Relaxační hudba proti stresu, úzkosti a depresi

Relaxační hudba proti stresu, úzkosti a depresi Zvládání stresu

Je pravděpodobné, že jste se v poslední době cítili ve stresu, ať už kvůli pandemii, pracovnímu vyhoření, sociální úzkosti a dalším problémům. Ale nejste v tom sami: Podle údajů Pew Research Center z roku 2021 přibližně pětina dospělých Američanů uvádí, že je v důsledku pandemie a jejího dopadu na jejich fyzické, emocionální a finanční zdraví ve vysokém stupni psychického stresu. Jak může hudba pomoci při stresu a depresi?

Co je to ale přesně stres? Na biologické úrovni vaše tělo reaguje na stresové situace uvolňováním hormonů, jako je kortizol, říká Tim Ringgold, M.T.-B.C., muzikoterapeut z New Method Wellness a autor knihy Sonic Recovery: Využijte sílu hudby, abyste zůstali střízliví. Ve fyzicky ohrožujících situacích, například když vás pronásleduje rozzuřený medvěd, je kortizol užitečný: Spouští ve vašem nervovém systému reakci „bojuj nebo uteč“, která vám pomůže uniknout medvědovi v pořádku. Ale v případě sociálně-emocionálních hrozeb, jako je vyhoření v práci, rozchod nebo probíhající pandemie, vaše tělo tyto stresové hormony uvolňuje chronicky. Ringgold vysvětluje, že nadbytek kortizolu způsobuje nejen psychickou úzkost, ale může vést i k fyzickým problémům, jako je nadměrný zánět a zhoršená funkce imunitního systému.

Zajímavé je, že hudba může tyto účinky zmírnit a pomoci udržet stres a úzkost pod kontrolou. Studie zjistily, že poslech hudby pomáhá zklidnit nervový systém a snížit hladinu kortizolu, což obojí může pomoci snížit stres. A totéž platí i pro tvorbu hudby; výzkumy ukazují, že tvorba může pomoci uvolnit emoce, snížit úzkost a zlepšit celkové duševní zdraví.

Teď už jen zapněte video a vychutnejte si relaxační hudbu a krásnou scenérii!

Hudba vyvolává potěšení

Nadměrné množství kortizolu podporuje hladinu stresu a hudba ji může pomoci udržet pod kontrolou. Výzkumy ukazují, že produkce kortizolu se při poslechu hudby snižuje, což podle Ringgoldové může pomoci odbourat reakci „bojuj nebo uteč“.

Hudba také pomáhá zvyšovat množství chemických látek, které v mozku vyvolávají dobrý pocit. „Když posloucháme nebo tvoříme hudbu, centrum odměny v našem mozku uvolňuje dopamin, neurotransmiter spojený s odměnou a motivací,“ říká Ringgold. „Tato reakce na potěšení je způsob, jakým nám mozek říká: „Udělej to znovu!“.“

Hudba zklidní váš nervový systém

Hudba dokáže nejen uklidnit váš nervový systém prostřednictvím hormonů, ale může také pomoci zmírnit stres tím, že ovlivní vaše biologické procesy. Například tempo hudby, kterou posloucháte, může automaticky zpomalit nebo zrychlit váš tep, krevní tlak a dýchání, říká Ringgold. Proto doporučuje poslouchat pomalou hudbu (60 až 80 BPM), pokud se cítíte úzkostně: uvolněné tempo pomůže zmírnit fungování vašeho těla a přivést vás ze stavu zvýšené nervozity. „Mozek uvolňuje příjemné chemické látky a tělo zpomaluje svůj rytmus,“ poznamenává. „Je to něco jako dva za jedna.“

Hudba je emoční uvolnění

Tvorba hudby může být účinným způsobem, jak vyjádřit stlačenou energii nebo emoce, říká Ringgold. To je důležité zejména tehdy, když prožíváte dlouhodobý stav boje nebo útěku, který může způsobit nepříjemné příznaky, jako je zrychlený tep, napjaté svaly a pocení. Když stres nelze vyjádřit pouze jazykem, vysvětluje Ringgold, fyzický a duševní akt vytváření hudby vám může umožnit dostat tyto pocity z těla a mysli.

Relaxační hudba proti stresu, úzkosti a depresi

Hudba vás uvede do přítomnosti

Stres je často důsledkem přežívání nad něčím, co se stalo v minulosti, nebo obavami z budoucnosti, což v obou případech může vyvolat pocit, že nad sebou nemáte kontrolu, říká Ringgold. Jak získat zpět pocit kontroly? Navrhuje pohybovat se podle hudby, ať už doslova tančit, nebo jen ťukat, mlaskat nebo tleskat do rytmu.

„Mysl se raději soustředí na situace, nad kterými má alespoň zdánlivou kontrolu,“ vysvětluje. „Jediné místo v čase, kde k tomu dochází, je přítomnost, protože tam se nachází naše tělo a my nad ním máme alespoň nějakou kontrolu.“

Hudba odvádí pozornost od stresorů

Zatímco uzemnění se v přítomném okamžiku může být užitečným způsobem, jak překonat úzkost z minulosti nebo budoucnosti, nemusí se cítit tak dobře, pokud se zdroj vašeho stresu odehrává tady a teď. Podle Ringgoldové vám však může pomoci pustit si seznam skladeb. „Vzhledem k tomu, že poznávání hudby je pro lidský mozek tak složité, nabízí snadné rozptýlení nebo odvedení pozornosti od jakýchkoli konkurenčních vnitřních nebo vnějších stresových podnětů,“ vysvětluje. „Protože hudba vyvolává reakci na potěšení, náš mozek se až příliš rád soustředí na hudební signál s vyloučením čehokoli jiného.“

Proč? Ringgold říká, že hudba vám poskytuje uzavřený oddech od přítomného okamžiku, což znamená, že poslouchaná skladba nebo album má jasný začátek a konec. To je v kontrastu s jinými, více stresujícími formami rozptýlení, jako jsou sociální média, kde není obsah nijak omezen.

Hudba podporuje kreativitu

Když jste ve stresu, váš nervový systém se přepne z kreativního režimu do reaktivního režimu, aby bojoval nebo utekl před vnímanou hrozbou. Tvorba hudby nutí nervový systém, aby se vrátil do výchozího režimu „odpočinku a trávení“, který podle Ringgoldové umožňuje relaxaci, jasnost a kreativitu.

Hudba usnadňuje propojení

Izolace byla pro mnohé během pandemie hlavním zdrojem stresu. Tvorba a poslech hudby může pomoci bojovat s částí úzkosti vyvolané osamělostí, říká Ringgold. Může to být tak jednoduché, jako vychutnávat si hudbu spolu s cizími lidmi na koncertě, nebo tak angažované, jako je navázání vztahu s novým spolupracovníkem a společné vytváření hudby.

„Když hrajeme hudbu sami, spojíme se s hudbou,“ říká Ringgold. „Když hrajeme hudbu s ostatními, spojujeme se s nimi zprostředkovaně. Jeden hlas, jedna melodie, jeden rytmus, to vše propojené v přítomném okamžiku.“

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector