„Probouzím se s křikem“: co vědět o nočních děsech

"Probouzím se s křikem": co vědět o nočních děsech Zvládání stresu

Pokud jste byli svědky toho, že se váš blízký náhle probudil s křikem, víte, jak dezorientující a znepokojující to může být. Stejně tak pokud jste se sami probudili s křikem, možná nevíte, co dělat a co to pro vás znamená.

Lidé, kteří se probudí s křikem, to obvykle dělají proto, že prožívají noční děs. Noční děsy jsou druhem poruchy spánku, která je běžná u dětí, ale poměrně vzácná u dospělých.

Pojďme se podívat na to, co noční děsy jsou, jak vypadají, co je způsobuje a co dělat, pokud je zažíváte vy nebo někdo z vašich blízkých.

Co jsou noční děsy?

Noční děsy (někdy označované jako „spánkové děsy“ nebo „pavor nocturnus“) jsou druhem parasomnie neboli poruchy spánku. Noční děsy se obvykle vyskytují ve spánku bez rychlých očních pohybů (REM), tedy ve stavu mezi sněním a bděním.

Lidé, kteří zažívají noční děsy, nejsou v tomto okamžiku plně při vědomí a obvykle si na to nepamatují. Pokud tedy hledáte „budím se s křikem“, děláte to pravděpodobně proto, že vám bylo řečeno, že se to děje, nikoli proto, že byste si toto chování uvědomovali, když k němu dochází.

Noční děsy mohou trvat od 20 minut až po 45 až 90 minut. Porucha je poměrně častá u dětí, a to od předškolního věku až po pubertu. U dospělých je však mnohem méně častá, zažívá ji jen asi 1 až 4 % dospělých.

Noční děsy vs. noční můry

Někteří lidé považují noční děsy a noční můry za jedno a totéž. Mezi nimi však existuje několik výrazných rozdílů:

  • Lidé, kteří mají noční můry, si obvykle pamatují, co se stalo, zatímco lidé, kteří mají noční děsy, si na událost obvykle nepamatují.
  • Noční můry zahrnují děsivé a znepokojivé sny, ale noční děsy se nedějí během snění.
  • Noční můry jsou obvykle vyvolány rozrušujícím zážitkem nebo děsivým filmem, ale spouštěče nočních děsů je obvykle těžší vystopovat.

Jaké jsou příznaky nočních děsů?

Noční děsy se obvykle objevují na začátku noci, mezi 12. a 2. hodinou ranní. Příznaky mohou přijít náhle a z ničeho nic.

Mezi běžné příznaky patří např:

  • Náhlé probuzení, které zahrnuje křik a jekot.
  • Osoba, která má noční děs, se může zmítat a vykazovat prudké pohyby.
  • Noční děsy způsobují zrychlení srdečního tepu a mohou zahrnovat pocení a hyperventilaci.
  • Můžete si všimnout, že osoba, která prožívá noční děs, má rozšířené zorničky.
  • Osoba, která prožívá noční děs, může mít ve tváři výraz strachu nebo poplachu.
  • Přestože si lidé, kteří noční děsy prožívají, na ně obvykle nepamatují, mohou po zjištění zažívat pocity studu nebo rozpaků.
  • Lidé, kteří zažívají noční děs, mohou být také náměsíční, protože náměsíčnost je také častou parasomnií.

Co způsobuje noční děsy?

Existuje několik různých příčin nočních děsů. Obvykle mají noční děsy více než jednu příčinu a ne vždy je možné přesně určit, co je příčinou nebo příčinami.

Mezi možné příčiny a rizikové faktory nočních děsů patří např:

  • Noční děsy mohou být geneticky podmíněné, protože se obvykle vyskytují v rodinách.
  • Noční děsy jsou pravděpodobnější v době nemoci a při horečce.
  • Noční děsy se mohou objevit, když máte nedostatek spánku nebo jste obzvláště vyčerpaní.
  • Noční děsy může způsobit zvýšená nebo nadměrná fyzická aktivita.
  • V období emočních konfliktů a zvýšeného stresu můžete být náchylnější k nočním děsům.
  • Velké množství kofeinu a konzumace alkoholu může vyvolat noční děsy.
  • Zdravotní problémy mohou zvyšovat riziko nočních děsů, včetně úrazů hlavy, problémů se štítnou žlázou a encefalitidy (zánětu mozku).
  • Léky, které užíváte, mohou zvyšovat riziko nočního děsu.
  • Jiná porucha spánku, například spánková apnoe, může zvýšit pravděpodobnost výskytu nočních děsů.

Noční děsy u dětí a dospělých

Noční děsy se vyskytují spíše v dětství – 30 % dětí zažije noční děs. Pokud vaše dítě zažívá noční děsy, měli byste se obrátit na jeho pediatra, aby vyloučil něco vážnějšího. Většinou se však jedná o noční děsy, ze kterých děti samy vyrostou, a to zhruba do 10 let věku nebo po překročení puberty.

Na druhou stranu noční děsy jsou u dospělých poměrně vzácné. Někdy noční děsy u dospělých naznačují neurologickou poruchu, proto je důležité, abyste se v případě nočních děsů obrátili na svého lékaře. Dospělí, kteří zažívají noční děsy, mohou také prožívat trauma nebo jiné emocionální rozrušení.

Výzkumy zjistily, že noční děsy po dětském věku jsou také spojeny s poruchami spánku, neurózami a psychiatrickými poruchami. Dospělí, kteří trpí nočními děsy, častěji žijí s depresí, bipolární poruchou nebo úzkostí.

Léčba nočních děsů

Probuzení s křikem z nočního děsu může být velmi nepříjemným zážitkem, ať už jste to vy sami, nebo jste svědky toho, že to dělá někdo z vašich blízkých. Pomoc však existuje a existují způsoby, jak noční děsy minimalizovat.

Pokud vaše dítě zažívá noční děsy, měli byste si promluvit s jeho pediatrem. Pokud je vaše dítě zažívá jen zřídka a neubližuje si, pediatr obvykle zaujme přístup „počkej a uvidíš“, protože většina případů nočních děsů sama odezní. V některých případech však váš pediatr bude chtít provést spánkovou studii, aby vyloučil závažné poruchy spánku.

Většinou však stačí, abyste při nočním děsu zůstali klidní a dítě podle potřeby utěšovali. Snížení stresu a zajištění dostatečného spánku dítěte může výskyt těchto případů omezit. Příležitostně bude pro vaše dítě indikována terapie a/nebo medikace.

Poruchy spánku u dospělých je třeba brát vážně, protože jsou velmi vzácné a protože mohou naznačovat vážnější zdravotní nebo psychický stav. Pokud se u vás jako u dospělého člověka objevují noční děsy, měli byste se neprodleně objednat ke spánkovému specialistovi nebo psychiatrovi.

Léčba nočních děsů u dospělých zahrnuje pochopení hlavních příčin, což může znamenat podstoupení spánkové studie ve spánkové laboratoři nebo vyšetření u psychiatra.

Pokud není diagnostikována porucha spánku a jsou vyloučeny psychiatrické příčiny, může ke snížení výskytu nočních děsů pomoci jednoduchá změna životního stylu.

Mezi ně mohou patřit např:

  • Dodržování rozumné spánkové hygieny.
  • Dostatek spánku celkově.
  • Omezení kofeinu a alkoholu před spaním.
  • Snížení stresu, zejména před spaním.
  • Dodržování konzistentního rozvrhu spánku a bdění.

Slova na závěr

Probouzení s křikem je obvykle spojeno s nočním děsem. Pokud se však budíte s křikem z nějakého jiného důvodu – nebo se s křikem budíte vy nebo někdo z vašich blízkých, ale nevíte proč – měli byste se obrátit na svého lékaře. Zažít něco takového nebo být toho svědkem může být velmi znepokojující, ale pomoc existuje a existuje mnoho účinných způsobů, jak tyto příznaky zvládnout.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector