Jak žijete v přítomnosti?

Jak žijete v přítomnosti? Sebeuvědomění

Většina z nás má tendenci žít v minulosti nebo v budoucnosti. Jak často se přistihnete, že přemýšlíte o tom, co se stalo včera nebo co by se mohlo stát zítra? Jak to ovlivňuje váš život a pohodu?

V tomto článku se budeme zabývat tím, jak častěji žít v přítomném okamžiku, a některými způsoby, které vám mohou pomoci vrátit se k vědomému životu.

Jednoduchá pravidla pro vědomou existenci

1. Všímejte si svého okolí

Jedním ze způsobů, jak být v přítomném okamžiku, je všímat si svého okolí. Jak často si uděláte čas na to, abyste se skutečně rozhlédli kolem sebe a zjistili, co se děje? Kdy jste se naposledy posadili, zavřeli oči, zhluboka se nadechli a prostě se dívali na všechno kolem sebe?

Využijte této příležitosti právě teď: zavřete obě oči a zhluboka se nadechněte, pak je otevřete a skutečně si prohlédněte místo, kde se nacházíte.

  • Jak vypadají stěny?
  • A co podlaha nebo strop – jaké vzory tam vidíte?
  • Kolik oken máte nalevo a napravo?
  • Kolik světel odtud můžete napočítat?

Když se zastavíte, abyste se podívali na své okolí a vnímali vše kolem sebe, je snazší žít v přítomném okamžiku.

2. Soustřeďte se na jednu věc v danou chvíli (nemultitaskujte)

I když se může zdát produktivnější pracovat na více věcech najednou, neustálé žonglování s více úkoly ztěžuje život v přítomném okamžiku. I když se vám může zdát, že dělat něco, co vyžaduje vaši plnou pozornost, je zpočátku zdrcující, uvědomte si, o kolik jste produktivnější, když se plně věnujete danému úkolu. Srovnejte to s tím, když se snažíte vtěsnat více věcí do jednoho časového úseku nebo když polovinu své energie věnujete třem různým projektům.

Pokud na něčem pracujete, věnujte tomu veškerou svou pozornost. Když se přistihnete, že přemýšlíte o jiných věcech nebo kontrolujete telefon, protože se vám nechce dělat daný úkol, zastavte se a obraťte pozornost zpět k tomu, co máte před sebou. Výzkumy ukazují, že když se plně soustředíte na to, co se v danou chvíli děje, dokážete si z dlouhodobého hlediska stejně lépe zapamatovat detaily.

3. Buďte vděční za to, co máte teď

Součástí života v přítomném okamžiku je věnovat čas tomu, abyste byli vděční za to, co máte teď (ne v minulosti nebo v budoucnosti).2 Pokud se neustále soustředíte na věci, které nemáte, nevěnujete čas tomu, abyste ocenili to, co máte právě teď, v tomto okamžiku.

Jedním ze způsobů, jak praktikovat vděčnost, je napsat si seznam věcí, za které jste vděční, a denně si tento seznam procházet. Zkuste si napsat alespoň tři věci, za které jste ve svém životě právě teď vděční. Případně si můžete udělat takzvané řádění vděčnosti, kdy si vypíšete tolik věcí, na kolik si během určitého časového období vzpomenete.

4. Přijímejte věci takové, jaké jsou (ne takové, jaké byste je chtěli mít).

Pokud chcete začít žít přítomným okamžikem, musíte se odpoutat od toho, jak si myslíte, že by věci měly být, a přijmout je takové, jaké jsou. Nemůžete kontrolovat vše, co se kolem vás děje; někdy bude život jiný, než jaký ho chcete mít. Cvičení v přijímání vám pomůže pustit z hlavy věci, které ve svém životě nemůžete ovlivnit.

5. Praktikujte meditaci všímavosti

Jedním ze způsobů, jak žít více v přítomném okamžiku, je praktikování meditace všímavosti. Tento typ meditace pomáhá lidem uvědomit si a zvýšit soustředění na to, co v danou chvíli dělají.

Začátek každodenní meditační praxe vám může pomoci lépe si uvědomit své myšlenky a pocity, což může následně zvýšit množství času, který strávíte v přítomném okamžiku.

6. Trávte čas s lidmi, díky kterým se cítíte šťastní a naplnění

Trávení času s lidmi, díky nimž se cítíte šťastní a naplnění, může být skvělým způsobem, jak si pomoci žít v přítomném okamžiku. Obklopíte-li se pozitivními a podporujícími lidmi, zvýšíte tím svou vlastní pozitivitu a úroveň štěstí. To vám zase umožní soustředit se na to, co se vám daří právě teď, místo abyste se zabývali minulými nebo budoucími událostmi.

7. Všímejte si všeho, co děláte

Ať už děláte cokoli, od jídla po procházení telefonu, měli byste si toho být vědomi. Jak často jíte oběd a zároveň sledujete televizi? To je jeden ze způsobů, jak se můžete vzdálit od toho, co děláte, a nežít v přítomném okamžiku, protože veškerá vaše pozornost není zaměřena na daný úkol nebo činnost. Místo toho se zkuste při jídle soustředit na každé jídlo.

  • Jak jídlo voní?
  • Jak chutná?
  • Jak vaše tělo reaguje na to, co jste zatím snědli?
  • Jaké zvuky jsou při jídle kolem vás – telefonní hovory, hluk dopravy zvenčí, hudba hrající v pozadí.

Zaměříte-li se na tyto detaily a budete-li si všímat všeho, co se děje kolem vás během konkrétního úkolu nebo činnosti, pomůže vám to vnést do vašeho života více uvědomění přítomného okamžiku.

8. Cvičení hlubokého dýchání

Když si najdete čas na to, abyste si sedli a cvičili hluboké dýchání, pomůže vám to soustředit mysl na daný úkol. Pomalé, regulované dýchání pomáhá předcházet pocitům paniky nebo jiným negativním myšlenkám a zároveň umožňuje větší kontrolu během činnosti, které se právě věnujete. Jednou z rychlých a snadných metod, kterou můžete vyzkoušet, je dechová technika 4-7-8.

9. Odpočiňte si od sociálních médií a technologií

Přestávka od sociálních médií a dalších technologií vám také může pomoci lépe se soustředit na přítomnost. I když si možná myslíte, že neustálá kontrola účtů na sociálních sítích vám pomáhá zůstat ve spojení se světem, ve skutečnosti má negativní vliv na vaši schopnost být přítomný.

Kolikrát se vám stalo, že jste dělali něco jiného a přistihli jste se, že kontrolujete sociální média? Je důležité, abyste se naučili, jak se vyhnout tomu, aby technologie ovládly váš život, protože to vám může skutečně zabránit vnímat, co se kolem vás děje.

Zejména když jste s jinými lidmi, je důležité, abyste se soustředili na lidi a prostředí kolem sebe, a ne se rozptylovali mobilním telefonem.

10. Pravidelně cvičte nebo se věnujte józe

Pravidelné cvičení nebo třeba jen procházka parkem vám může pomoci lépe se soustředit na současné aktivity. Zařazení jógy do každodenní rutiny je dalším skvělým způsobem, jak žít v přítomnosti, zejména pokud je spojena s meditací a cvičením všímavosti.

Pokud si nemůžete udělat čas na celou hodinu jógy, může vám pomoci vrátit se do přítomnosti i pouhé přerušení činnosti a věnování několika minut základním pozicím.

Závěrečné slovo

Závěrem lze říci, že život v přítomném okamžiku vyžaduje, abyste si našli čas a ocenili, kde jste, co děláte a kdo je s vámi. Místo toho, abyste se zabývali minulostí nebo si dělali starosti s tím, co se stane v budoucnosti, snažte se vychutnat si každý okamžik tak, jak plyne. Pokud s tímto procesem potřebujete pomoci, může vám velmi pomoci rozhovor s terapeutem. Ten vám může poskytnout nástroje a techniky, které vám mohou usnadnit život v přítomnosti.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector