Co dělat, když se vám život vymkne kontrole

Co dělat, když se vám život vymkne kontrole Sebeuvědomění

Během dne musíte učinit mnoho rozhodnutí. Ať už se rozhodujete o tom, jaké oblečení si obléknete, jaké aktivity budete dělat nebo s jakými lidmi se budete stýkat, život se skládá z neustálého rozhodování v podstatě v každém okamžiku.

Přestože si můžete vytvářet životní rozhodnutí a plány, nikdo nemůže být nikdy připraven na neočekávané události. Když se tyto neočekávané situace nahromadí, je snadné stát se příliš úzkostným a mít pocit, že se vám život vymkl kontrole. Proto se často snažíme mít vše pod kontrolou, kdykoli můžeme.

Pocit, že se vám život vymyká kontrole, pramení z úzkosti, že nemáte vždy přístup k sedadlu řidiče života. Lidé netuší, kdy a na jak dlouho je může postihnout katastrofa, takže to vyvolává strach, který spouští další emoce, jako je smutek, frustrace a hněv. Nejlepším způsobem, jak se s tím vypořádat, je najít způsob, jak se spokojit s tím, že nic nevíme. To se samozřejmě snáze řekne, než udělá, a je to neustálý proces, ale stojí za to to dělat.

Tento článek se zabývá některými důvody, proč můžete mít pocit, že se vám život vymyká kontrole, a nabízí tipy, jak se s těmito pocity vyrovnat.

Důvody, proč máte pocit, že se vám život vymyká kontrole

Existuje spousta důvodů, proč se vám život může zdát nezvladatelný, níže uvádíme několik z nich:

1. Stres

Mnoho úzkosti a zdrcujících pocitů může být často způsobeno stresem, který přichází na každém rohu. Člověk se může cítit přetížený tlakem, že musí všechno zvládnout kvůli rodině, práci, financím – všechno se začne hromadit.

Stres může být velmi toxický a je opravdu snadné, aby se kvůli němu život vymkl kontrole, proto je důležité snažit se stres zvládat.

2. Zdraví

Lidé si často dělají starosti o duševní i fyzické zdraví, zejména pokud mají nějaké zdravotní potíže nebo jsou k nim náchylní. Pak je tu možnost, že se zdravotní problémy náhle objeví.

Existuje mnoho zdravotních problémů, které člověk prostě nemůže ovlivnit. Mohou být způsobeny genetikou, faktory životního prostředí nebo dokonce náhodou. Je to velmi děsivé, když se musíte neustále starat nejen o své zdraví, ale i o zdraví svých blízkých.

Zdraví může být velmi stresujícím aspektem života, ale pak může stres vyvolat mnoho zdravotních problémů. Může být obtížné nedělat si starosti a nepřemýšlet o zdraví, ale je životně důležité, abyste si nedělali příliš velké starosti.

Můžete se skutečně soustředit pouze na to, co máte pod kontrolou – přijímat vhodná zdravotní opatření, zapojit se do wellness praktik a snažit se zůstat optimističtí.

3. Vztahy

Všechny různé vztahy, které ve svém životě máte, vám mohou začít připadat zahlcující. I když můžete být za tyto vztahy vděční, neznamená to, že si na vás občas nevyberou daň.

Ať už jste zaneprázdněni rolí rodiče, manžela, přítele, pečovatele atd. každý vztah s sebou nese jinou sadu povinností. Vztahy s sebou nesou odpovědnost, kompromisy a někdy vyžadují převzetí pocitů a problémů druhých lidí. Také pro vás může být dost stresující, když blízký člověk sám prochází obtížnou situací.

Je důležité mít ve svém životě vztahy, ale tyto vztahy nesmí pohltit váš život, zejména ne do té míry, aby to ovlivnilo vaše duševní zdraví.

Pokud se navíc ocitnete v toxickém vztahu (s partnerem, přítelem nebo dokonce členem rodiny), může to ve vás vyvolat pocit, že se vám život vymyká z rukou, zejména když všechny pokusy o nápravu vztahu selhaly.

4. Národní krize

Kombinace prožívání pandemie a svědectví přírodních katastrof a sociální nespravedlnosti byla pro každého zdrcující.

Je důležité najít způsob, jak zpracovat vše, co se ve světě děje, protože neustálé poslouchání o tragédiích může být nejen skličující, ale může vyvolat pocity bezbrannosti, úzkosti, strachu, a dokonce i hněvu.

5. Práce

Jsou chvíle, kdy práce člověku pohltí veškerý čas a zdá se, jako by ovládala celý jeho život. Lidé mohou být velmi zahlceni tím, co musí stihnout na pracovišti i mimo něj.

Někdy můžete propadnout potřebě neustále se něčím zabývat a být produktivní, ale klíčová je zdravá rovnováha.

6. Tragédie

Pokud jste zažili tragickou životní událost (např. úmrtí v rodině, ztrátu zaměstnání atd.), můžete se cítit nesmírně zahlceni. Když dojde k tragédii, je často náhlá nebo drsná a vyvolává spoustu zdrcujících emocí. Vzhledem k tomu, že se tento druh situací vymyká vaší kontrole, můžete se cítit bezmocní a ztracení.

Tragické události navíc obvykle vyvolávají bolestné emoce, které s vámi mohou zůstat ještě dlouho poté, co událost pomine. Zážitek tragédie vám může připadat jako útok, který jste nečekali nebo kterému jste nemohli zabránit. Ve skutečnosti je jedním z nejčastějších traumatických zážitků náhlá smrt blízké osoby a tento typ traumatu je uváděn jako hlavní příčina posttraumatické stresové poruchy (PTSD).

Bez ohledu na povahu tragické události je běžné, že člověk prožívá záplavu různých emocí, a může se zdát, že je příliš těžké se s nimi vyrovnat. Při zahlcení takovými nekontrolovatelnými okolnostmi můžete mít pocit, že nemáte kontrolu nad svými vlastními pocity a reakcí na tragédii.

Co dělat, když se vám život vymyká kontrole

Některé z níže uvedených kroků mohou být užitečné, když se vám život začne vymykat kontrole.

1. Zastavte se a dejte si pauzu

Je důležité si čas od času udělat přestávku. Je naprosto v pořádku, když si uděláte čas pro sebe; meditujte, destresujte se a věnujte se péči o sebe.

Nedávná studie zjistila lepší zvládání stresu a kvalitu života u studentů medicíny, kteří se věnovali péči o sebe, na rozdíl od těch, kteří se jí nevěnovali.

2. Zkuste změnit svůj pohled na věc

Namísto toho, abyste svůj život vnímali jako „nezvladatelný“, může vám pomoci zaujmout prozatím perspektivu „je to tak, jak to je“.

To neznamená smířit se se špatným zacházením. Naopak to znamená pouze zbavit se potřeby kontroly; zbavení se potřeby mít vše pod kontrolou může v životě vést k větší životní spokojenosti.

3. Převezměte kontrolu nad věcmi, které můžete změnit

I když lidé nemusí mít ve svém životě kontrolu nad vším, nad některými věcmi přece jen kontrolu mají. Pracujte na tom, abyste změnili věci, které v životě ovlivnit můžete, například abyste chodili o něco více do posilovny, jedli méně sladkostí nebo odstranili ze svého života toxickou osobu.

I kdyby to byly jen maličkosti, mohou vám pomoci nastolit ve vašem životě pocit kontroly a optimismu.

4. Buďte si jisti svými životními rozhodnutími

Někdy se vám může zdát, že se vám život vymyká kontrole, když si neustále děláte starosti a přemýšlíte, zda se v životě rozhodujete správně. U věcí, které máte pod kontrolou, máte tendenci se snažit, aby byly správné, téměř dokonalé – ale nic nikdy nebude dokonalé.

Buďte hrdí na to, co jste pro svůj život vytvořili, a pokud jste udělali několik špatných rozhodnutí, poučte se z nich a jděte dál. Tyto chyby mohly podpořit osobní růst a moudrost.

V utrpení se rodí odolnost a odhodlání hledat větší příležitosti pro svůj život. Je tedy důležité si uvědomit, že ať už se rozhodnete vydat jakoukoli životní cestou, snažte se příliš netrápit tím, jak vše dopadne.

Snažte se také ocenit náročné situace ve svém životě, protože vás nutí jít dál a přivedly vás k lepším časům.

5. Promluvte si o tom

Je prospěšné mluvit o tom, co ve vás může vyvolávat pocit přetížení a stresu. Ať už s někým blízkým, nebo třeba s využitím odborné expertízy terapeuta, je užitečné mít někoho, komu můžete své obavy a starosti sdělit. Může vám pomoci tyto pocity dekonstruovat a vhodně je uspořádat.

6. Vezměte si nějaký koníček

Koníčky jsou skvělým způsobem, jak se zbavit myšlenek na věci, které nemůžete změnit. Ať už se jedná o každodenní procházku nebo o zapsání několika vět do deníku, koníčky vám mohou pomoci cítit se trochu jako únik od životních problémů.

Koníčky svým způsobem fungují jako jednoduchá připomínka toho, že volant svého života držíte v rukou vy, protože jste to vy, kdo si vybírá, jak strávíte svůj volný čas.

7. Myslete pozitivně

Snažte se myslet pozitivně. Život se vám nebude zdát vždycky takový, jaký je, zlepší se, pokud tomu budete věřit.4 Cvičte se v soustředění na to, co se vám v životě daří, a snažte se být vděční za věci, které máte.

Je také důležité si uvědomit, že někdy je třeba brát špatné s dobrým. Snažte se být vděční za náročné situace ve svém životě, protože mohou podpořit velký osobní růst.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz