Kdy (a jak) navázat zákaz kontaktu s toxickými rodiči

Kdy (a jak) navázat zákaz kontaktu s toxickými rodiči Konflikty

Vaši toxičtí rodiče vás dohánějí na pokraj sil a vy už toho máte dost. Jste připraveni vztah přerušit, abyste zastavili šílenství, zneužívání a porušování hranic. Potřebujete jen zjistit, kdy a jak přejít na zákaz kontaktu s rodiči.

Zhluboka se nadechněte. Tento článek vysvětluje, kdy a jak přerušit kontakt, proč k tomu dochází, jaké jsou výhody a nevýhody, co můžete očekávat a jak si úspěšně vytvořit nový život.

Co je to „zákaz kontaktu“?

Přechod na „nekontaktování“ s toxickými rodiči znamená odcizení se od vztahu s nimi. Dospělé dítě se může rozhodnout přerušit vztah, aby ukončilo fyzické, psychické nebo emocionální utrpení. „Žádný kontakt“ znamená, že s toxickým rodičem nebo rodiči nebudete vůbec komunikovat ani s nimi nebudete komunikovat.

Některé dospělé děti se rozhodnou ze vztahu s rodiči dočasně vyklouznout, dokud nebude splněno jedno nebo více ultimát a dokud se nebudou cítit bezpečně při obnovení komunikace. Jiní ukončí vztah natrvalo bez úmyslu se k němu kdy vrátit nebo ho znovu navázat. Situace jsou stejně rozmanité jako důvody, které vedly k rozhodnutí „nekontaktovat se“.

Důvody, proč dospělé děti přerušují kontakt s rodiči

Důvody, proč se dospělé děti rozhodnou ukončit vztahy s rodiči, jsou stejně rozmanité jako jejich osobnosti. Mezi čtyři nejčastější důvody však patří spory o osobnostní spory nebo hodnotový systém, rodinné role, citové zneužívání a zanedbávání. Následující příčiny jsou rovněž příčinami odcizení od rodičů:

  • Celoživotní zneužívání nebo zanedbávání
  • Dysfunkce
  • Zrada
  • Duševní onemocnění
  • Nedostatek respektu
  • Zneužívání drog nebo alkoholu
  • Náboženské rozdíly
  • Politické rozdíly
  • Morální neshody
  • Kriminální chování
  • Bezohledné nebo nebezpečné chování
  • Narcistické chování
  • Neúcta k manželovi či manželce
  • Odmítání omluvit se
  • Vtíravé, panovačné a podkopávající chování v oblasti výchovy dětí
  • Hrát si na oblíbence mezi dospělými sourozenci
  • Ignorování hranic
  • Kritizování, zlehčování nebo zesměšňování
  • Finanční spory
  • Nedostatek dovedností řešit konflikty

Pokud uvažujete o tom, že budete usilovat o odcizení od svých rodičů, věnujte chvíli času zvážení některých pro a proti tohoto rozhodnutí. Nic nefunguje lépe než dobře promyšlený plán.

Výhody a nevýhody zákazu styku s rodiči

Klady jsou osvobozující a vzrušující, když o nich přemýšlíte, zejména pokud jste prožili roky konfliktů a trápení. Přesto jsou i nevýhody, které vám změní život, a musíte být připraveni se s nimi vypořádat. Upřímně řečeno, při tak důležitém rozhodování je vaším nejlepším přítelem průzkum a prověření pozitiv a negativ je chytrý krok.

Klady

  • Mír
  • Svoboda
  • Léčení
  • Sebeúcta
  • Sebevědomí
  • Stabilita
  • Kontrola a samostatnost

Přínosy ukončení toxického rodičovského vztahu mohou být vzrušující a osvěžující. Může vám poskytnout příležitost vyčistit si hlavu a znovu vybudovat svůj život na základě vlastních přání a hodnot. Může to být jedna z nejlepších věcí, které jste kdy udělali.

Nevýhody

  • Truchlení
  • Pocit viny
  • Výčitky svědomí
  • Zpětná reakce
  • Osamělost
  • Deprese a úzkost
  • Žádný vztah s prarodiči

Mějte na paměti, že 76 % dospělých dětí tvrdí, že odloučení od rodičů negativně ovlivňuje jejich celkovou pohodu, přestože se k němu rozhodly samy.

Další věc, kterou je třeba vzít v úvahu, je prvek Bowenovy teorie Emocionální odříznutí, který naznačuje, že když lidé používají tuto metodu, aby unikli nebo se vyrovnali se vztahovými konflikty, často nakonec podvědomě replikují bývalý vztah, aby zaplnili citovou prázdnotu nebo získali druhou šanci. Znovu tak vytváří stres, který po odcizení prožívá každý zúčastněný.

Pokud jste se dostali až sem a stále uvažujete o ukončení vztahu s rodiči, pravděpodobně přemýšlíte, kdy je nejlepší to udělat. V tomto ohledu je třeba zvážit několik věcí.

Kdy přejít na zákaz kontaktu s rodiči

Vědět, kdy jednat na základě svého rozhodnutí, může být obtížné. Situace každého z nás je jiná a každý z nás je jiná osobnost. I tak je ale třeba vzít v úvahu několik věcí.

Buďte si naprosto jisti, že je to to, co chcete udělat.

Jedná se o závažné rozhodnutí, ze kterého není cesty zpět. Jakmile se jednou od rodičů odcizíte, vztah už nikdy nebude stejný. Občas se může stát, že to dopadne ještě lépe, když se znovu spojíte, ale není to pravidlem.

Možná si budete chtít s rodiči nejprve promluvit.

Bude to pro ně zraňující, zvláště pokud to není oprávněné. Studie ukazují, že nejbolestivěji starší dospělí trpí ztrátou nebo odcizením dítěte. Pochopte, že následky odcizení od rodičů budou bolestivé a budou trvalé.

Vyčerpali jste podpůrné skupiny, poradenství a vše ostatní?

Odcizení je poslední možností, jak ochránit své blaho. Pokud není řešení možné, může být přerušení vztahu jedinou možností, kterou máte.

Necítíte vinu ani stud; jen si buďte jisti a držte se svého rozhodnutí.

Nenechte se strhnout pocitem viny nebo studu za své rozhodnutí. Provedli jste průzkum, meditovali, zvážili všechny aspekty a rozhodli se. Držte se jí a jděte v klidu vpřed.

Pokud vám hrozí fyzické, emocionální nebo duševní strádání, odstraňte se.

Pokud jste ohroženi, okamžitě odejděte a vyhledejte pomoc. Nikdo by neměl snášet zneužívání, týrání a zanedbávání.

Poznání, kdy se odcizit, se stane jasným. Důvěřujte sami sobě. Poznáte příznaky a poznáte, kdy byly vyčerpány všechny schůdné možnosti a kdy je ten správný čas se rodičům odcizit. Pak už jen stačí vědět, jak na to.

Jak přejít na „zákaz kontaktu“ s rodiči

Rozumíte tedy tomu, co znamená přejít na „nekontakt“ s toxickými rodiči, zjistili jste důvody, proč je to třeba udělat, chápete a jste připraveni na výhody a nevýhody a máte představu, kdy by mohl nastat vhodný čas k tomu, abyste své rozhodnutí uskutečnili. Nyní prozkoumáme, jak začít a být úspěšný.

1. Mějte přiměřená očekávání.

To, že jste přerušili komunikaci a kontakt s rodiči, ještě neznamená, že byla vyřešena hlavní příčina problémů. Ve skutečnosti u lidí, kteří nejsou schopni s rodiči o konfliktech diskutovat, k jejich vyřešení dochází jen zřídka. V takovém případě musíte být připraveni žít s neuzavřením vztahů.

Jak vysvětluje Bowenova teorie, emoční odříznutí často znamená, že konflikty nejsou vůbec vyřešeny, ale spíše „schovány“. Chcete-li být úspěšní, budete si chtít vytvořit plán, jak tyto problémy řešit, kdykoli se objeví.

2. Naučte se, jak začít.

Některé dospělé děti se rozhodnou lehce vycouvat ze vztahu, aby otestovaly vodu nebo zmírnily náhlý šok z prudkých emocí a úzkosti, který může následovat. Jiné se vrhnou po hlavě do úplného „zákazu kontaktu“ buď proto, že příliš dlouho trpěly, nebo se stalo něco vážného, co vážně ohrozilo jejich blaho.

Budete muset zhodnotit svou jedinečnou situaci, probrat ji s lidmi, kterým důvěřujete, a pak si vytvořit plán, jak ji zahájit a realizovat. První krok je vždy nejtěžší, ale jakmile ho uděláte, můžete se posunout směrem ke klidnějšímu životnímu stylu.

3. Zbavte se pocitu viny nebo studu a držte se svého rozhodnutí.

Počítejte s psychologickými důsledky nebo následky. Ostatní se mohou snažit změnit váš názor nebo si hrát na poradce či psychologa mezi vámi a vašimi rodiči, ale vydržte. Někteří členové rodiny nebo přátelé se vás dokonce mohou pokusit zmanipulovat tím, že vám budou vyhrožovat, že vás odříznou od světa kvůli tomu, že s rodiči „nemáte kontakt“. To je v pořádku. Nechte je jít.

Buďte si jisti, že znáte svou situaci, víte, čím jste trpěli a co potřebujete ke zdravějšímu životu lépe než kdokoli jiný. Čeká na vás nový začátek. Jen s sebou na cestu netahejte pocity viny a studu.

4. Uvědomte si, že není vaším úkolem napravit toxický vztah nebo udržet rodinnou jednotku pohromadě.

Pokud jste vyčerpali všechny schůdné možnosti, aby vztah fungoval, a dospěli jste k uzákonění „zákazu kontaktu“ s toxickými rodiči, není vaší povinností se o to dál pokoušet. Vztahy jsou zvláštní věc. K jejich udržení je zapotřebí, aby na nich usilovně pracovala více než jedna strana. Hrát si na hrdinného osamělého jezdce není jen tak.

Ostatní členové rodiny nebo přátelé se vás mohou snažit přinutit, abyste rodinu udrželi pohromadě, ale to už není vaše práce. Uvolněte se a jděte v klidu dál.

5. Očekávejte proces truchlení.

Když přerušíte vztah s rodiči, dojde k zármutku. Je to zcela přirozená věc, kterou všichni jako lidé prožíváme. Není to žádná legrace, ale můžete se na něj připravit, pokud víte, co vás čeká.

Existuje sedm základních fází procesu truchlení. Protože je každý člověk jiný, neproběhne to u každého stejně, ale proces proběhne.

  1. Nevěra a šok: I když víte, že se blíží konec vztahu, může být pro hloubku vaší mysli náročné jej pochopit. Může to způsobit emoční otupělost nebo pocit pádu do propasti. Rozsah, jakým to na každého působí, je nepředvídatelný.
  2. Popírání: Může se vkrádat popírání toho, že jste toto rozhodnutí skutečně učinili a ukončili vztah s rodiči. Je to normální emoce, jak se lidé vyrovnávají se ztrátou.
  3. Pocit viny a bolest v srdci: Můžete cítit ohromující vlny viny, že jste mohli udělat něco jinak nebo že situace byla vaší vinou. Můžete také prožívat velkou bolest srdce a smutek.
  4. Vyjednávání nebo smlouvání: Tato fáze může zahrnovat vyjednávání s Bohem nebo vesmírem o navrácení toho, co jste kdysi měli, nebo o navrácení věku nevinnosti, kdy bylo vše lepší. Samozřejmě není cesty zpět. Můžeme žít pouze v přítomnosti a těšit se na budoucnost.
  5. Hněv: Hněv na rodiče, kteří vás nutili, abyste se jim podřídili, může čas od času naplnit vaši hlavu. Hořkost z toho, že vztah dítěte a rodičů byl tak vadný, že se nedal vyřešit, vám nejspíš někdy zaklepe na dveře. Pamatujte si, že bez ohledu na to, jak velký hněv cítíte, nikomu nepřejte nic zlého ani špatnou vůli. To bude pro váš proces uzdravování rozhodující.
  6. Deprese: Může vás zastihnout duševní úzkost a úzkost ze ztráty rodičů. Může to být těžký boj, ale pokuste se využít příležitosti k zamyšlení nad vztahem i nad sebou samými a najít zotavení a uzdravení v moudrosti, kterou tam najdete.
  7. Přijetí: S postupem času, kdy provedete pozitivní změny ve svém životním stylu a naplníte ho podpůrnými vztahy, dojde nakonec k přijetí ztráty rodičů. Vzpomínky na ně si stále ponesete, ale už nebudou dominovat vašemu životu.

Pokud váš proces truchlení nabírá těžké obrátky, trvá delší dobu nebo vám způsobuje zdravotní problémy, můžete trpět komplikovaným zármutkem. Pokud se vám to stane, vyhledejte prosím odbornou lékařskou pomoc.

6. Vytvořte si novou síť vybraných rodinných příslušníků a přátel.

Najít si věci, které vás baví, jako je turistika, vaření, jízda na koni, cestování, a spojit se s podobně smýšlejícími kohortami je neuvěřitelně léčivé. Existují online skupiny pro téměř všechny koníčky, které se scházejí a společně dělají věci, které mají rádi. Díky tomu si můžete sami vybrat lidi, které chcete nazývat svým kmenem.

7. Meditujte.

Meditace každý den nebo několikrát denně přivádí pozitivní energie a vibrace. Umožňuje vám stanovit a upevnit vaše přání, cíle a ambice. Přináší naději a uzdravení jako nic jiného.

8. Buďte k sobě laskaví a pečujte o sebe.

Dopřejte si přestávku. Buďte k sobě laskaví. Vyrazte ven a užívejte si zábavných aktivit a akcí. Trávte čas s přáteli nebo zvířaty. Udělejte si jednodenní výlet někam, kde jste ještě nikdy nebyli.

Pečujte o své tělo, mysl a duši zdravou stravou, cvičením a jógou. Zajděte si na masáž a relaxujte. Přijměte své uzdravení s vděčností, mírem a dobrou vůlí vůči všem.

9. Vyhledejte poradenství, terapii nebo podpůrné skupiny, které vám na této cestě pomohou.

Poradenství, terapie nebo podpůrné skupiny vám mohou pomoci zpracovat smutek, hněv, zášť, depresi a další ošklivé emoce, které můžete prožívat. Tyto negativní energie nepodporují uzdravení ani pozitivní volbu životního stylu. Musíte je uvolnit a zaplnit tyto díry pozitivními energiemi životní síly.

Kromě toho můžete navázat úžasná přátelství s lidmi, kteří přesně rozumí tomu, co jste prožili. Kdo by nepotřeboval skvělého nového přítele?

10. Zvažte možnost věnovat se dobrovolnické práci.

Dobrovolnická práce úžasným způsobem podporuje zotavení a uzdravení. Když děláte laskavé skutky pro někoho jiného ze srdce, které dává, rozproudí to ve vašem mozku neurony a dopamin, které podporují štěstí a naplnění jako nic jiného na světě.

Jak si vybrat účel? Zamyslete se nad tím, čím vším jste prošli a čím můžete přispět k tomu, aby byl svět lepší a laskavější. Jděte a udělejte to.

11. Žijte život plný vděčnosti.

Vděčnost je životodárná. Není nic důležitějšího než začínat a končit každý den vděčností. Vyslovujte ji nahlas. Projevujte ji a žijte ji. Vděčnost je jediná věc, která se vám jistě vrátí v hojnosti.

Závěrečné myšlenky o zákazu kontaktu s rodiči

Kdy a jak přejít na „nekontaktování“ s toxickými rodiči není univerzální lék na řešení rodičovských konfliktů a rozhodně nezaručuje jejich vyřešení. Jsou však situace, kdy je odcizení jediným nástrojem, který vám zbývá, abyste ochránili sebe, svého manžela a děti před újmou nebo dysfunkcí.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector