14 kroků, jak se vypořádat s toxickou matkou

14 kroků, jak se vypořádat s toxickou matkou Zvládání stresu

Mám pocit, že se se slovem „toxický“ setkávám každý druhý den; toxický partner, toxické přátelství, ale všichni se shodneme na tom, že toto téma přitahuje velkou pozornost, pokud je toxickou osobou někdo důležitý ve vašem životě – například vaše vlastní matka.

Jak se tedy vypořádat s toxickou matkou?

No, v tomto článku vám poskytnu 14 kroků, jak se vypořádat s toxickou matkou.

Nejprve však začněme jednoduchou definicí.

Co je to „toxická“ osoba?

Toxická osoba přidává člověku negativní pocity a narušuje jeho život. Obvykle se toxická osoba potýká s vlastními problémy, takže se chová způsobem, který ji neukazuje v ideálním světle. Nyní, když už víte, co to znamená být toxický, pokračujme v diskusi o toxické matce a o tom, jak s ní jednat. Probírané tipy se netýkají ovládání matky, ale ovládání toho, jak s ní jednáte.

Nemůžete změnit někoho jiného, a i když ne vždy jsme schopni toxickou situaci změnit, vždy můžeme změnit to, jak na situaci reagujeme, a proto jsem tady, abych vám poskytla zbraně, které budete při jednání s toxickou matkou potřebovat.

Bolest, kterou přináší jednání s toxickým rodičem, může způsobit trvalé škody, pokud se s ní správně nevypořádáte. Matka má své děti milovat, vychovávat, chránit a starat se o ně, ale když dělá opak, druh bolesti, který s takovou zradou přichází; negativně ovlivňuje duševní stav člověka.

Pojďme si tedy říct, jak se krok za krokem vypořádat s toxickou matkou.

14 kroků, jak se vypořádat s toxickou matkou

Krok č. 1. Pochopte, že je v pořádku odejít

Toto je jedno z nejtěžších rozhodnutí, které můžete učinit. Ukončete zlo hned v zárodku. Nutnost odejít od matky není snadný úkol, ale někdy je velmi nutný. Říká se, že nemůžete očekávat uzdravení ve stejném prostředí, které vám způsobilo nemoc, a je to pravda.

Nemůžete se vypořádat s minulými bolestmi, když každý den dostáváte novou dávku ubližování; bolest se bude stále hromadit, takže byste měli učinit vědomé rozhodnutí toxické prostředí opustit. Jakkoli je to kruté a smutné, vaše matka může být příliš poškozená na to, aby se to dalo napravit.

Ve snaze pokusit se ji zachránit můžete nakonec utopit i sebe. Někdy je v pořádku snížit své ztráty a jít dál. To z vás nedělá špatného člověka, znamená to jen, že se máte rádi natolik, abyste si uvědomili, kdy už je situace dávno za hranicí záchrany.

Krok č. 2. Je v pořádku pokusit se, aby to fungovalo

Někteří lidé věří v druhou šanci a jiní věří, že potřetí je to kouzlo. To, co se snažím říct tolika přiléhavými slovy, je, že je v pořádku chtít to zkusit ještě jednou. Věřím, že lidé se mohou změnit, nestává se to příliš často, ale to neznamená, že se to nestane.

Pokud nejste připraveni vzdát se vztahu se svou matkou, je to v pořádku, chce to obrovskou sílu a odvahu odejít, a až budete připraveni, uděláte to. Je v pořádku, že to zkusíte znovu, takže až nakonec odejdete, budete vědět, že jste udělali vše, co jste mohli, ale je také důležité vědět, že se můžete snažit jen tak dlouho.

Je třeba najít rovnováhu. Můžete se snažit jen tak dlouho, než ztratíte sami sebe, a skutečnost, že toto čtete, o tom vypovídá.

Krok č. 3. Buďte k sobě upřímní a opravdoví

Pokud se rozhodnete zůstat s matkou, musíte k sobě být upřímní. Buďte realističtí ve svých očekáváních tím, že se zamyslíte nad fakty. Pokud vám jde o lásku a laskavost nebo uznání, nemusí přijít, a pokud ano, může to být jako forma manipulace.

Všímejte si jejího skutečného chování a přijměte ho takové, jaké je. Snáze tak poznáte, kdy s vámi někdo manipuluje. Funguje to také jako váš štít, protože vás to přiměje přijmout, když nedostanete to, v co jste doufali, nebo když se k vám změní na zlou nebo zraňující.

Krok č. 4. Zkraťte čas, který s ní trávíte

Může být užitečné omezit čas, který trávíte v blízkosti své matky. Ať už jde o telefonování, nebo o fyzické setkávání; čas strávený mimo její dosah by vám mohl pomoci zbavit se určité zátěže spojené s nutností s ní komunikovat a zároveň vám umožnit udržovat s ní vztah.

Pamatujte, že známost plodí pohrdání, takže malý odstup funguje jako kouzlo! Kromě toho, že vám to poskytne určitou formu klidu, vám to také poskytne čas na rozhodnutí a strategii, jak byste chtěli vztah řešit dál. Budete mít přehled o tom, jaký je život s ní a bez ní.

Krok č. 5. Dávejte si pozor na staré vzorce

Je velmi snadné upadnout do starých vzorců. Mnohokrát se stává, že lidé s toxickým zázemím v minulosti jsou nakonec přitahováni lidmi s podobnou povahou, jakou měli jejich toxičtí rodiče. Potřeba toho, co vám bylo v dětství rodiči odepřeno, může být tak silná, že hledáte někoho s vlastnostmi, jaké měla vaše matka, jen abyste se pokusili získat to, co vám bylo v dětství odepřeno.

To vede k tomu, že se vracíte do starého koloběhu, protože stejně jako vaše matka vám nebyla schopna nabídnout lásku a náklonnost, bude vám ji schopna nabídnout i tato druhá osoba, protože je jí v něčem podobná. To vede k cyklu, kdy vás přitahuje toxická osoba, a vy tak neustále dostáváte nešťastný konec.

Z toho vyplývá, že je velmi důležité, abyste se vypořádali s jakýmkoli nevyřešeným traumatem nebo zraněním z minulosti, kdy jste měli co do činění s toxickou matkou, abyste se uzdravili a mohli pěstovat zdravé vztahy, které nezahrnují cykly z vaší minulosti.

Krok č. 6. Navštivte terapeuta

Vypořádat se s bolestí a neštěstím z toxické matky nemusí být vždy snadná cesta, a proto bych doporučovala navštívit terapeuta. Terapeut vám poskytne bezpečné prostředí, kde můžete vyložit všechnu bolest a neštěstí, které cítíte, beze strachu z odsouzení a pocitu, že musíte skrývat nějaké informace.

Kromě toho vám terapeut doporučí mechanismy zvládání a nabídne vám rady, které vám pomohou zbavit se veškeré bolesti z minulosti a vykročit na cestu ke zdraví.

Krok č. 7. Stanovte si hranice

Při jednání s toxickou matkou může být nutné stanovit určité hranice. Ve snaze získat od matky lásku nebo uznání můžete skončit jako spoluzávislí. Můžete například dělat bláznivé věci na svou újmu, jen abyste získali její uznání.

Proto, abyste zabránili tomu, že vás bude svým toxickým chováním zneužívat, může být nutné nastavit si určité zdravé hranice, které vám pomohou vypořádat se s její toxicitou. Pokud jste s ní rostli od mládí, může být těžké se od ní odpoutat, protože je pro vás vším, co jste kdy znali, a nevíte, jak bez ní existovat.

Je nutné a zdravé, abyste si naplánovali svůj program mimo ni. To by vám také umožnilo strávit nějaký čas mimo ni. Tato nezávislost bude také působit jako proces zotavení.

Krok č. 8. Udržujte si respekt

Při jednání s matkou musíte zachovávat respekt po celou dobu rozhovoru a dokonce i hádky – pokud k ní dojde. Nic nedokáže rozdmýchat takovou vlnu neúcty jako neúcta k rodiči. Zachovávání úrovně při řešení takové situace zabraňuje jejímu vyhrocení a omezuje konfrontaci na minimum.

Je také důležité si uvědomit, že nakonec je to stále vaše matka, a víte, co se říká o nerespektování rodičů. Nemusíte si rozumět, ale to vás neopravňuje k neúctě, můžete se postavit na vlastní nohy a zůstat uctiví.

Krok č. 9. Důvěra je nejdůležitější

Při jednání s toxickou osobou počítejte s tím, že vás zastraší svými ostrými slovy a hlasitým tónem, jejichž cílem může být zatáhnout vás do hádky nebo se ve vás pokusit vyvolat pocit méněcennosti. Je důležité si věřit a také se za sebe postavit.

Nenechte se jejich ostrými slovy ovládnout. Pamatujte si, že všechny ty hrubé věci dělají a říkají jen proto, aby si vás získali. Naučte se říkat sebevědomě ne, pokud nechcete dělat to, co po vás matka žádá, nebo pokud říká něco, s čím nesouhlasíte.

Krok č. 10: Vyzkoušejte si, jak se má matka chovat k dětem. Pracujte na své sebelásce

Přivlastněte si právo na lásku a úctu od ostatních lidí, včetně blízké rodiny, jako je vaše matka. Když budete mít rádi sami sebe, stanovíte si normy a podmínky pro to, koho si do života pustíte a koho ne.

Stanovíte také požadavky, které musí ti, které do svého života vpustíte, dodržovat, aby mohli do vašeho života vstoupit. Stejným způsobem, jakým milujete a respektujete ostatní, by měli ostatní milovat a respektovat vás, a pokud někdo stanovené podmínky nesplňuje, je v pořádku mu zavřít dveře před nosem a necítit se kvůli tomu špatně, a to se týká i vaší matky.

Krok č. 11. Identifikujte své toxické chování

Mnohdy se stává, že rychle ukazujeme na třísku v oku svého bratra a zapomínáme na kládu v tom našem. Možná jste toxické chování zažili na vlastní kůži, viděli jste, jak vypadá a jaké potenciální škody může představovat. Je možné, že po jeho prožití jste si některé z těchto způsobů chování osvojili.

Vypracujte si některé mechanismy, které vám pomohou situaci zvládnout. Zásadní hodnotu má, abyste provedli sebehodnocení a ujistili se, že sami toxickým chováním netrpíte, a pokud některým z nich trpíte, pak se rozhodněte vyhledat pomoc.

Ujistěte se, že jste si z předchozích setkání s toxickými osobami neodnesli žádné návyky. Většina toxického chování je důsledkem toxického dědictví, což je přenášení toxického chování z předchozího toxického domácího prostředí do nového domova.

Krok č. 12. Dělat chyby je v pořádku

Možná vám bylo vtloukáno do hlavy, že jste smolař kvůli několika chybám, kterých jste se tu a tam dopustili. Tuto představu se musíte odnaučit. Dělat chyby je lidské; žádný člověk nedělal chyby.

Pokud bychom se řídili touto představou, pak by to znamenalo, že svět je plný ztroskotanců, což prostě není pravda. Z proher se učíme, z proher rosteme; bez proher by prostě nebylo vítězství.

Dělat chyby neznamená, že nejste hodni, neznamená to, že nezastáváte nějakou hodnotu. Znamená to prostě, že se snažíte dosáhnout dokonalosti stejně jako vy. Dejte si tedy svolení k růstu, dejte si svolení k trefám a chybám, oslavujte trefy, rostěte díky chybám, uvolněte světu svůj plný potenciál a neposlouchejte matku, která vás nenechala růst a učit se.

Krok č. 13. Buďte ochotni se odnaučit

Je velmi snadné nechat se vtáhnout do Propasti minulých přesvědčení a starých vzorců. Je čas odnaučit se všechny ty návyky a přesvědčení, které jste si vypěstovali jako pravdu. Pokud je to možné, sepište si seznam všech starých přesvědčení, která byste se chtěli odnaučit, a přeměňte všechna negativa na pozitiva.

Pokud je to možné, proměňte je v mantru. Pokud jste například věřili, že nejste hodni, změňte to na „Jsem hoden“. Pokud jste dříve věřili, že nejste dostateční, změňte to na „Jsem dostatečný“. Tam, kde jste věřili, že nejste milováni, začněte zpívat, že jste milováni.

Zbavit se starých návyků není snadné, ale lze to, a stačí jen chvíle s disciplínou, aby se činnost změnila ve zvyk. Zvykněte si potvrzovat všechna negativa na pozitiva. Pokud si najdete trest nebo pokutu za každou špatnou myšlenku, která vás napadne, pomůže vám to udržet se na uzdě.

Krok č. 14. Proveďte sebehodnocení

Abyste byli v sebehodnocení úspěšní, musíte k sobě být krutě upřímní. Proč jste stále v tomto toxickém prostředí? Proč jste neopustili tento prostor, který vás činí tak nešťastnými?

V každé situaci je dobré i špatné, jing a jang. Existují vedle sebe; nikdy nemůže být jedno bez druhého. Například vaše toxická matka má své špatné dny, ale ne všechny jsou špatné. Jsou dny, kdy vám říká, že vás miluje, nebo vám říká, že jste dost dobří, nebo je na vás prostě hodná.

Pro tyto dny žijete a zůstáváte, protože vaše matka je nemocná a stará a nemá nikoho jiného, kdo by s ní zůstal. Udělejte si sebehodnocení a podívejte se na to kriticky; je vám hůř, když zůstáváte, než když odcházíte? Pokud se rozhodnete odejít, pak prostě odejděte, a pokud se rozhodnete zůstat, i když jste nešťastní, pak to udělejte s veškerou odvahou a silou, kterou ovládáte.

Ať už se rozhodnete udělat cokoli, udělejte to proto, že jste se tak vědomě rozhodli, ne proto, že musíte.

Závěrečné myšlenky o tom, jak se vypořádat s toxickou matkou

Vztah mezi vámi a vaší matkou byl založen na jejích podmínkách. Je na čase, abyste si vzali zpět svou moc a určili, kam vztah směřuje, a od té chvíle i podmínky vztahu.

To, že jste přišla hledat tento článek, může být známkou toho, že možná máte co do činění s toxickou matkou. Orientace v toxickém vztahu může být hektická, vyčerpávající, stresující a únavná.

Doufejme, že vám tento článek poskytl náhled na to, jak se můžete vypořádat s toxickou matkou, abyste se pokusili pomoci i ve vaší situaci.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector