7 způsobů, jak sociální média negativně ovlivňují lidi

7 důvodů, proč vám sociální média škodí Sebeuvědomění

Pokud jste intenzivním uživatelem sociálních médií, je dobré se zamyslet nad negativními dopady sociálních médií na vás a vaše vrstevníky.

Pokud si nedokážete představit svůj život bez sociálních médií, pravděpodobně jste se stali obětí silné moci, kterou mají sociální sítě nad veřejností. Je pravděpodobné, že jste se také setkali s některými negativními dopady, které sociální sítě na lidi mají.

Bohužel, špatné účinky sociálních médií jsou pro mnohé z nás až příliš reálné. Podívejme se na negativní dopady sociálních médií na skutečné lidi, ke kterým dochází každý den.

Jak vám sociální média škodí

Možná vás překvapí, že negativní účinky sociálních médií jsou jak fyzické, tak psychické. Mohou změnit vaše vnímání světa i sebe sama. I když mají sociální média některé pozitivní účinky a určitě existují i pozitivní příběhy ze sociálních médií, mají také hodně v kolonce nevýhod.

Nevěříte tomu? Přečtěte si seznam negativních účinků sociálních médií. Pokud některý z nich rozpoznáte jako problém ve svém vlastním životě, možná je na čase omezit jejich používání, nebo dokonce přestat sociální média používat úplně.

7 důvodů, proč vám sociální média škodí

1. Deprese a úzkost

Trávíte několik hodin denně prohlížením sociálních médií? Příliš dlouhé trávení času na sociálních sítích by mohlo negativně ovlivnit vaši náladu. Chroničtí uživatelé sociálních sítí totiž častěji uvádějí špatné duševní zdraví, včetně příznaků úzkosti a deprese.

Není třeba dlouhého přemýšlení, abyste přišli na to, proč. Sociální sítě vám umožňují vidět pečlivě vybrané nejlepší stránky života všech ostatních, které pak porovnáváte s negativy ve svém vlastním životě (které vidíte jen vy). Srovnávání se s ostatními lidmi je spolehlivou cestou k úzkosti a neštěstí a sociální média to značně usnadňují.

Jak tedy používat sociální média, aniž byste si způsobili psychické potíže? Pokud se obrátíte na stejný výzkum (a zdravý rozum), doporučená doba, kterou byste měli strávit na sociálních sítích, je přibližně půl hodiny denně. Stejně jako u mnoha jiných potenciálních životních neduhů je vše o umírněnosti.

Pokud se po sezení na sociálních sítích přistihnete, že jste rozrušení, zvažte také sítě, které používáte, a lidi, které sledujete. Je mnohem pravděpodobnější, že se budete cítit úzkostně po přečtení politických hádek a zpráv o soudném dni, než po zhlédnutí zábavných aktualizací od oblíbených hudebníků nebo fotografií domácích mazlíčků vašich přátel.

2. Kyberšikana

Před sociálními médii byla šikana něčím, co bylo možné provádět pouze tváří v tvář. Nyní však lidé mohou šikanovat ostatní online – ať už anonymně, nebo ne. Dnes už každý ví, co je to kyberšikana, a většina z nás viděla, co může člověku způsobit.

Sociální média sice usnadňují poznávání nových lidí a navazování přátelství, ale zároveň umožňují krutým lidem bez větší námahy rozeštvávat druhé. Pachatelé šikany mohou využít anonymity, kterou (některé) sociální sítě poskytují, aby získali důvěru lidí a pak je terorizovali před jejich vrstevníky. Mohou si například vytvořit falešný profil a chovat se ke spolužákovi přátelsky, později ho na internetu zradit a ztrapnit.

Tyto online útoky často zanechávají hluboké psychické jizvy a v některých případech dokonce vedou lidi k tomu, aby si ublížili nebo si vzali život. A jak se ukazuje, kyberšikana se netýká jen dětí. Obětí online šikany se mohou stát i dospělí. Vzhledem k tomu, že obrazovky skrývají naše tváře, můžete se na sociálních sítích a jiných webových stránkách stát hajzlem, aniž byste si to uvědomovali.

3. FOMO (Fear of Missing Out – strach z promeškání)

FOMO (Fear of Missing Out) je fenomén, který se dostal do popředí přibližně ve stejné době jako vzestup sociálních médií. Není překvapením, že je to jeden z nejrozšířenějších negativních dopadů sociálních médií na společnost.

FOMO je přesně to, jak to zní: forma úzkosti, kterou pociťujete, když se bojíte, že přijdete o pozitivní zážitek, který má někdo jiný. Můžete například neustále kontrolovat zprávy, zda vás někdo nepozval ven, nebo se celý den soustředit na svůj Instagram, abyste se ujistili, že nikdo nedělá něco skvělého bez vás. Možná také uvidíte fotky něčeho zábavného, co vaši přátelé stihli podniknout, a budete se cítit vynechaní, že jste tam nemohli jít, protože jste měli jiné povinnosti.

Tento strach dostává neustálé palivo z toho, co vidíte na sociálních sítích. Se zvýšeným používáním sociálních sítí je větší šance, že uvidíte, že se někdo baví víc než vy právě teď. A to je přesně to, co způsobuje FOMO.

4. Nereálná očekávání

Jak si asi většina lidí uvědomuje, sociální média v našich myslích formují nerealistická očekávání od života a přátelství.

Většina sociálních médií se vyznačuje silným nedostatkem online autenticity. Lidé používají Snapchat ke sdílení svých vzrušujících dobrodružství, na Facebooku píší o tom, jak moc milují svou drahou polovičku, a svou stránku na Instagramu plní silně inscenovanými fotografiemi.

Ve skutečnosti však nemůžete vědět, zda se nejedná o frašku. I když to navenek vypadá skvěle, může mít dotyčný obrovské dluhy, špatné vztahy se svou drahou polovičkou a jen zoufale touží po lajcích na Instagramu jako formě potvrzení.

Jednou z jednoduchých cest, jak z této šlamastyky ven, je, aby všichni přestali lhát na sociálních sítích. Ale v době instagramových influencerů a youtuberů, kteří vydělávají miliony na neautentičnosti, se to v dohledné době nestane.

Pamatujte na důležité přísloví: svůj každodenní život byste neměli posuzovat podle nejzajímavějších momentů života někoho jiného.

5. Negativní obraz těla

Když už mluvíme o instagramových celebritách, když se podíváte na populární instagramové účty, najdete tam neuvěřitelně krásné lidi, kteří na svých dokonale tvarovaných tělech nosí drahé oblečení.

A nikoho nepřekvapí, že image těla je dnes problémem téměř pro každého. Samozřejmě, když denně vidíte tolik lidí, kteří jsou údajně dokonalí (podle společenských měřítek), uvědomíte si, jak odlišně od těchto fotek vypadáte. A ne každý v této situaci dojde ke zdravým závěrům.

Je opravdu důležité si uvědomit, že každý je jen člověk. Nikdo se každý den neprobouzí a nevypadá jako supermodelka, a přestože mnoho lidí vynaložilo velké úsilí na to, aby své tělo vytrénovali, není to případ každého, kdo vypadá fit. Mnoho lidí se v touze po slávě na sociálních sítích rozhodně vydalo nezdravou cestou, aby vypadali atraktivněji.

Obklopte se lidmi, kteří vás mají rádi takové, jací jste, a nebudete se muset stresovat falešnou instagramovou krásou.

6. Nezdravý spánkový režim

Kromě toho, že přibývá případů úzkosti a deprese, je další špatnou vlastností sociálních médií to, že trávení příliš mnoho času na nich může vést ke špatnému spánku. Četné studie prokázaly, že zvýšené používání sociálních médií má negativní vliv na kvalitu vašeho spánku.

Pokud máte pocit, že se váš spánkový režim stal nepravidelným, což vede k poklesu produktivity, pokuste se omezit čas, který věnujete prohlížení sociálních médií.

To platí zejména v případě, že telefon používáte v noci v posteli. Je příliš snadné si říct, že strávíte pět minut kontrolou oznámení na Facebooku, abyste si o hodinu později uvědomili, že jste bezmyšlenkovitě projížděli nějaké nesmysly na Twitteru, které vás vůbec nezajímají.

Nenechte si algoritmy sociálních médií, které jsou navrženy tak, aby udržely vaši pozornost co nejdéle, ukrást i váš drahocenný spánek. Méně spánku v kombinaci s jeho nižší kvalitou je nebezpečná kombinace.

7. Obecná závislost

Sociální média mohou být návykovější než cigarety a alkohol. Pro mnoho lidí mají silnou přitažlivost, která vede k tomu, že je neustále kontrolují, aniž by o tom přemýšleli.

Pokud si nejste jisti, zda jste na sociálních sítích závislí, zkuste si vzpomenout, kdy jste naposledy vydrželi celý den bez kontroly jakéhokoli účtu na sociálních sítích. Cítíte se odmítnuti, když vás někdo odepíše? A kdyby vaše oblíbené sociální sítě zítra úplně zmizely, cítili byste se kvůli jejich absenci prázdní a v depresi?

Nakonec, sociální sítě vás chtějí udržet co nejdéle na stránce, aby vám mohly zobrazovat spoustu reklam a vydělávat další peníze. Vzhledem k ekonomice pozornosti potřebují tyto stránky, abyste se na ně dívali co nejdéle. Aplikace jako TikTok vás neustále krmí přívalem rychlých videí, která časem ničí vaši pozornost.

To, že jste to s používáním sociálních médií přehnali, neznamená, že musíte nutně vymazat všechny své účty na sociálních sítích. Pokud si však myslíte, že ukončení je pro vás nejlepším řešením, není to špatný nápad. Pokud chcete pomoci, podívejte se na našeho průvodce, jak se sociálními sítěmi nadobro skoncovat.

Jak se vypořádat s negativními účinky sociálních médií

Stejně jako všechno ostatní, i sociální média mají své dobré a špatné stránky. Probrali jsme některé negativní dopady, které sociální média pro mnohé mají, ale jste to vy, kdo se musí rozhodnout, zda vám osobně více pomáhají, nebo škodí.

Pokud zjistíte, že sociální média mají na váš život negativní vliv, přestaňte je používat. Pokud se však rozhodnete zůstat, existují způsoby, jak na sociálních médiích ztrácet méně času, a udržet si tak k nim zdravější vztah.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector