Nenávidím všechny: Proč se tak cítíte a co s tím?

Nenávidím všechny: Proč se tak cítíte a co s tím? Zvládání stresu

Nikdo nemá rád všechny lidi, které potkal. Většina lidí by pravděpodobně dokázala vyjmenovat několik lidí, které nemá příliš v lásce. Někteří lidé však dospějí do stádia, kdy je lidé nebo okolnosti natolik rozčilují, zraňují nebo frustrují, že mají pocit, že nenávidí každého.

Tento pocit vám může ztížit každodenní život a interakci s lidmi. Může to způsobit mnoho konfliktů ve vašich vztazích s rodinou, přáteli, kolegy a dalšími lidmi ve vašem životě. Nenávist je také intenzivní emoce, která se může podepsat na vašem zdraví.

Tento článek se zabývá některými důvody, proč můžete mít pocit, že všechny nenávidíte, jak tato emoce může ovlivnit vaše fyzické a duševní zdraví, a také některými strategiemi zvládání, které mohou být užitečné.

Důvody, proč můžete všechny nenávidět

Toto jsou některé z důvodů, proč můžete mít pocit, že všechny nenávidíte:

  • Stres: Stres může způsobit, že se cítíte přetížení, panikaříte, jste podráždění, a dokonce i naštvaní. Dlouhodobý stres může vést k výbuchům hněvu, které se mohou vystupňovat až do bodu, kdy máte pocit, že všechny nenávidíte.
  • Sociální úzkost: Sociální úzkost vám může ztěžovat komunikaci s lidmi a vést k emocím, jako je nervozita, strach, rozpaky a trápení. V některých případech mohou lidé se sociální úzkostí dokonce reagovat na situace, které jsou jim nepříjemné, hněvem a nenávistí.
  • Introvertní osobnost: Zatímco někteří lidé mají tendenci být společenští a družní, jiní se raději drží stranou. Pokud patříte mezi introverty, může být pro vás styk s lidmi mimo váš nejbližší okruh emocionálně vyčerpávající. Někdy to může vést k rozčilení a nenávisti vůči lidem a situacím mimo vaši komfortní zónu.
  • Ideologické rozdíly: Kristen Farrell Turnerová, PhD, psycholožka a pedagožka v Pritikin Longevity Center, říká: „To, že máte jiné politické, náboženské, kulturní nebo sociální přesvědčení a hodnoty než ostatní, může způsobit, že se budete cítit naštvaní a možná i nenávistní vůči ostatním, kteří jsou podle vás „proti vám“. Turnerová říká, že mentalita „my versus oni“ může vyvolávat pocity hněvu a nenávisti.

Důsledky nenávisti vůči všem

Turnerová popisuje, jak může nenávist negativně ovlivnit vaše duševní a fyzické zdraví.

Dopad na duševní zdraví

Nenávist je velmi extrémní pocit, který ve srovnání s jinými často souvisejícími nepříjemnými pocity, jako je hněv nebo frustrace, ponechává jen málo prostoru pro propojení nebo empatii, pokud vůbec nějaký.

„Pocit nenávisti vůči druhým vás navíc připraví o příjemné životní zážitky. Nejenže nenávist vyžaduje velké množství kognitivní a emocionální energie, ale také vám brání ve spojení s ostatními a v obohacení vašeho života.“ – KRISTEN FARRELL TURNER, PHD

Nenávist může zahrnovat také pocit znechucení, a pokud se vám všichni hnusí, nechcete s nimi mít nic společného. Když se zbavíte propojenosti a empatie, definitivně omezíte své možnosti kognitivního a emocionálního zvládání.

Dopad na fyzické zdraví

Nenávist je tísnivý pocit, který vyžaduje spoustu emoční energie. Znepokojivé pocity často vedou lidi k vyhledávání nezdravého sebeuklidňujícího chování, jako je konzumace útěšných jídel nebo užívání alkoholu či jiných látek, aby potlačili a vyhnuli se svému trápení.

Tyto pocity mohou být také spojeny s tendencí stáhnout se ze zdravých aktivit, jako je cvičení a trávení času s podporujícími přáteli a rodinou.

Předpokládejme také, že člověk zažívá pocit nenávisti často spojený s reakcí sympatického nervového systému „bojuj nebo uteč“. V takovém případě může tato osoba nakonec pociťovat některé dlouhodobé důsledky chronického stresu, například systémový zánět.

Ať už tedy v důsledku nezdravého sebeuklidňování za účelem vyrovnání se s tímto pocitem nebo dlouhodobé aktivace sympatického nervového systému, chronický pocit nenávisti vůči druhým by mohl mít nepříznivý vliv na vaše zdraví.

Strategie zvládání

Turner navrhuje několik strategií, které mohou být užitečné, pokud máte pocit, že všechny nenávidíte:

  • Vyhněte se myšlení „všechno nebo nic“: Zkuste si uvědomit, že s druhými můžete nesouhlasit – a dokonce se na ně zlobit – aniž byste je nenáviděli. To, že silně nesouhlasíte s názory nebo chováním někoho jiného, neznamená, že je tento člověk celý špatný. Tento typ myšlení se nazývá myšlení „všechno, nebo nic“ a je iracionální. Připomeňte si, že vaše pocity nenávisti se týkají problému, nikoliv osoby.
  • Vyhněte se zobecňování: Pokud se vaše nenávist vůči druhým zaměřuje na skupinu lidí, například na lidi určité rasy, regionu nebo náboženství, je vaše myšlení iracionální, protože zobecňujete. Házíte celou skupinu lidí do jedné „špatné“ kategorie a vytváříte o nich domněnky na základě demografické charakteristiky.
  • Cvičte se v empatii: Nuance a empatie jsou protilátky proti iracionálním myšlenkám. Je důležité pochopit, že nikdo není jen dobrý nebo jen špatný. Vžít se do situace někoho jiného, i když to není vždy snadné, může být velkým přínosem pro zvýšení empatie a snížení nenávisti. Stejně jako vy máte pro své názory a chování své důvody, mají je i ostatní. 
  • Upřednostněte péči o sebe: Je důležité upřednostňovat své potřeby a pečovat o sebe. Pokud jste například ve stresu, možná budete muset provést změny ve svém životě, abyste se s ním lépe vyrovnali. Nebo pokud jste introvert, možná budete potřebovat nastavit hranice, které vám pomohou cítit se lépe. 
  • Vyhledejte terapii: Terapie vám může pomoci prozkoumat vaše pocity a pochopit, proč všechny nenávidíte. Může vám také pomoci být empatičtější, budovat zdravé vztahy a rozvíjet alternativní dovednosti zvládání.

Slova na závěr

Časté prožívání hněvu, frustrace nebo nepříjemných pocitů může způsobit, že máte pocit, že všechny nenávidíte. Tyto emoce se mohou podepsat na vašem duševním i fyzickém zdraví a život vám může být mnohem méně příjemný. Cvičení empatie vám může pomoci změnit vaše myšlení a učinit věci pro vás příjemnějšími.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz