Stres při osamělém rodičovství: Jak překonat vyhoření

Stres při osamělém rodičovství Děti

Osamělé rodičovství je stále častější, protože stále více osamělých matek, otců, prarodičů a dalších pečovatelů vychovává děti bez partnera. Podle průzkumu Pew Research Center žije téměř čtvrtina všech dětí v USA mladších 18 let v domácnosti s jedním rodičem.1 Osamělí rodiče často čelí jedinečnému stresu, který může často přispívat k pocitu vyčerpání.

Existuje několik věcí, které mohou osamělí rodiče udělat, aby zvládli svůj stres a vyhnuli se vyhoření. Pro začátek je důležité udělat si čas sami na sebe. To může zahrnovat přestávky v průběhu dne, plánování pravidelných výletů nebo aktivit jen pro vás nebo vyhrazení času pro sebe, pokud je to možné.

Tento článek pojednává o některých různých typech stresu, které jsou běžné pro rodiče samoživitele. Věnuje se také krokům, které můžete podniknout, abyste tento stres zvládli a vyhnuli se vyhoření.

Stres při osamělém rodičovství

Osamělí rodiče se potýkají se všemi běžnými rodičovskými starostmi, s nimiž se potýká každý rodič. Vyvíjí se mé dítě normálně? Má ve škole dostatek kamarádů? Stravují se dostatečně zdravě? Nemají příliš mnoho času u obrazovky? Tyto obavy jsou o to více stresující, že rodiče samoživitelé musí často nést břemeno obtížných rodičovských rozhodnutí zcela sami.

Osamělí rodiče musí zvládnout více rolí a další problémy, jako je sdílené opatrovnictví, finanční problémy a složité rodinné vztahy. Mezi další stresy, se kterými se musí osamělí rodiče vypořádat, patří např:

  • Nedostatek sociální podpory: Osamělí rodiče se často mohou cítit izolovaní, zejména pokud většinu času věnují péči o děti a mají jen málo času na kontakt s jinými dospělými. Tyto pocity mohou přispívat k osamělosti a depresím.
  • Sdílené opatrovnictví: Pokud se osamělí rodiče musí dělit o péči o děti, může být obtížné zvládnout čas a společně vykonávané rodičovské povinnosti.
  • Emocionální stres: V případech, kdy má jeden z rodičů děti plně ve své péči nebo neexistuje žádný spolurodič, nesou osamělí rodiče často plnou odpovědnost za výchovu svých dětí. Kromě toho, že se osamělí rodiče musí vypořádat s problémy spojenými s výchovou dětí, čelí často i dalším osobním problémům, které musí řešit bez podpory partnera.
  • Finanční problémy: Osamělí rodiče jsou často zodpovědní za finance domácnosti bez přispění partnera. Někteří osamělí rodiče mohou dostávat výživné na děti, jiní však mohou pociťovat finanční tlak spojený s životem s jedním příjmem. Výzkumy zjistily, že osamělí rodiče bývají více ohroženi finančními potížemi, které mohou mít negativní dopad na psychickou pohodu. Zvyšuje se riziko izolace, úzkosti a deprese.

Rozvod, rozchod a ztráta blízké osoby jsou již samy o sobě stresující. Být osamělým rodičem a zároveň procházet tímto typem životní změny může stres ještě umocnit.

Pokud rodiče nejsou schopni zvládat stres způsobený osamělým rodičovstvím, hrozí jim riziko, že prožijí syndrom vyhoření. To je u osamělých rodičů běžný stav, který může často vést ke zvýšené úzkosti, depresi a problémům s fyzickým zdravím. Rodiče, kteří zažívají vyhoření, se mohou potýkat také s osamělostí nebo problémy ve vztazích.

Osamělé rodičovství zahrnuje všechny stresové situace, kterým čelí ostatní rodiče, ale navíc se k nim přidávají problémy spojené mimo jiné se zvládáním sdílené péče, slabou sociální podporou a finanční zátěží.

Dopady stresu na osamělé rodiče

Stres může být někdy motivující, ale pokud se nekontroluje, může se stát chronickým a škodlivým pro vaši pohodu. Může mít také negativní dopad na vaše fyzické a emocionální zdraví. Dopady stresu jsou u každého jiné, ale existují některé společné problémy, se kterými se může potýkat mnoho osamělých rodičů.

Mezi některé fyzické a emocionální zdravotní účinky stresu, které můžete pociťovat, patří např:

  • Podrážděnost, úzkost nebo deprese.
  • Snížená funkce imunitního systému a vede k častému onemocnění.
  • Nižší motivace a kreativita.
  • Snížení energie a produktivity.
  • Fyzické příznaky, jako jsou bolesti hlavy, svalové napětí, fyzické bolesti a závratě.
  • Gastrointestinální a zažívací problémy.
  • Problémy se spánkem.
  • Změny nálady nebo chuti k jídlu.

Pokud se dopad chronického stresu spojí s dalšími rizikovými faktory, jako je kouření nebo užívání alkoholu, může být pravděpodobnost vzniku zdravotních problémů u osamělých rodičů vyšší. Studie naznačují, že zvýšený stres, který zažívají například matky samoživitelky, může souviset s nezdravým chováním, jako je zvýšené riziko kouření.

Mezi hlavní zdravotní problémy, které souvisejí se stresem, patří cukrovka, srdeční choroby, obezita, vředy, hypotyreóza a sexuální dysfunkce.

Výzkumy také naznačují, že stres rodičů může mít vliv na duševní zdraví dětí. Jedna studie publikovaná v časopise Journal of Affective Disorders zjistila, že deprese matky způsobená rodičovským stresem zvyšuje u dítěte riziko vzniku příznaků úzkosti a deprese.

Není vždy snadné rozpoznat, kdy prožíváte stres. Je důležité zjistit, jak stres ovlivňuje zdraví a pohodu rodičů samoživitelů, aby bylo možné podniknout kroky ke zmírnění jeho účinků.

Jak zvládat stres rodičů samoživitelů

Když se kvůli osamělému rodičovství cítíte zahlceni tlakem spojeným s péčí o děti a vedením domácnosti, je důležité vyhledat podporu. Následující tipy mohou osamělým rodičům pomoci zvládnout stres a zůstat psychicky zdraví:

1. Najděte si čas pro sebe

Osamělí rodiče by se měli snažit vyhradit si nějaký čas – i kdyby to měly být jen krátké časové úseky tu a tam – na něco, co je baví, například na čtení knihy nebo návštěvu přátel.

Přesto není vždy snadné najít si čas pro sebe, když vychováváte děti sami. Můžete požádat přítele nebo člena rodiny, aby pohlídal děti, zatímco vy si dáte pauzu, nebo nechat děti, aby si užily film, zatímco vy budete odpočívat s knihou. Dělejte to, co vyhovuje vaší rodině a vaší konkrétní situaci.

2. Přeskočte pocity viny

Snažte se necítit vinu za to, že si od dětí na chvíli odpočinete. Osamělým rodičům, kteří bojují se svým duševním zdravím, může nalezení zábavných a relaxačních aktivit zaměřených na věci, které je baví, pomoci cítit se vyrovnaně a naplněně i mimo jejich rodičovskou roli.

Nepovažujte tyto aktivity za požitky, které vás připravují o věci, které máte od svých dětí. Vaše duševní zdraví ovlivňuje i duševní zdraví vašich dětí. Ochrana vaší pohody je důležitá i pro pohodu vašich dětí.

3. Udržujte si pozitivní náhled

Negativní samomluva může mít škodlivý dopad na vaše sebevědomí jako rodiče a podkopávat vaši duševní pohodu. Podle výzkumů mají úzkostní rodiče tendenci věnovat větší pozornost hrozbám a negativním informacím. Tato úzkost a negativita se pak může přenést do jejich interakcí s dětmi.

Snažte se vyhýbat negativitě, ať už pochází od vás samotných, nebo z vnějších vlivů.

4. Vybudujte si podpůrný systém

Osamělí rodiče si mohou vybudovat síť sociální podpory tím, že se obrátí na přátele, členy rodiny nebo online skupiny. Může být užitečné mít k dispozici lidi, se kterými si můžete promluvit a kteří rozumí jedinečným výzvám osamělého rodiče.

Na sociálních sítích můžete také vyhledat skupiny a stránky věnované osamělému rodičovství. Může to být skvělý způsob, jak se spojit s dalšími lidmi, kteří prošli podobnými zkušenostmi jako vy.

5. Stanovte si hranice

Pro osamělé rodiče je důležité, aby si stanovili hranice toho, co mohou a nemohou přijmout. Nedovolte ostatním lidem, aby zneužívali váš čas nebo energii. Osamělí rodiče jsou někdy vystaveni většímu odsuzování, pokud jde o jejich volby a rodičovská rozhodnutí, proto je důležité dát ostatním jasně najevo, že takovou kontrolu nevítáte ani nepřijímáte. Stanovení hranic vám pomůže řídit svůj čas a energii tak, abyste nebyli zahlceni. Pomůže vám to také najít ve vašem životě větší rovnováhu.

Abyste se jako rodič samoživitel vyhnuli syndromu vyhoření, je důležité najít způsoby, jak zvládat stres. Najít si čas pro sebe, vyhýbat se negativním emocím, stanovit si hranice a mít podpůrný systém jsou jen některé strategie, které vám mohou pomoci zvládnout situaci.

Strategie zvládání stresu

Osamělým rodičům, kteří se potýkají s pocity stresu a úzkosti, mohou pomoci techniky zvládání stresu. Kromě relaxačních strategií je důležité věnovat se správné péči o sebe a pečovat o své duševní zdraví.

1. Rozhodujte se pro zdravý životní styl

Kvůli stresu, kterému jako osamělý rodič čelíte, je často snadné přehlížet vlastní zdravotní potřeby. Osamělí rodiče by měli vynaložit veškeré úsilí, aby se dobře stravovali, byli aktivní a dostatečně spali. Dodržování zdravých návyků vám může zajistit, že o sebe budete pečovat, i když bude vše hektické.

2. Vytvořte si relaxační režim

Začlenění účinných relaxačních technik do každodenní rutiny může být také užitečné. Když zjistíte, že vás každodenní rodičovské výzvy stresují, můžete se obrátit na tyto strategie, abyste se uvolnili a zvládli tlak.

Mezi několik užitečných taktik, které byste mohli praktikovat, patří např:

  • Hluboké dýchání.
  • Řízené představy a vizualizace.
  • Meditace.
  • Všímavost.
  • Progresivní svalová relaxace.
  • Jóga.

3. Pečujte o své duševní zdraví

Zvýšená hladina stresu může znamenat, že se u vás s větší pravděpodobností objeví úzkost, deprese a další problémy s duševním zdravím. Pokud se potýkáte s problémy, zvažte, zda si nepromluvit o pomoci s odborníkem na duševní zdraví. Osamělým rodičům je k dispozici mnoho zdrojů, včetně poradenství, terapeutických skupin a v případě potřeby i léků.

Slova na závěr

Výzvy spojené s osamělým rodičovstvím mohou být stresující, ale s plánováním, podporou a účinnými strategiemi zvládání stresu si můžete zajistit, co potřebujete, abyste mohli prosperovat. Osamělé rodičovství může být náročné, ale se správnými nástroji a strategiemi můžete zvládat stres a vyhnout se vyhoření.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector