10 tipů pro rodiče pracující z domova s dětmi

10 tipů pro rodiče pracující z domova s dětmi Děti

Práce z domova může pro mnoho lidí znít jako sen. Můžete si užívat více času doma, nemusíte dojíždět a můžete se mnohem více vídat se svou rodinou.

Na druhou stranu je tu však i několik nepříliš snových skutečností, zejména pro rodiče, kteří musí sladit práci a péči o děti: potíže se soustředěním, nutnost skloubit práci s péčí o děti a v některých případech i s jejich domácím vzděláváním, nejasné hranice mezi pracovním a osobním časem a děti, které se dožadují vaší plné pozornosti, když potřebujete GSD.

V nejméně okouzlujících dnech WFH (práce z domova) můžete mít pocit, že jste nestihli žádnou práci a že jste špatný rodič. Skloubit práci a péči o děti lze, ale vyžaduje to změnu očekávání a pracovního stylu.

Aby byla vaše práce na dálku funkčnější, přinášíme několik našich nejlepších tipů pro rodiče pracující z domova.

10 tipů pro rodiče pracující z domova s dětmi

1. Zaměřte se na pozitiva.

Ačkoli někteří rodiče pracují z domova z vlastního rozhodnutí, jiní se této nové realitě museli nečekaně přizpůsobit.

Tato situace s sebou nese své vlastní problémy, ale všichni můžeme na práci z domova najít nějaké výhody – ať už je to vyhnutí se každodennímu dojíždění, více času s rodinou, možnost být doma na večeři nebo blízkost ledničky.

Nebude to vždy snadné, ale soustředit se na pozitiva (a připomínat si, čemu se v kanceláři vyhýbáte) může ve stresujících dnech velmi pomoci.

2. Přizpůsobte si svůj rozvrh.

Stejně jako dětem se i dospělým daří v rutině a pracují mnohem efektivněji, když máme rozvrh.

Rutina WFH nám pomáhá udržet si soustředění a vyhnout se výpadkům produktivity, které přicházejí s multitaskingem nebo bojem s neustálým vyrušováním.

Chcete-li do svého dne vnést více struktury a předvídatelnosti, vytvořte si ranní rutinu a pokud možno ji důsledně dodržujte. Když je čas vstávání, vstaňte a připravte se na den stejně jako před odchodem do kanceláře. Pak se vydejte do své domácí kanceláře, ať už to pro vás vypadá jakkoli, a uveďte se do stavu připraveného na práci.

Chcete-li optimalizovat zbytek dne, upravte si pracovní rozvrh tak, abyste mohli žít doma, ať už jde o přestávky na odpočinek, nebo o čas na dohánění domácích prací a převzetí péče o děti.

Pokud můžete, využijte flexibilní rozvrh a vymyslete si režim, který bude vyhovovat vám i vašim dětem – nezapomeňte však, že jej vždy můžete upravit podle každodenních změn.

V naší sbírce tipů pro práci na dálku od našeho týmu jsme se podělili o tento skvělý tip:

Vytvořte si rozvrh s lidmi, se kterými žijete. Já ráno pracuji, odpoledne hlídám děti (ve věku dvou a čtyř let) a můj manžel dělá pravý opak.

10 tipů pro rodiče pracující z domova s dětmi

3. Buďte ke svým kolegům upřímní.

I když existuje mnoho kroků, které mohou rodiče podniknout, aby si při práci z domova udrželi produktivitu, k narušení stále dochází. Vaše děti vběhnou do vaší kanceláře, budou mít záchvat vzteku během hovoru v rámci Zoomu nebo budou vyžadovat, abyste pomohli s naléhavou situací v domácnosti.

Nejhorší, co můžete udělat, je předstírat, že je vše v pořádku, přistupovat k práci stejně jako v kanceláři a trvat na tom, že žádnou pomoc nepotřebujete.

Předem si s týmem řekněte, jak bude práce z domova vypadat, a promyslete si, jaké požadavky můžete vznést, abyste si ji usnadnili a zvýšili její produktivitu. Může to být upravený rozvrh, který umožní větší flexibilitu, nebo jen trocha trpělivosti navíc.

4. Optimalizujte svůj pracovní prostor pro soustředění.

Ačkoli to nemusíte dodržovat na 100 %, určete si jednu část domu jako svůj vyhrazený pracovní prostor.

Snadněji tak omezíte rozptylování a soustředíte se na práci, aniž by pronikala do osobního života.

Když začnete pracovní den tím, že přijdete na vyhrazené pracovní místo s kávou a v denním oblečení, dáte své mysli najevo, že právě v tomto čase a prostoru začínáte pracovat.

V ideálním případě by to měla být samostatná místnost, kterou můžete proměnit v domácí kancelář. Pokud to však není možné, pokuste se najít nekomunitní kout vašeho domova, který byste proměnili ve svůj pracovní prostor. Dohodněte se se všemi členy domácnosti na pravidlech, kdy a jak mohou získat vaši pozornost.

Rodiče mohou také přimět své děti, aby jim pomohly s návrhem podomácku vyrobených cedulí s označením kanceláře, kde zelená barva znamená „ano, smíš dovnitř“ a červená „ani na to nemysli“.

5. Pracujte v krátkých intervalech.

Rodiče kojenců a batolat to mají těžší než většina ostatních, protože je nemůžete nechat o samotě.

Pokud jste zodpovědní za péči o děti, může být vaší nejlepší volbou pracovat v krátkých intervalech, kdy jste toho schopni, například když děti spí.

Pokud však máte to štěstí, že se můžete soustředit na práci, zatímco váš partner pomáhá s péčí o děti doma, sestavte si rozvrh tak, abyste mohli jednou za čas vyjít z kanceláře a pomoci, a ne se na celý den zavřít doma.

6. Podporovat tvůrčí činnosti.

Vaše dítě pravděpodobně nebude celý den tiše sedět a číst si knížku, zatímco vy pracujete. Pokud jste zodpovědní za péči o děti, udržujte své děti ponořené do hry tím, že budete pěstovat tvůrčí činnosti.

Střídání různých sad hraček a dalších činností může podpořit hlubší a smysluplnější hru a zároveň vám poskytne trochu více času na soustředění. Pokud vaše děti nejsou zvyklé hrát si samostatně, můžete zkusit podnítit jejich představivost tím, že z ní uděláte samostatnou hru – takovou, která podporuje samostatné činnosti, jako je řešení hádanky nebo vytváření něčeho od základu z výtvarných materiálů, přičemž je stanoven čas, kdy vám mohou ukázat, co vymyslely.

Pokud vám nevadí, že vaše děti tráví čas u obrazovky, zatímco vy vyřizujete důležité telefonáty nebo se potřebujete soustředit, podívejte se na vzdělávací zdroje, jako je Scholastic Learn at Home, digitální hry, které učí například pravopis a hudební dovednosti, nebo dokonce virtuální prohlídky muzeí.

7. Moudře si naplánujte schůzky.

Téměř každý rodič, který pracuje doma, se může podělit o několik nešťastných příhod.

I když je spousta z nich nevyhnutelná a jediné, čemu se můžete s kolegy zasmát, naplánujte si vyrušování tím, že při konferenčních hovorech dáte dětem neverbální pokyn „nerušit“.

To samozřejmě nebude vždy fungovat u volně pobíhajících batolat, v takovém případě může být lepší naplánovat hovory v době jejich běžného spánku. Někdy může stačit, když hovory ztlumíte, nebo je dokonce přeložíte na jiný termín, pokud se musíte věnovat péči o dítě.

8. Získejte technologie na svou stranu.

Právě vzestup cloud computingu umožnil prudký nárůst práce na dálku. Namísto ruční výměny dokumentů nebo přihlašování k uživatelským účtům na pracovišti mají nyní zaměstnanci přístup k informacím, které potřebují ke své práci, online.

Díky platformám pro spolupráci, jako je Microsoft Teams, softwaru pro řízení projektů, jako je Trello, a webovému softwaru CRM (řízení vztahů se zákazníky) je práce z domova snazší než kdy dříve.

Ať už se jedná o zábavu při nastavování vlastního zázemí pro videokonference na webu Zoom, nebo o čas věnovaný vytvoření zásobníku technologií, který vám usnadní práci, výběr správných aplikací může znamenat velký rozdíl.

9. Vědět, kdy vypnout.

Zvládnout rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem nebylo nikdy obtížnější. Ačkoli mnozí rychle vychvalují přednosti práce z domova, můžete mít také nakonec pocit, že jste stále v práci. Proto je důležité vědět, kdy vypnout.

Je pravděpodobné, že jako rodič budete muset počítat s určitou flexibilitou při sestavování svého denního rozvrhu. Přesto je důležité stanovit si čas, kdy můžete s jistotou říct, že jste pro dnešek skončili. To přirozeně vyžaduje určitou sebekázeň a nastavení očekávání vůči vašemu týmu, ale musíte mít jasné hranice, abyste udrželi stres na uzdě.

10. Buďte na sebe mírní – a požádejte o pomoc.

Pokud jste rodič, který žongluje s prací a péčí o děti, zasloužíte si medaili a všechny příležitosti, kdy můžete dostat pomocnou ruku.

Může to znamenat, že získáte podporu od člena rodiny, najmete si někoho, kdo vám pomůže s péčí o děti, nebo požádáte zaměstnavatele o pružnou pracovní dobu či trochu více shovívavosti během WFH.

Především však neočekávejte, že budete vše neustále bez námahy a efektivně vyvažovat. Hledejte příležitosti, jak si usnadnit pracovní život, ale buďte k sobě také laskaví, když věci nejdou podle plánu. Pokud je těžké věci zvládnout, zkuste si vzít volno, pokud to jde, a nezapomeňte se zaměřit také na péči o sebe. Pro mnoho lidí to může být stresující situace, proto je důležité zaměřit se na vlastní pohodu a znát své limity.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector