7 tipů, jak zůstat mladý, aniž byste se zbláznili

7 tipů, které pomáhají novopečeným maminkám zvládat stres Zvládání stresu

„V okamžiku, kdy se narodí dítě, narodí se i matka. Nikdy předtím neexistovala. Žena existovala, ale matka nikdy. Matka je něco zcela nového.“ – Osho

Možná jste už slyšeli o pojmu „čtvrtý trimestr“ – intenzivní týdny po narození dítěte, kdy se učí adaptovat na tento hlučný a zářivý nový svět. V tomto období mají velmi časté potřeby. S malým bříškem a vyvíjejícím se mozkem se hodně krmí, často se budí a chtějí být ve vaší blízkosti. Jste pro ně jistotou; poznávají váš hlas, vaši vůni a uklidňuje je známý tlukot vašeho srdce. Jemná péče o ně jim usnadňuje přechod.

Ale co vy? Kdo vás drží a usnadňuje vám vstup do tohoto hlasitého, jasného a neznámého světa nového mateřství? Novorozeňata a novopečené maminky mají vlastně velmi podobné potřeby; obě by měla být pravidelně krmena, opečovávána a jemně ošetřována ve svém vývoji. Často se však zdá, že jsou novopečené matky odstrkovány stranou. Návštěvy přicházejí za novým miminkem, v rukou svírají drobné dětské oblečení a jiné hezké, ale zbytečné dárky. Miminka jsou samozřejmě skvělá a lidé se na ně samozřejmě chtějí přijít podívat a projevit jim svou lásku. Jsou však jen jednou částí této nové rodiny, která se narodila, a zajistit, abyste i vy dostali lásku, péči a výchovu, kterou potřebujete, by mělo být na seznamu priorit každého z nás.

Péče o sebe v prvních měsících mateřství

Zde je tedy několik nápadů, kde můžete zajistit, aby se vám dařilo i ve čtvrtém trimestru:

1. Nebojte se říct návštěvám ne

Mějte stanovené časy, krátké návštěvy, nebo dokonce v těchto prvních dnech vůbec žádné návštěvy. Je to opravdu jen na vás. Možná se vám líbí představa plného domu. Pokud ano, tak se do toho pusťte. Ale je také v pořádku říci ne nebo řídit očekávání. Pokud lidé přicházejí, nemyslete si, že se musíte oblékat, uklízet a starat se o ně. Zeptejte se jich, jestli si dají šálek čaje, a když řeknou ano, nasměrujte je ke konvici a řekněte jim, že byste si dali dva cukry, prosím.

7 tipů, které pomáhají novopečeným maminkám zvládat stres

2. Nezapomeňte pravidelně jíst

Je úžasné, jak můžete s novým dítětem, o které se musíte starat, skutečně zapomenout jíst. Zaseknete se pod jejich kojením nebo jste zaneprázdněni snahou udělat všechny věci a vaše pohoda jde prostě stranou. Ale dobré, výživné jídlo vám pomůže zotavit se a zvládnout bezesné noci o něco lépe. Požádejte návštěvy, aby s sebou přinesly jídlo, nebo je požádejte o chutné potraviny či předplatné jako dárek. Váš partner by mohl před prací připravit snadno stravitelné jídlo nebo byste mohli naplnit košík s občerstvením u vašeho oblíbeného křesla. A vždycky je tu ještě rozvoz jídla. Ať už funguje cokoli. Ale jezte. A snažte se jíst dobře – i když na dort se vždycky místo najde.

3. Nebojte se požádat o pomoc

Jak často odpovídáme „ne, jsem v pohodě, díky“, když nám ji někdo nabídne. Někdy se můžeme cítit slabí nebo jako bychom to nezvládali, když se spoléháme na druhé. Ale narození dítěte je obrovská změna a je tak normální, že potřebujeme podporu druhých. Nebylo nám souzeno, abychom to dělali sami; bylo nám souzeno vychovávat děti ve společenstvích, která se starají jeden o druhého. Opřete se o blízké lidi nebo hledejte podporu mimo svou rodinu, ať už je to prakticky nebo emocionálně. Pamatujte, že asistentky nejsou jen u porodu – fungují i po porodu a pečují o rodiny. Spolupráce s ní může být skvělým způsobem, jak vám usnadnit tyto první týdny.

4. Je v pořádku vzít si volno …. nebo ne

Nemusíte být u svého dítěte přítomna 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Je naprosto v pořádku, když si uděláte čas a dáte na chvíli přednost sobě. Ať už je to procházka, káva s kamarádkou nebo třeba jen sezení a zírání do prázdna. Případně se můžete cítit, že nejste připraveni opustit své dítě a chcete jít dělat věci, které vám dělají dobře, s ním. Možná budete chtít, aby vám lidé pomáhali tak, abyste nemuseli své dítě opouštět. Nejde o to, že si „děláte naschvály“ nebo že odmítáte pomoc, ale o to, že děláte to, co vám dělá největší radost… a to je to, co vašemu dítěti prospěje nejvíc.

5. Vězte, že nemusíte být dokonalí

Obavy z toho, aby „bylo všechno v pořádku“, jsou po narození dítěte tak častým pocitem. Možná se obáváte, že nevíte, proč pláče nebo jak ho utišit. Vaše dítě však nepotřebuje, abyste byli dokonalí; potřebuje jen, abyste byli „dostatečně dobří“. Výzkumy ukázaly, že nemusíte hned a pokaždé pochopit a vyřešit potřeby svého dítěte. A hlavní věci, které miminka skutečně chtějí, jsou jídlo, teplo a někdo, kdo je bude milovat. Nepotřebují Mozarta nebo jakýkoli jiný výrobek, který je momentálně propagován jako nezbytný pro miminko.

6. Pokud vás něco bolí, nechte to zkontrolovat

Po porodu vás přirozeně bude něco bolet, ale to by se mělo postupně hojit a zlepšovat, ne zhoršovat. Pokud tedy bolest nepolevuje nebo se objevuje na nových místech, požádejte o pomoc. Pokud to souvisí se šitím nebo natržením, požádejte o kontrolu porodní asistentku nebo praktického lékaře. Pokud vás z těhotenství nebo nošení dítěte bolí záda nebo kyčle, popřemýšlejte o masáži nebo osteopatovi – hledejte takového, který se specializuje na podporu novopečených maminek. Na vašem zotavení záleží.

7. Vědět, že v případě potřeby existuje pomoc

Měsíce po narození dítěte jsou jedním z nejčastějších období, kdy potřebujete podporu v oblasti duševního zdraví. Pokud se cítíte na dně, máte úzkost nebo jste naštvaní, existuje spousta lidí, kteří vědí, čím procházíte, a jsou nastaveni tak, aby vám nabídli podporu. Nikdy si nemyslete, že je to známka toho, že jste „špatná matka“ nebo že se o své dítě nestaráte. Prožívání psychických obtíží není o nic víc volbou než zlomení nohy. Mezi místa, která by vám mohla být užitečná, patří Asociace pro porodní trauma, PANDAS pro předporodní a poporodní deprese, CRYSIS pro plačící dítě, Národní linka pomoci při kojení pro potíže s krmením a Relate pro podporu ve vztazích. Můžete si také soukromě promluvit s poradcem – hledejte takového, který se specializuje na poporodní duševní zdraví.

Především nezapomeňte, že i na vás záleží. Záleží na vás pro vás i pro vaše dítě. A nikdy byste neměla mít pocit, že nemůžete mít na prvním místě také sebe. Dělejte věci, které vyživují vaše tělo, mysl a duši. A nikdy se nebojte požádat o podporu. Udělejme si z vítání nových maminek stejně velkou událost jako z vítání nového miminka.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector