraví. Mezi přínosy vděčnosti, které vědci odhalili, patří např:

  • Lepší spánek.
  • Lepší imunita.
  • Vyšší sebevědomí.
  • Snížení stresu.
  • Nižší krevní tlak.
  • Méně úzkosti a depresí.
  • Silnější vztahy.
  • Vyšší míra optimismu.

Výzkumy také naznačují, že lidé, kteří mají tendenci být vděčnější, se také častěji zapojují do dalších chování podporujících zdraví, včetně cvičení, dodržování doporučení lékaře a dodržování zdravějšího životního stylu.

Podle psychologa Roberta Emmonse může mít vděčnost na život člověka transformativní vliv, a to z několika důvodů. Protože pomáhá lidem soustředit se na přítomnost, hraje roli při umocňování pozitivních emocí. Naznačuje také, že může pomoci zlepšit sebehodnocení lidí. Když si uvědomíte, že na světě existují lidé, kterým na vás záleží a kteří se starají o vaše zájmy, může vám to pomoci uvědomit si svou hodnotu.

„Vděčnost blokuje toxické emoce, jako je závist, zášť, lítost a deprese, které mohou ničit naše štěstí.“ – ROBERT EMMONS, PROFESOR NA UC DAVIS

Tipy pro rozvoj vděčnosti

Bylo prokázáno, že mnoho různých cvičení a intervencí pomáhá lidem pěstovat silnější pocit vděčnosti v každodenním životě. Pro rozvoj vděčnosti můžete např:

  • Vést si deník vděčnosti: Věnujte každý den několik minut psaní o něčem, za co jste vděční. Nemusí se jednat o dlouhý nebo složitý proces. Může vám pomoci pouhý seznam dvou nebo tří položek každý den a soustředění se na prožívání vděčnosti za ně. V jedné studii se u zdravotníků, kteří si každý den zapisovali „tři dobré věci“, snížilo emoční vyčerpání a deprese a zlepšila se jejich rovnováha mezi pracovním a soukromým životem a celkové štěstí.
  • Přerámujte si zážitky: Dalším způsobem, jak zvýšit vděčnost, je porovnávat současné situace s negativními zážitky z minulosti. To vám nejen umožní vidět, jak vám vaše silné stránky pomohly překonat tyto události, ale také vám to pomůže zaměřit se na věci, za které můžete být vděční tady a teď.
  • Zaměřte se na své smysly: Emmons navrhuje, abyste se chvíli soustředili na to, co vidíte, slyšíte, chutnáte, čeho se dotýkáte a co cítíte. To vám může pomoci lépe si uvědomit svět kolem sebe a to, co znamená být naživu.

Potenciální úskalí vděčnosti

Přestože se obecně má za to, že vděčnost má řadu rozsáhlých výhod, existují situace, kdy může mít i některé stinné stránky. Pokud ji například vnímáte jako situaci, která vytváří dluh, může ve vás vyvolat pocit povinnosti, který může potenciálně přispět k pocitu stresu.

Tlak na pocit vděčnosti, zejména v určitých obdobích roku, jako je Den díkůvzdání a Vánoce, může také přispívat k pocitům stresu.

A někdy může vynaložení veškeré energie na pocit vděčnosti způsobit, že zanedbáte věci, které ve skutečnosti vyžadují určitou kritiku. Pokud se například tolik soustředíte na pocit vděčnosti za svého partnera, můžete přehlédnout nebo akceptovat určité chování, které škodí vaší pohodě.

Závěrečná slova

Je však důležité si uvědomit, že tato potenciální úskalí jsou relativně malá ve srovnání s ohromnými výhodami praktikování vděčnosti. Neměli byste na sebe příliš tlačit, ale snaha o pěstování pocitu vděčnosti je něco, co stojí za to zařadit do vašeho každodenního života.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector