Nenávidím svého otce: Jak si poradit, když se tak cítíte

Nenávidím svého otce Konflikty

Je možné cítit nenávist vůči otci. Tyto pocity se obvykle vyvinou v dětství v závislosti na chování a stylu výchovy vašeho otce.

S nenávistí může být obtížné se vyrovnat a může být bolestné s ní žít. Může také vést k hádkám a bojům mezi vámi a vaším otcem, stejně jako k napětí a konfliktům s ostatními členy rodiny. Porozumění svým pocitům a jejich zpracování vám může pomoci zvládat je zdravým způsobem.

Tento článek se zabývá některými důvody, proč můžete svého otce nenávidět, dopadem těchto pocitů a některými strategiemi, které vám mohou pomoci se s nimi vyrovnat.

Důvody, proč můžete nenávidět svého otce

Sabrina Romanoff, PsyD, klinická psycholožka a profesorka na Yeshiva University, uvádí některé důvody, proč můžete nenávidět svého otce. Tyto důvody jsou uvedeny níže.

1. Nedostatek citové vazby

Pokud jste vyrůstali v nukleární rodině, kde byl váš otec zaneprázdněn svou kariérou a trávil s vámi v důsledku toho méně času, můžete se cítit od otce odloučeni. Případně pokud vás otec opustil, mohli jste toužit po spojení s ním, což může nakonec způsobit, že k němu budete cítit odpor.

Bez ohledu na okolnosti děti potřebují, aby jejich rodiče byli v jejich raném životě významně přítomni. Pokud tato potřeba není naplněna, mohou si děti vůči rodičům vypěstovat silné pocity hněvu a nenávisti.

2. Autoritářský styl rodičovství

Většina dětí vyjadřuje během svého formativního období určitý typ vývojové vzpoury. Ačkoli se obvykle jedná o normativní proces, reakce rodičů bývají různé, od permisivních až po kontrolující.

Když rodiče používají příliš mnoho síly ke kontrole vzpurných dětí, může to v nich vzbudit další nenávist a vzpouru.

Někteří rodiče místo toho, aby svým dětem pomáhali aktualizovat nezávislost a samostatnost, o kterou usilují, používají autoritativní přístup a ve skutečnosti způsobují, že jejich děti dále tíhnou ke vzpurnému chování.

3. Zneužívání dětí

Děti jsou na svých rodičích závislé, pokud jde o jejich přežití. Pokud jim rodiče způsobují buď fyzické, nebo psychické týrání, mají děti tendenci celoživotně bojovat se sebepřijetím a pocitem bezpečí.

4. Násilí v rodině

Děti jsou vnímavé a velmi dobře si uvědomují vztahovou dynamiku mezi svými primárními pečovateli. Pokud se jejich otec chová k jejich matce násilně, děti se stávají ochranářskými a mohou svého otce vnímat jako hrozbu pro své vlastní blaho.

Když jsou děti svědky utrpení své matky ze strany otce, poškozuje to jejich vztah k němu a vtahuje je to do role rodiče, kdy přijímají nepřiměřenou míru odpovědnosti za ochranu zranitelných dospělých ve svém světě.

5. Dopad na duševní zdraví

Romanoff vysvětluje, jak může konflikt ve vztahu s otcem ovlivnit vaše duševní zdraví a vztahy s ostatními.

6. Potíže s důvěrou a intimitou

„Děti, které prožívají silné negativní pocity vůči svým otcům, mají v dospělosti tendenci mít problémy ve vztahu k ostatním“. – SABRINA ROMANOFF, PSYCHOLOŽKA

Konflikt ve vztahu s otcem v dětství vytváří hluboce zakořeněné pocity nedůvěry. To může vést k váhání při sbližování s druhými kvůli očekávání zranění spojeného s intimitou.

7. Potíže s citovými vztahy

Když se rodiče chovají nepředvídatelně nebo své děti týrají, jejich děti vyrůstají a mají potíže s porozuměním vlastním emocím a pocitům druhých. To omezuje jejich schopnost budovat stabilní a blízké vztahy.

V konečném důsledku mohou mít problémy navázat s druhými lidmi, vyhýbat se intimitě nebo být ve vztazích velmi úzkostné.

Strategie zvládání

Sabrina Romanoff navrhuje několik strategií, které vám mohou pomoci vyrovnat se s nenávistí, kterou cítíte vůči svému otci.

1. Přerušte cyklus

Uvědomte si, jakým způsobem vás otec ovlivnil a jak to může změnit váš vztah k mužům nebo romantickým partnerům.

Tento jev se označuje jako přitažlivost deprivace, protože tito jedinci budou vyhledávat partnery, kteří je neuspokojují nebo zklamávají způsobem, který je jim blízký, a věří, že se jim konečně dostane uspokojení jejich neuspokojených potřeb z dětství v přítomnosti prostřednictvím korektivního emocionálního zážitku. Tento typ myšlení je obvykle mylný, protože tito partneři se málokdy mění.

Místo toho si vybírejte partnery z inspirace – tedy lidi, jejichž lásku si nemusíte neustále zasluhovat, které nechcete měnit a kteří vás inspirují k tomu, abyste byli tou nejlepší verzí sebe sama.

2. Vyhledejte terapii

Je důležité si uvědomit trvalý vliv, který mají naše vztahy s pečujícími osobami na současné fungování. Terapie může být skvělým nástrojem nejen k rozpoznání a identifikaci tohoto vlivu, ale také k přerušení maladaptivních vzorců, které jsou prodloužením tohoto primárního vztahu.

3. Práce na přijetí

„Je důležité přijmout otce, kterého máte, namísto toho, abyste zkreslovali otce, jakým byste si přáli, aby byl“. – SABRINA ROMANOFF, PSYCHOLOŽKA

Většina naší bolesti pochází z překrucování reality lidí tak, aby odpovídala našim přáním, jakými bychom je potřebovali mít.

Jakmile dokážete oddělit fantazii od reality, osvobodíte se od neustálého zklamání a můžete žít stabilnější a konzistentnější život bez vzestupů a pádů, kdy se na něj s přestávkami díváte optikou fantazie a reality.

Slova na závěr

Existuje mnoho důvodů, proč můžete svého otce nenávidět. Konflikty s otcem v dětství mohou způsobit, že se u vás objeví pocity nenávisti, které vás mohou provázet až do dospělosti. Je důležité vyhledat terapii pro emoce, které prožíváte, abyste se mohli začít uzdravovat a posunout se ve svém životě dál, směrem k přijetí a zdravějším vztahům.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector