15 příkladů omezujících přesvědčení, která vás v životě brzdí

15 příkladů omezujících přesvědčení, která vás v životě brzdí Sebeuvědomění

Moc jsem se chtěla přihlásit do naší místní soutěže v pečení koláčů, protože nad mým třešňovým koláčem vždycky všichni slintají. Ale na poslední chvíli jsem se rozhodla, že se nepřihlásím. Stejně nevyhraju, tak jaký to má smysl?

Podobné myšlenky se mi honily hlavou a bránily mi riskovat. Stalo se to i vám? Vynechali jste nějakou příležitost, protože jste si mysleli, že to nemůžete nebo nemáte dělat?

Právě takové myšlenky vás v životě brzdí… a je načase s tím skoncovat! Dnes se s vámi tedy podělím o vše, co potřebujete vědět o omezujících přesvědčeních – od toho, co to jsou, a příkladů omezujících přesvědčení, které vám pomohou je překonat.

Co jsou omezující přesvědčení?

Omezující přesvědčení je myšlenka, názor, stav mysli nebo přesvědčení, které považujete za naprosto pravdivé, ale toto přesvědčení vás nějakým způsobem brzdí. Omezující přesvědčení je v podstatě příběh, který si vyprávíte, abyste se udrželi ve své komfortní zóně, a který vám brání stát se tím, kým máte být.

Omezující přesvědčení, která máte o sobě, světě nebo životě, jsou často podvědomá. Mohou to být také obranné mechanismy, psychologické strategie zvládání, které vaše mysl podvědomě používá, aby vás ochránila před stresem a zvládáním obtížných pocitů.

Tato přesvědčení mají negativní dopad na váš život, protože omezující přesvědčení vám brání nebo zabraňují:

  • dosáhnout svého plného potenciálu  
  • osobního a/nebo profesního růstu  
  • riskovat 
  • vyhledávání nových příležitostí 
  • dosahovat svých cílů 
  • Pohyb vpřed 
  • Dělat správná rozhodnutí 

Kde se berou omezující přesvědčení?

Existují různé příčiny omezujících přesvědčení:

  • Vaše vrozené předsudky 
  • neschopnost mít otevřenou mysl 
  • Vaše rodinná přesvědčení
  • Vaše vzdělání – to, co se učíte ve škole a na vysoké škole, a to, z čeho se učíte.
    rodina, přátelé, kolegové, mentoři atd. 
  • Vaše zkušenosti, zejména ty, které skončily negativně 

Většina vašich omezujících přesvědčení má původ ve vašem dětství a stává se podstatnou součástí vaší identity.

Myslíte si, že vás vaše omezující přesvědčení chrání, že když se neprosadíte a nezkusíte to, nemusíte se obávat, že budete čelit ponížení nebo odmítnutí. Skutečnost je taková, že tím, že věříte těmto přesvědčením, která vás omezují, se nikdy nesnažíte a nerostete.

15 příkladů omezujících přesvědčení, která vás brzdí

Když už víte, co jsou to omezující přesvědčení a odkud se berou, jak vypadají v praxi? Zde je 15 příkladů omezujících přesvědčení:

1. Nemohu

Říkáte si pravidelně, že něco nedokážete?

To je jeden z příkladů omezujících přesvědčení, který vás brzdí, protože si neuvědomujete, že máte na výběr.

Pokud něco ještě neumíte, máte možnost se to naučit. Pokud je to něco, co pro někoho nechcete udělat (třeba proto, že je to v nevhodnou dobu), je to něco, co v danou chvíli nejste schopni udělat. Pokud si věříte, můžete udělat cokoli!

2. Nemám čas

Jistě, možná nemáte čas. Všichni vedeme rušný život, ve kterém spěcháme od jedné věci k druhé.

Pokud věříte, že na něco nebo někoho nemáte čas, nikdy nebudete mít (nebo si neuděláte) čas na to, abyste šli za tím, co chcete. A přesvědčení, že nemáte čas, vás drží na jednom místě.

Čas je skutečný, ale to, jak vnímáte čas, který máte, je sociální konstrukt. Když budete přesně sledovat, jak trávíte svůj čas, uvědomíte si, kolik času promrháte činnostmi, které vašemu životu nepřidávají hodnotu ani smysl.

Eliminací toho, co nedělá vaši duši šťastnou, odhalíte, kolik času máte na to, abyste stihli vše, na čem vám záleží, a mohli si jít pro to, co chcete, například pro to povýšení v práci.

3. Nemohu, protože…

Když k „nemůžu“ přidáte důvod, dáváte svému omezujícímu přesvědčení ještě větší moc. To platí zejména tehdy, když důvod začíná slovem „já jsem“.

Slova jako „jsem“ přímo souvisejí s tím, kdo jste. Například jsem si říkala: „Nemohu pracovat na akcích, protože nejsem extrovertní.“ To je důvod, který mě přesvědčuje, že jsem extrovertní.

Ale slíbila jsem, že pomůžu kamarádce, která byla organizátorkou akcí, a bum! Stala jsem se asistentkou manažera akcí a uvědomila si, že k úspěšnému vykonávání této práce nepotřebuji být extrovertní. Koneckonců většina z nás jsou ambiverti: v některých situacích jsme více introvertní a v jiných více extrovertní.

Nebýt slibu kamarádce, nikdy bych se nedozvěděla, jak falešné bylo mé omezující přesvědčení a jak moc mě brzdilo.

4. Než se změním, musím se změnit…. 

Nebudete úspěšní, pokud věříte, že musíte něco změnit nebo napravit (jako podmínku pokroku) nebo že na něco nejste připraveni.

Místo toho jděte za tím, co chcete, a během toho pracujte na tom, co chcete změnit. Neměli byste odkládat svůj život, vztah nebo kariéru, dokud nezhubnete, neuzdravíte se nebo se nenaučíte 200 dovedností.

Když si uvědomíte, že vás toto omezující přesvědčení brzdí v dosažení vašich cílů a v cestě za vašimi sny, pokračujte vpřed a jednejte.

5. Nejsem dost dobrý

Někdy v životě jste byli kritizováni nebo srovnáváni s někým, kdo byl v něčem lepší než vy, a proto si myslíte, že nejste dost dobří.

Toto omezující přesvědčení se může omezit na jednu nebo dvě věci ve vašem životě, u kterých se domníváte, že nejste dostatečně schopní nebo talentovaní. Nebo může být všeobjímající, kdy se obecně a téměř ve všech aspektech svého života necítíte dost dobří.

Přesvědčení, že nejste dost dobří, se projevuje jako perfekcionismus, úzkost a prokrastinace. Když si však více uvědomíte sami sebe, naučíte se, že jste dost dobří, dokud tomu neuvěříte.

6. Dokážu to sám 

Druhá část tohoto přesvědčení obvykle zní „nepotřebuji pomoc“.

Považujete žádost o pomoc za slabost? Nebo že nejste dost dobří či hodní, když něco nezvládnete sami? Nebo se cítíte příliš provinile či zahanbeně, než abyste o to požádali?

Upřímně řečeno, všichni potřebujeme pomoc. A i když jste stateční v tom, že chcete tvrdě pracovat a snažíte se ze všech sil dosáhnout svých cílů, požádat o pomoc, když ji potřebujete, je dobrá věc.

Díváte se na ostatní svrchu, když vás požádají o pomoc? Ne, že ne? Měli byste se tedy naučit cítit se pohodlně, když žádáte o pomoc a přijímáte ji.

7. Každý zná svůj životní cíl

Většina lidí nemá svůj život promyšlený, ani neví, jaký je jejich životní cíl. Ale chápu, proč si můžete myslet, že lidé to mají vyřešené (a vy ne).

Když procházíte své kanály na sociálních sítích, vidíte lidi, kteří se usmívají, jsou bezstarostní a prostě žijí svůj nejlepší život. A je tak snadné srovnávat svůj velmi nedokonalý život s jejich zdánlivě dokonalým životem.

Ale tyto příspěvky jsou vytvořeny tak, aby zobrazovaly dokonalost. A nic jiného to není. Projekce. Ne pravda. Takže se soustřeďte na sebe. Buďte autentičtí. A podívejte se dovnitř, když se zbavíte srovnávání a myšlenky, že to mají všichni vyřešené.

8. Já nevím…

Může to být „nevím, co potřebuji“ nebo „nevím, co chci“.

Vždycky se zdá, že jsme si mnohem jistější, když mluvíme o tom, co ve svém životě NECHCEME, ale když přijde na vyjádření toho, co chceme, tápeme ve slovech.

Když si stěžujete na to, co ve vašem životě nefunguje, dává vám to záminku k tomu, abyste nemuseli jednat a nést odpovědnost (a být obětí).

A vy pravděpodobně víte, co chcete – hluboko, hluboko uvnitř. Nyní je čas riskovat, pohnout se kupředu a začít věřit, že je to možné.

9. Jsem jako všichni ostatní 

Nejste šablona, kde jste stejní jako všichni ostatní. Díky tomuto omezujícímu přesvědčení však věříte, že nemůžete nabídnout nic jiného než ostatní členové vaší rodiny nebo profesionálové se stejným titulem či pracovní náplní jako vy. Pravdou však je, že každý člověk je jedinečný, a to se týká i vás.

JSTE jedineční a máte lidem ve svém životě co nabídnout jen proto, že jste to vy. Znalosti a zkušenosti, které ve svém životě máte, jsou výhradně vaše a díky těmto zkušenostem a znalostem vidíte svět jinak.

10. Budu souzen

Je hrozné, když vás někdo soudí a shledá vás žádoucím. A pravděpodobně věříte, že pokaždé, když něco uděláte, ostatní vás budou soudit. Čím více se soustředíte a myslíte na to, že vás ostatní soudí, tím více se toto přesvědčení stává pravdivým.

Tvrdě jsem se naučila, že nemohu ovlivnit, jak mě lidé vidí nebo co si o mně myslí. Mohu se snažit změnit jejich názor, ale pokud mě nechtějí vidět v pozitivním světle, nemohu to nijak změnit. A víte co? To je v pořádku.

Důležitější je, co si o sobě myslím já a jak se vidím. Nakonec musím být sama sobě nejlepší přítelkyní a je mnohem důležitější naučit se nesoudit sama sebe než se bát, že mě budou soudit ostatní.

11. Selhala jsem 

Když jste se o něco pokusili a „neuspěli“, postavíte se na nohy a zkusíte to znovu? Pravděpodobně ne, že? Cítíte se neschopní a jako byste selhali, protože jste nedokázali uspět. To, že konečný výsledek byl jiný, než jste očekávali a chtěli, neznamená, že jste selhali.

Přehodnoťte své myšlení. Místo toho, abyste si mysleli, že jste selhali a už to znovu nezkusíte, přemýšlejte o tom, co vás tato příležitost naučila. A z toho, co jste se naučili, byste měli toto poučení realizovat a zkusit to znovu.

12. Jsem hloupý 

Pokud se označíte za hlupáka nebo idiota, když jste udělali chybu, nikdy nevyužijete šanci udělat něco, kde můžete udělat více chyb. To vás v životě brzdí a budete vždy zůstávat jen ve své komfortní zóně, kde nejste „hloupí“.

Dělat chyby však patří k životu a k tomu, jak se učíme. Každá udělaná chyba vás posune blíže k vytouženému výsledku a úspěchu.

Proto neříkejte „jsem hloupý“ – ani v žertu. Připomínejte si, že se máte co učit a že jste o krok blíž svému cíli, protože víte, co NEdělat.

13. Nemám peníze

Když si myslíte, že na něco nemáte peníze, vnímáte peníze jako překážku. Místo toho jsou příležitostí. Je to příležitost zjistit, kde můžete šetřit a ušetřit, být kreativní a vyzkoušet něco nového.

Nemáte co ztratit, tak nedovolte, aby vás toto omezující přesvědčení brzdilo. Jděte do toho a zařiďte, aby to fungovalo.

14. Není to pro mě možné

S tímto omezujícím přesvědčením věříte, že věci jsou možné pro ostatní, ale ne pro vás. Proč to není možné pro vás? Jsou ostatní lidé chytřejší než vy? Mají větší štěstí než vy? Co vám skutečně chybí?

Máte to, co potřebujete, takže překonejte toto omezující přesvědčení tím, že si budete myslet: „Je to možné pro mě, stejně jako je to možné pro ně“. Když vás nebudou brzdit omezující přesvědčení, uvidíte místo překážek příležitosti a věci se pro vás stanou možnými.

15. Je příliš pozdě 

Příliš pozdě na co? Na nic není pozdě.

  • Shigemi Hirata je ve věku 96 let a 200 dní nejstarším absolventem vysoké školy na světě.
  • Yuichiro Miura je ve svých 80 letech nejstarším člověkem, který vystoupil na Mount Everest.
  • Oscar Swahn je ve věku 72 let a 281 dní nejstarší osobou, která se zúčastnila olympijských her.

Nutí vás to k zamyšlení, že? Je opravdu příliš pozdě na to, abyste se hnali za svými sny, osvojili si zdravé návyky nebo dosáhli nějakého významného životního milníku? Odpověď? Není.

Potřebujete vášeň a odhodlání a musíte si věřit, a pak můžete dosáhnout čehokoli, co si zamanete a k čemu se odhodláte.

Jak můžete překonat omezující přesvědčení

Překonat omezující přesvědčení, která máte, není snadné, zejména pokud o nich ani nevíte. Uvědomili jste si však díky příkladům omezujících přesvědčení, o které jsem se s vámi podělil, tato přesvědčení, která vás drží zpátky?

Nejprve musíte identifikovat omezující přesvědčení. Uvědomte si ho a přiznejte si ho.

Pak musíte najít lež, protože omezující přesvědčení není zcela pravdivé. Například možná vaše maminka zemřela při autonehodě, takže věříte, že nemůžete řídit.

Ale můžete, protože jste chodili do autoškoly a dokonce máte řidičský průkaz. Pravda je taková, že řídit umíte, ale neřídíte, protože si říkáte, že „to nejde“.

Dalším krokem je promluvit si o tom. Když je vaše omezující přesvědčení zakořeněnou součástí vaší identity, možná budete potřebovat odbornou pomoc. Pokud je však vaše omezující přesvědčení jen výmluvou, proč něco nedělat, měli byste to prostě udělat.

Přeformulujte to, čemu věříte, vyzkoušejte, co údajně nemůžete udělat, a uvidíte, co se stane. Pokračujte v tréninku, abyste se zbavili svých starých špatných návyků, naučte se růstovému myšlení a věřte si – tentokrát bez omezení!

Další strategie, které vám mohou pomoci překonat omezující přesvědčení, jsou následující:

  • Praktikujte meditaci
  • Pozitivní afirmace 
  • tabulky vizí
  • Pozitivní samomluva 
  • psaní deníků pro sebezdokonalování 
  • Vyzkoušejte minimalismus 
  • Zkoušejte nové věci, buďte zvědaví a objevujte.

Závěrečné myšlenky k příkladům omezujících přesvědčení

Tyto příklady omezujících přesvědčení by vám měly otevřít oči… mně je otevřely. Jsem si jistý, že se s některými z nich můžete ztotožnit, pokud jste k sobě upřímní, a není to žádná ostuda.

Důležité je, abyste identifikovali, co vás v životě brzdí. Budete tak vědět, na čem musíte zapracovat, abyste rostli, učili se a dosahovali svých cílů. Kromě překonání svých omezujících přesvědčení potřebujete také vytrvalost, která vám pomůže dosáhnout úspěchu.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector