Jak přestat být cynický: 11 osvědčených strategií

Jak přestat být cynický: 11 osvědčených strategií Sebeuvědomění

Jste cynik? Pokud ano, máte pocit, že toto chování omezuje váš osobní rozvoj?

Možná byste se mohli označit za někoho, kdo se rád drží reality – někoho, kdo často sarkasticky odpovídá na většinu otázek a konverzačních témat. Bohužel neustálé cynické vystupování může mít dlouhodobý negativní dopad na vaše štěstí. Pokud se chcete naučit, jak tento osobnostní rys omezit, zde je 11 osvědčených strategií, které můžete použít, abyste přestali být cyničtí.

Jak cynismus škodí lidem – včetně vás

Pravděpodobně si myslíte, že vás cynismus chrání před tím, abyste byli zraněni jinými lidmi a situacemi, když vás zklamou tím, že nesplní vaše očekávání.

Cynismus je však toxický. Připravuje vás o štěstí. Jste posedlí myšlenkou, že svět je nastaven tak, aby vás zklamal, takže se k němu můžete nejdříve otočit zády.

Cynický postoj vám ubližuje způsobem, který byste pravděpodobně nikdy nečekali. Celkově ovlivňuje vaše zdraví, kariéru, výdělky a vztahy. Podívejme se na některé způsoby, kterými může být cynický postoj škodlivý pro vaši pohodu.

Lidé, kteří jsou cyničtější, vydělávají výrazně méně peněz.

Jako cynik nedůvěřujete ostatním, méně věříte svým schopnostem a často voláte na nemocenskou, což je chování, které vám brání v kariérním postupu ve většině profesí. Cynikům mohou být společné také osobnostní rysy, jako je neurotičnost a introverze, a také nižší vzdělání než těm, kteří mají jasnější pohled na svět.

V naší společnosti, kde mají lidé mnoho možností, jak získat pomoc od druhých lidí, která jim může být z dlouhodobého hlediska velmi prospěšná, je být cynikem velmi omezující. Cyničtí lidé se sami znevýhodňují tím, že nevyužívají cenné možnosti, jako je požádat o pomoc, spolupracovat s jinými lidmi a dělat kompromisy.

Cyničtí lidé se neradi spoléhají na druhé lidi, protože často podezírají ostatní z podlých úmyslů. Nežádání o pomoc v nouzi může rychle podkopat ekonomický úspěch cynika. Cynismus a nízký příjem mohou působit jako cyklus, protože cynici vydělávají méně peněz, což zvyšuje jejich cynismus, který je pak nutí vyhýbat se praktikování pozitivního chování, které by mohlo zvýšit jejich příjem.

Být cynikem brání navazovat smysluplné vztahy nebo mít blízko k druhým lidem.

Pokud si neustále stěžujete nebo jste často sarkastičtí, lidé se vám budou vyhýbat. Je obtížné reagovat na cynické lidi, aniž byste sami měli negativní myšlenky nebo pocity, proto se lidé často snaží cynikům vyhýbat, aby si udrželi pozitivní myšlení. Přemoci temný mrak pesimismu a udržet si pozitivního ducha je náročné, proto se zdá být nejlepší se těm, kteří mají negativní názory, prostě vyhýbat.

Dále se lidé, kteří jsou cyničtí, často rozhodnou udržovat si odstup od ostatních lidí obecně, což jim brání v navazování smysluplných vztahů. Pokud si myslíte, že po vás všichni neustále jdou, je mnohem méně pravděpodobné, že někoho přijmete do svého života.

Pokud si udržujete cynický postoj, nevyhnutelně se to na lidech kolem vás projeví, ale lidé obecně nechtějí žít nešťastný život. Pokud neustále shazujete lidi s dobrými úmysly, budou vaši blízcí předpokládat, že děláte totéž, pokud jde o ně.

Například pokud se svěřujete spolupracovníkovi s „tajným programem“, který podle vás měl dnes ráno pokladní v kavárně, když vám řekl „hezký den“, bude si váš spolupracovník pravděpodobně myslet, že máte stejné negativní pocity i vůči němu.

Cyničtí lidé mají vyšší riziko mrtvice a srdečních onemocnění.

Být cynický může být příčinou i důsledkem špatného fyzického zdraví. Není zcela jasné, jak cynismus ovlivňuje srdce nebo mozek, ale je známo, že negativní emoce mají mnoho dopadů na metabolický, hormonální a imunitní systém.

U lidí, kteří trpí vysokou mírou stresu, příznaky deprese nebo pocity nepřátelství, mohou v těle nastat změny (například zánět), které zvyšují riziko vzniku mrtvice nebo kardiovaskulárních onemocnění. Cynismus a špatný zdravotní stav často působí v kruhu, kdy každý faktor zhoršuje ten druhý.

Lidé s vysokou mírou cynismu mají také častěji nezdravé návyky, jako je kouření a pití alkoholu, které rovněž zvyšují riziko těchto onemocnění. Mohou také méně pečovat o své tělo pravidelným cvičením a správnou výživou.

Cynici mají větší pravděpodobnost demence.

U cyniků je třikrát vyšší pravděpodobnost, že onemocní demencí, než u lidí, kteří si zachovávají víru v lidstvo. Neustálé myšlení, že lidé jsou motivováni pouze svými vlastními přáními a potřebami nebo že lidé lžou, aby získali to, co chtějí, zvyšuje riziko pozdějšího zhoršení kognitivních funkcí, což přispívá k myšlence, že pohled lidí na život a jejich osobnost může mít vliv na fyzické zdraví.

Ačkoli si vědci zatím nejsou jisti, co způsobuje souvislost mezi cynismem a demencí, mohlo by to být způsobeno zvýšeným množstvím stresových hormonů, o nichž je známo, že zvyšují riziko vzniku demence.

Cynici jsou náchylnější k depresím.

I když být cynikem nemusí nutně způsobovat depresi, může být rizikovým faktorem a případně vést k častějším depresivním reakcím na stres. Cynismus vychází z rozporu mezi očekáváním nebo nadějemi a realitou, což vede k pocitům bezmoci a může vyvolat pocit, že nic z toho, co člověk v životě dělá, nemá skutečný význam.

Souvislost mezi cynismem a depresí funguje oběma směry. V některých případech se může cynickému člověku stát, že se jeho myšlení vymkne kontrole a jeho negativní pohled na svět vede k rozvoji deprese.

Cynismus je součástí obranného postoje, který lidé zaujímají, aby se chránili před zraněním. Obvykle je vyvolán zkušeností s ublížením nebo hněvem, kdy člověk nechá tyto pocity vyhnít, místo aby se s nimi přímo vypořádal. Když se lidé stanou cynickými vůči jedné věci, může to pomalu obrátit jejich postoj proti všemu.

V jiných případech se může stát, že u někoho, komu již byla diagnostikována deprese, vede jeho duševní stav k cynickému smýšlení. Jedna studie zjistila, že u lidí s cynickou osobností je pětkrát vyšší pravděpodobnost vzniku deprese než u těch, kteří tento osobnostní rys nemají. Jedním z myšlenkových procesů, které mají lidé s cynickou povahou a lidé trpící depresí společné, je neustálé přemýšlení o tom, že každý, kdo je na ně milý, má skryté sobecké motivy.

Nyní, když víte, jak může mít cynický přístup negativní dopad na váš život a celkovou pohodu, se podívejme na několik konkrétních věcí, které můžete udělat, abyste s tímto negativním smýšlením přestali.

11 tipů, jak přestat být cynický

1. Přiznejte si, že jste cyničtí.

Jakmile si to přiznáte, bude snazší pracovat na změně svého postoje. Jakmile si problém připustíte, když se přistihnete, že jste negativní, můžete si svůj pesimistický postoj přiznat a pak ho nechat odeznít.

Negativita může být tak přirozená a zakořeněná ve vašem životě, že jste zapomněli, že nemusí být vaším výchozím rozpoložením. Jakmile si začnete všímat svých myšlenek, zjistíte, že máte nad svým postojem větší kontrolu, než si myslíte.

Stejně jako u jiných věcí v životě je prvním krokem k nápravě přiznání si problému. Chcete-li překonat svůj negativní myšlenkový proces, zamyslete se nad svým způsobem myšlení a přiznejte si, že jste cyničtí. Kdykoli se pak přistihnete při negativním postoji, zastavte se a skutečně se nad tím zamyslete. To vám může pomoci uvědomit si, jak neužitečné nebo neproduktivní vaše myšlenky jsou.

2. Přijměte pozitivitu.

Můžete „předstírat, dokud se vám to nepodaří“. Snažte se být o něco nadšenější z ostatních lidí a situací, ať už jsou tyto pocity opravdové, nebo falešné. Zkuste se zajímat o to, co vám druzí lidé mohou nabídnout nebo říct. To vám pomůže uvědomit si, že každý, koho potkáte, ví něco, co vy nevíte, a může vám být nějakým způsobem prospěšný, i když je to málo.

Neštěstím negativních myšlenek je, že mají na vaši mysl silnější vliv než myšlenky pozitivní. Ve skutečnosti má negativní dopad neúspěchu v práci třikrát větší dopad na vaši motivaci než jakýkoli pozitivní pokrok, kterého dosáhnete.

Je zkrátka snazší přežvykovat špatné věci, které se vám staly, než ty dobré. Uvědomte si místo toho pozitivní věci, které se dějí kolem vás. Kdykoli se přistihnete při negativních myšlenkách nebo komentářích, vyvraťte je pozitivními, povzbudivými.

Náš mozek je nastaven tak, že v zájmu vlastní ochrany věnuje větší pozornost negativním věcem. Neustále hledáme hrozby, jako to museli dělat lidé, když museli lovit a sbírat, aby přežili.

Tato ostražitost vůči negativním informacím však často vede k negativní zpětné vazbě, která neodpovídá realitě. Několik věcí, které můžete udělat, abyste svůj mozek přepnuli na pozitivní myšlení, zahrnuje zapisování pozitivních myšlenek, pozitivní pochvaly druhým lidem a to, že pro někoho uděláte něco hezkého.

3. Cvičte se ve vděčnosti.

Vděčnost je zaručeným způsobem, jak ze sebe dostat cynismus. Cvičení vděčnosti neutralizuje cynismus a kultivuje pozitivní přístup. Když si uděláte čas a zamyslíte se nad dobrými věcmi ve svém životě, nemůžete si pomoci, ale budete se cítit o něco klidnější a tyto pozitivní pocity se přelijí a ovlivní vaše myšlenky a činy.

I když může být na krátkou dobu uspokojující, že ostatní souhlasí s negativním komentářem, který jste vyslovili, tyto rozzlobené myšlenky nakonec nic nezlepší a pouze udržují negativní pocity. Lepší je cíleně praktikovat a šířit vděčnost, abyste pomohli povzbudit ostatní lidi i sebe.

Zkuste si každý večer před spaním napsat tři až pět věcí, za které jste vděční. Přestože je to nesmírně jednoduché, může vám tento trik výrazně pomoci být pozitivnější.

4. Dýchejte.

Cyničtí lidé často zadržují dech, aniž by si večer této automatické obranné reakce všimli. Cvičte dechové techniky, například jógu, které vás okysličí a uvolní vaše myšlenky.

Stačí vyjít ven a několikrát se zhluboka nadechnout, abyste se zbavili napětí, které možná zadržujete ve svém těle. Zadržování dechu je reakcí na frustraci. Zatímco cynici mohou zadržet dech jen na chvíli, tyto časové úseky se sčítají. Nezapomeňte se zastavit a nadechnout, abyste obnovili svůj vnitřní rytmus a uklidnili se.

5. Buďte pozorní.

Cvičení všímavosti může pomoci omezit vaše cynické sklony. Mindfulness čerpá z technik, které jsou zaměřeny na přítomnost a zároveň na vnímání a přijímání vašich vnitřních pocitů a emocí. Když dokážete plně žít přítomností a všimnete si, že vaše mysl bloudí, aniž byste vynášeli nějaké soudy, a poté dokážete svou mysl vrátit zpět do přítomnosti, omezíte své cynické myšlenky.

Pro lidi, jejichž každodenní neštěstí začne přecházet v úzkost nebo depresi, může být schopnost pozorovat své myšlenky z klidnějšího místa docela uklidňující. Pokud vytvoření tohoto odstupu od myšlenek na zoufalství může někomu pomoci zlepšit pohled na život, začít důvěřovat druhým lidem a rozvíjet naději do budoucna, je cvičení mindfulness velkým přínosem pro to, aby přestal být cynický. I když všímavost cynismus zcela nevymaže, umožní vám tento negativní způsob myšlení uznat, přijmout ho a nechat ho odeznít.

6. Buďte hraví, třeba jen na pět minut každý den.

Dovolte si hrát si, být zvědaví, bavit se a na těch pět minut ztratit pojem o čase. Může to zahrnovat potěšení z umění nebo poslech některé z vašich oblíbených písní. Nebo to může znamenat účast na sportovních aktivitách nebo trávení času s některými z vašich oblíbených lidí. Čím více pozitivních aktivit se budete moci účastnit, tím méně cyničtí budete.

Dělání těchto pozitivních věcí bude působit proti vašim negativním pocitům ze světa. Musíte se snažit vytvořit rovnováhu, která vám pomůže vychýlit váš postoj opačným směrem, než kde se nachází. Čím více pozitivních věcí, které v životě děláte a které vám dělají radost, budete dělat, tím lépe se budete na svět dívat.

7. Omezte konzumaci zpráv.

Většina zpráv v dnešní době, ať už v televizi nebo na sociálních sítích, se zaměřuje na negativa. Přesto se zdá, že stále sledujeme nejnovější aktuální titulky.

Vyhraďte si časový blok na sledování zpráv, pokud je to pro vás opravdu důležité, ale omezte ho pouze na tento konkrétní čas.

I když stále chceme sledovat důležité věci, které se ve světě dějí, existuje několik věcí, které můžete udělat, abyste minimalizovali negativitu, kterou zprávy přinášejí do vašeho domova. Zaprvé omezte kontrolu hlavních zpravodajských stanic, protože tyto stanice často podněcují zprávy ohněm, aby je lidé sledovali.

Místo toho se informujte prostřednictvím několika různých kanálů, jako je Twitter, Reddit a dokonce i místní noviny. Existuje mnoho zdrojů, které vás mohou informovat, aniž by do vašeho života vnášely hodiny negativity.

8. Odhalte své pravé já.

Většina cynických lidí se takovými stala proto, že jim něčí jednání způsobilo bolest, často v mládí. Bojí se, že jim někdo znovu ublíží. Zeptejte se sami sebe, co tento strach z ublížení způsobilo? Možná je těžké si to přiznat, ale cynismus je často poháněn strachem. A co děláte, když se bojíte? Schováte se.

Tuto zeď strachu musíte prolomit. Pokud jste si jisti, že chcete změnit svůj způsob myšlení, musíte znát kořen jeho příčiny. Jakmile si uvědomíte, co to je, můžete to řešit přímo.

Naše zkušenosti z dětství mají velký vliv na naše chování v dospělosti. Pokud jste vyrůstali s nezdravou vazbou na rodiče – možná jste jako malé dítě zůstávali doma sami nebo vás rodiče nedokázali utěšit, když jste byli rozrušení – může to vést k tomu, že v dospělosti nebudete důvěřovat ostatním lidem.

Pokud dokážete tento problém přesně určit, může vám rozhovor s odborníkem pomoci tyto pocity vyřešit. Lidé se mohou ze špatných zážitků z dětství zotavit a ti, kteří prožili špatné podmínky, mohou často v dobrých podmínkách vzkvétat a uspět.

9. Zhodnoťte společnost, ve které se pohybujete.

Lidé, se kterými trávíte čas, ovlivňují váš pohled na svět. Prozkoumejte skupiny, které sledujete na sociálních sítích, a spolupracovníky a další lidi, se kterými se stýkáte. Jsou spíše negativní, nebo pozitivní?

Společnost, ve které se pohybujete, a to jak v reálném životě, tak na internetu, má velký vliv na vaše myšlenky a činy. Logika vám napoví, že pokud se obklopíte pozitivními lidmi, jejich pozitivita se přenese i na vás.

Opak je však také pravdou. Pokud se obklopíte cynickými lidmi, kteří ve věcech vidí vždy jen to negativní, zapomenete hledat světlé stránky, když budete čelit nějaké výzvě. Může být těžké pochopit dynamiku svého okolí, ale pokud zjistíte, že jste často negativní, všímejte si lidí kolem sebe.

Zeptejte se sami sebe, kdo vás povznáší a kdo vás táhne dolů. Pokuste se najít způsob, jak přesunout svůj čas tak, abyste omezili své působení na negativní lidi. Svou sociální síť si můžete vytvořit nebo zmenšit, proto se ujistěte, že se obklopujete pozitivní podporou, kterou potřebujete k tomu, abyste ze svého života vytěžili co nejvíce.

10. Trávte více času s pozitivními lidmi.

Podle Jima Rohna jsme průměrem pěti lidí, s nimiž trávíme nejvíce času. Rozhodněte se být obklopeni lidmi, kteří vyzařují optimismus a pozitivitu a zároveň si zachovávají realistický pohled na věc.

Podobně jako při hodnocení společnosti, ve které se pohybujete, přemýšlejte o lidech ve svém životě, které obdivujete nebo ke kterým nějakým způsobem vzhlížíte. Pokud se vám podaří maximálně využít čas strávený s nimi, budete se sami cítit jako lepší člověk.

Nedopusťte, aby jedním z těchto pěti důležitých lidí byl někdo, kdo je toxický. Dbejte na to, abyste svůj čas trávili jen s těmi, kteří za to opravdu stojí. Pokud máte ve svém životě velmi pozitivní lidi, kteří žijí daleko, najděte jejich fotografie a vystavte je na místě, kde je můžete pravidelně vidět.

Používejte pouze fotografie lidí, kteří ve vás povznášejí zcela konkrétní pozitivní vlastnost. Jednoduchý akt kurátorství těchto povznášejících fotografií pomáhá zahnat cynismus, protože je téměř nemožné vztekat se na svět, když se během klidu ve vašem pracovním dni objeví fotka vašeho úplně nejlepšího přítele.

11. Dívejte se na nejlepší vlastnosti lidí.

Místo toho, abyste se soustředili na slabiny druhých lidí, hledejte jejich silné stránky nebo nejlepší vlastnosti a zaměřte se místo toho na ně. Soustředění se na pozitivní vlastnosti druhých lidí urychlí váš návrat k idealismu, protože nenechá prostor pro negativní myšlenky nebo pocity. Pomůže vám to vytvořit mechanismus pozitivní zpětné vazby, díky kterému se tento návyk stane vaší druhou přirozeností.

Pamatujte si tyto věci: děti se smějí každý den, lidé se zamilovávají každý den a lidé dosahují velkých úspěchů každý den. Cizí lidé pomáhají cizím lidem, zmírňují se nespravedlnosti, vzniká umění a neustále se dějí pozitivní věci.

S vědomím, že takové skvělé věci se v naší poničené společnosti dějí neustále, si také můžete uvědomit, že každý člověk, na kterého narazíte, má také skvělé vlastnosti, které mohou zastínit vše, co na něm může být negativní.

Závěr

Negativní věci se dějí mimo naši kontrolu a být cynikem byl možná váš způsob, jak se chránit a získat v životě zdání kontroly.

Pokud však cynismus ovlivňuje vaše zdraví, vztahy a kariéru a je hlavní příčinou neštěstí, pak je jedinou možností změnit svůj postoj.

Strategie uvedené v tomto článku budou vaším průvodcem, jak přestat být cynický. Záleží jen na vás, jak se rozhodnete. I vy si zasloužíte štěstí!

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz