11 kroků, jak se přestat tolik starat

11 kroků, jak se přestat tolik starat Zvládání stresu

Je to poslední kapka. Znovu jste byli zraněni, když jste se snažili pomoci někomu jinému. Už to nemůžete vydržet a nevíte, co dělat. Věci se staly toxickými a vy se potřebujete osvobodit.

To je v pořádku. Uvolněte se. V tomto článku se dozvíte, jak se přestat tolik starat.

Proč bych se měl přestat starat?

Existují případy, kdy byste se měli přestat starat, protože vám to zaprvé může způsobit nemoc. Úzkost, deprese, fyzická onemocnění a oslabený imunitní systém vznikají z vysoké hladiny kortizolu uvolňovaného z mozku do těla. K tomu dochází, když se stresujete. Pokud se vysoká hladina kortizolu nezvládne, může způsobit vážné zdravotní problémy, jako je rakovina, srdeční onemocnění, problémy s velkými orgány, vysoký krevní tlak a mrtvice.

Dalším důvodem, proč byste se měli přestat starat, je to, že druhému člověku dlouhodobě nepomáháte. Nemůžete kontrolovat život druhého člověka ani jeho rozhodnutí. Stačí žít svůj vlastní život, aniž byste se snažili žít i život někoho jiného.

Proč si myslíte, že můžete kontrolovat dva životy? Máš velké srdce a záleží ti na něm. Chceš pomáhat. V jádru máte lásku a je těžké přijmout, že musíte ustoupit.

Abychom vám pomohli pochopit, proč to možná potřebujete, podívejme se na 11 kroků, jak se přestat tolik starat.

11 kroků, jak se přestat tolik starat

1. Uvědomte si svou náklonnost

Většina lidí si uvědomí, že mají negativní náklonnost, až když je to příliš zatlačí. Možná jim oči otevřela hádka nebo násilný vztek. Možná si uvědomili, že jim někdo lhal, podváděl je nebo je využíval. Stalo se to i vám?

Prozkoumejte problém, který připoutanost způsobuje. Je to toxická závislost? Zdravotní problémy? Psychické potíže? Vztahové spory?

Určité vazby mohou situaci komplikovat, protože máme pocit, že máme společenskou a morální odpovědnost být navždy připoutáni k lidem, ať už jsou toxičtí, nebo ne. Toto jsou některé typy vztahů, které se mohou stát vaší koulí na noze:

  • Intimní
  • Finanční
  • Kariérní
  • Rodinný
  • Přátelé

Odhalení vaší náklonnosti je pouze první částí. Pokud chcete vědět, jak se přestat tolik starat, musíte odhalit důvod, proč existuje.

2. Uvědomte si důvod své náklonnosti

S největší pravděpodobností budete muset sáhnout hluboko do duše, abyste prozkoumali důvod své náklonnosti. Může být zakotvena ve vaší práci, povinnosti nebo odpovědnosti, očekávání rodiny nebo dokonce potřebě někoho zachránit.

K uvědomění vede cesta, která však vyžaduje introspekci a sebereflexi. Tyto otázky si musíte položit:

  • Jaký je váš typ osobnosti?
  • Máte díky němu tendenci příliš se starat?
  • Promítají do vás ostatní své názory?
  • Jste součástí skupiny, která vyžaduje, abyste se příliš starali?
  • Jsou druzí katalyzátory, které vám pomáhají vytvářet tyto vazby?

Dalším prvkem, kterému je třeba čelit při snaze o uvědomění, je uvědomit si důvod, proč se tolik staráte. Zde je několik příčin:

  • Traumatické zážitky z minulosti
  • Spoluzávislost
  • Strach
  • Chemická závislost
  • Duševní problémy nebo poruchy

Vnímání a pochopení důvodu, proč jste se k něčemu připoutali, vás naučí něco o vás samotných. Rozpoznáte, proč jste trpěli připoutaností a jak začít a udržet proces odpoutání.

3. Odpoutejte se

Odpojit se od nesení bolesti druhých je obtížné. Jejich zmatek se však stane vaším, pokud se neodpojíte. Musíte si uvědomit, že veškeré utrpení je způsobeno připoutaností.

Musíte si uvědomit, že většina utrpení je způsobena připoutanostmi.

Zde je několik způsobů, jak se osvobodit a přestat se tolik starat:

  • Plačte, truchlete, křičte, pokud to potřebujete v soukromí, ale nezůstávejte tam dlouho. Nepotlačujte své pocity. Dejte jim průchod na bezpečném místě a pak jděte dál.
  • Vyhodnoťte a stanovte si strategii, jak nejlépe přistoupit k odpoutání.
  • Komunikujte s dotyčnou osobou, ale nehádejte se. Neúčastněte se dalších toxických interakcí.
  • Odstraňte se z jakékoli nebezpečné situace a vyhledejte pomoc.
  • Udělejte něco laskavého pro sebe.
  • Když se objeví spoluzávislé emoce, pochybnosti nebo lítost, vyhledejte poradenství nebo si promluvte s důvěryhodným zdrojem.
  • Zbavte se nostalgických pocitů, stesků, smutku nebo viny. Prostě je nechte odejít. Žijte přítomností.
  • Začněte nový životní styl založený na vděčnosti.

Jakmile se dostanete až sem, zažijete některé nepříjemné emoce. Budou na vás směřovat od druhých lidí i z vašeho nitra. S největší pravděpodobností budete o svém rozhodnutí pochybovat a pocítíte vlny viny a studu.

4. Zbavte se viny nebo studu

Pocit viny může být buď pocitem odpovědnosti, který na nás svalují druzí, nebo pocitem výčitek svědomí, který cítíme hluboko uvnitř.

Stud může být buď morálním trestem, který po nás chtějí druzí, nebo mučivým pocitem, že jsme udělali něco špatného.

Vina a stud mají dva zdroje: druhé a vás. Často chápeme, že naši vinu a stud způsobují druzí lidé, ale obvykle nevnímáme skutečnost, že tyto negativní energie můžeme přenášet sami na sebe. Je jen malý rozdíl mezi tím, kdo tyto zbraně vytahuje, ale trvalý účinek může být neuvěřitelně škodlivý.

S nikým se o své volbě nehádejte. Prostě se ze situace odstraňte a nechte je v klidu odejít. Nereagujte na jejich reakce. Pouze tím udržíte negativní cyklus v chodu.

Když se objeví pocit viny nebo studu, pamatujte, že nemůžete kontrolovat životy ani rozhodnutí druhých. To, že někdo očekává, že budete v toxické situaci pokračovat, je nemístný předpoklad.

5. Nedovolte druhým, aby vám diktovali vaše rozhodnutí odpoutat se

Když si uvědomíte, že máte vazbu, důvod, proč ji máte, a že se potřebujete odpoutat, je to vaše rozhodnutí. Vy víte, co toxicita pro váš život znamená. Nikdo jiný nemá právo o tom rozhodovat. Stejně tak nemá pravomoc diktovat vám vaše rozhodnutí odpoutat se.

Získejte zpět kontrolu nad svým životem. Dávejte si pozor na to, od koho žádáte rady a jak tyto rady mohou ovlivnit vaše rozhodnutí odpojit se. Neudělali jste nic špatného a zasloužíte si klid.

6. Získejte zpět svůj klid

Když jste se ptali, jak se přestat tolik starat, už jste znali konečný cíl. Chtěli jste získat zpět svůj klid.

Klidný život je tak nutností pro vaši celkovou pohodu. Zde je několik způsobů, jak ho najít:

  • Žijte v přítomném okamžiku.
  • Meditujte.
  • Žijte v laskavosti a radosti.
  • Udělejte něco, čím pomůžete druhým.
  • Hýčkejte se.
  • Přestaňte se snažit kontrolovat to, co nemůžete ovlivnit.
  • Využívejte muzikoterapii a terapii zvířaty.
  • Navštěvujte skupinovou terapii.
  • Vyjděte si do přírody a naslouchejte.
  • Udržujte si nadhled.
  • Buďte vděční za všechno.
  • Přestaňte se vracet po svých stopách.
  • Naučte se říkat „ne“.

Každý má něco svého, co mu přináší klid jako nic jiného. Udělejte to. Ale pamatujte, že z toho všeho je jednou z nejkritičtějších věcí, kterou se musíte naučit, laskavě říkat „Ne“.

7. Dejte druhým šanci prožít život

Společnost nás od útlého dětství učí, že máme být strážci svých bratrů. V tomto učení je aspekt společenské odpovědnosti, který si zaslouží určitou hodnotu.

Měli byste se snažit pomoci druhému, pokud máte tu možnost. Když se však společenská odpovědnost změní ve škodlivou, je na čase přehodnotit, jak daleko se musíte rozšířit, protože další součástí společenské odpovědnosti je zodpovědnost postarat se o sebe. Ve skutečnosti se to očekává.

Dejte druhým šanci prožít život, místo abyste se vždy snažili vrhnout se do něj a zachránit je.

Dalším aspektem společenské odpovědnosti je umožnit druhým, aby si prožili svůj život, svá rozhodnutí a těžké zkoušky, aby se z nich poučili. To se nemůže stát, pokud se do nich neustále snažíte ponořit a zachránit je. Nechat je prožívat následky neznamená, že jste lhostejní. Znamená to, že vám na nich záleží.

8. Vězte, že máte velké srdce

K tomuto článku vás přilákala myšlenka, že se o druhé příliš nestaráte, což svědčí o tom, že jste člověk s velkým srdcem. Pravděpodobně to přeháníte do té míry, že jste byli zraněni, možná dokonce opakovaně.

Lidé s citlivým, starostlivým a přecitlivělým srdcem také potřebují lásku, možná ještě více. Nečekejte, až vám ostatní přiběhnou udělat prvotřídní masáž a nalít vám báječnou sklenku vína. Musíte se naučit milovat sami sebe a převzít péči o sebe do svých rukou. Máte velké srdce a zasloužíte si to.

9. Podávejte péči o sebe často

Tři hlavní typy péče o sebe jsou tělesná, duševní a duchovní. Přestože se jedná o oddělené a odlišné rysy vnímavých bytostí, kterými na tomto světě jsme, je třeba je všechny udržovat, aby se dosáhlo péče o celou osobu. Podívejme se, co znamenají:

Tělesná péče o sebe.

Vaše tělo je vaše nádoba a je to jediná nádoba, kterou máte, dokud jste zde na planetě Zemi. Někteří rádi izolují fyzické tělo, protože nemá mnoho společného s duševní a duchovní péčí.

Někteří by dokonce mohli říci, že máte své tělo, jeho potřeby a bolest odmítat. Nic nemůže být dále od pravdy. Vaše tělo si ničím nezasloužilo takové přehlíživé myšlenky. Trestat ho není spravedlivé. Nepřispívá to ani k celkové pohodě člověka. Dostanete jen jedno tělo. Pečujte o něj jako o svůj chrám.

Hýčkejte se. Dávejte si dlouhé horké koupele. Procházejte se. Vydejte se na túru. Cvičte. Jezte zdravě. Choďte do posilovny. Nechte si udělat účes. Ležte celý den v houpací síti. Řekněte svému tělu, že ho milujete a jste za něj vděční.

Péče o duševní zdraví.

To, jak pečujete o svou mysl, určuje reakce a fungování vašeho těla. Pokud trpí vaše mysl, bude trpět i vaše tělo.

Při odpoutávání se od toxických situací musíte jednoduše udržovat svou mysl na dobrém místě. Je to nezbytně nutné, protože pokud vás duševní stav trápí, povede to k fyzické nemoci, duchovnímu chaosu a dalšímu duševnímu utrpení. Pečujte o svou mysl, jako by to byl také váš chrám.

Najděte si neuropatická cvičení a provádějte je nábožně. Odmítejte jakékoli negativní odsudky vůči vám za odpoutání se. Zajděte si na psychologické poradenství. Věnujte se muzikoterapii a terapii se zvířaty. Připojte se k podpůrné skupině. Vezměte si dovolenou. Najděte si své šťastné místo. Až se vám to podaří, zrychlete svou duchovní stránku.

Duchovní péče o sebe.

To, co odlišuje duševní a duchovní péči, může být pro některé lidi šedá linie. Duševní se týká logické a intelektuální mysli a jejích procesů. Duchovní popisuje část nás samých, která přesahuje mysl. Zahrnuje systémy přesvědčení, víru, morálku a smysl pro věci neviditelné nebo pro mysl nelogické.

Duchovní péče o sebe je vážná věc. Je to to, co vám dává naději, sny a víru, že se věci zlepší. Bez ní se fyzická a duševní péče o sebe sama daleko nedostane.

Pamatujte, že jste hvězdný prach. Tento život na zemi je jen dočasný, ale tak důležitý. Musíte neústupně dbát na časté provádění fyzické, duševní a duchovní péče o sebe. Je to jediný způsob, jak obnovit a udržet zdraví a pohodu celé osoby.

Každý den meditujte nebo se modlete. Pravidelně recitujte léčivé afirmace. Vyjadřujte vděčnost i za ty nejjednodušší věci. Rozhlížejte se kolem sebe a hledejte radost.

Péče o sebe sama je důležitým aspektem učení se, jak se přestat tolik starat. Rutinní péče o sebe sama a meditace v celé své šíři vám pomohou.

10. Meditujte denně

Meditace a modlitba jsou si podobné v tom, že své myšlenky a záměry přesouváte na klidné místo úcty, vděčnosti a manifestace. Rádi všemu přiřazujeme nálepky a významy, ale v meditaci nic není. V této nicotě je mír a klid.

Zvládnutí tohoto fantastického nástroje vyžaduje čas a vytrvalost. Buďte vytrvalí. I když máte pocit, že to pro vás nic nedělá, je to tak. Důvěřujte tomuto procesu.

Pokud jste si mysleli, že mediace je posledním krokem v procesu uvolňování připoutaností a učení se, jak se přestat tolik starat, měli jste téměř pravdu. Je tu jen jedna malá výhrada. Těchto 11 kroků je třeba opakovat jako olympijský sportovec trénuje celý život jeden sport.

11. Umýt, opláchnout, opakovat

Protože jsme lidé, všichni ve svém životě trpíme následky připoutanosti – někteří ve větší míře než jiní. Proces odpoutání není nikdy jednorázovým lékem. Je to proces uvědomování a učení. Vyžaduje praxi, trpělivost a vytrvalost.

Jakmile jednou projdete těmito kroky, projděte si je znovu. Nakonec se z toho stane změna životního stylu, která přijde přirozeně. Změní to váš život. Zde jsou kroky, které je třeba dodržovat:

  1. Vyplavte ze svého srdce připoutanost k přílišné péči. Meditace a uvědomění nechť jsou mýdlem, které uvolní sevření.
  2. Opláchněte připoutanost, negativitu a zbytky, aby na vás nic nezůstalo ulpívat. V opačném případě může rychle znovu narůst a stát se problémem.
  3. Tyto kroky často opakujte. Stejně jako se sprchujete, myjete si vlasy, uklízíte domov nebo koupete psa, neprovádíte tento úkol pouze jednou. Pro udržení dobrého zdraví musíte úkony opakovat. Totéž platí pro zbavování se nástavců.

Závěrečné myšlenky o tom, jak se přestat tolik starat

Naučit se, jak se přestat tolik starat, je složitý a často zdlouhavý proces. Vyžaduje odhodlání a trpělivost. Uzdravení je však možné, pokud jste ochotni tuto práci vykonat. Můžete to dokázat.

Jsme zde, abychom vám pomohli. Chcete-li začít s uzdravováním, podívejte se na Uzdravující afirmace pro vaši mysl, tělo a duši, které vám pomohou potvrdit vaše odhodlání jít v životě dál.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz