6 způsobů, jak změnit svůj život a necítit se stále osaměle

6 způsobů, jak změnit svůj život a necítit se stále osaměle Sebeuvědomění

Být osamělý znamená cítit se izolovaný a oddělený od lidí ve svém okolí. Dokonce i ti, kteří mají mnoho „přátel“, podléhají osamělosti, pokud mají pocit, že hodnota těchto vztahů je povrchní.

Téměř každý se čas od času cítí osamělý. Obvykle se však v tomto pocitu cyklicky střídáme, jak nám život hází nové překážky, s nimiž se musíme vypořádat. Někteří lidé však trpí chronickou osamělostí. Cítí se osamělí a nevědí, jak tyto pocity zastavit. Zdá se, že je nemožné se pocitu osamělosti zbavit.

Pokud se cítíte osamělí a jednoduše nevíte, jak se „necítit“ osaměle, je tento článek určen právě vám. Celý tento článek vám poskytne šest realizovatelných strategií, jak se vypořádat s pocity osamělosti.

Jak se necítit osaměle

1. Pochopte fakta o osamělosti

Všichni se někdy cítíme osamělí. Podle toho, které studii věříte, se osaměle cítí někde mezi jedním z pěti Američanů a neuvěřitelnými 50 % dospělých Američanů. To je hodně osamělých lidí. Kdyby se všichni osamělí lidé spojili, nikdo by se už nikdy necítil osamělý.

Tvořivost vám zlepší náladu a pomůže vám zapomenout na samotu. Pokud se cítíte osamělí, zkuste něco nakreslit. Napište báseň. Pište si do deníku. Napište knihu nebo příspěvek na blog. Něco postavte. Pracujte na nějakém tvůrčím koníčku. Nebo jednoduše vyzkoušejte nějakou arteterapii, například omalovánky pro dospělé.

Zítra je další den. Připomeňte si, že život je plný vzestupů a pádů. Každý má špatné dny, kdy se cítí izolovaný a osamělý a zdá se, že se všechno nedaří. Pamatujte, že zítra je nový den. Buďte naplněni optimismem, protože vždy můžete zařídit, aby další den byl jedním z velkých „vysokých“ dnů, a ne dnem, který drtí duši.

Pochopte společná témata, která jsou spojena s nadměrnou osamělostí:

  • Pracujete příliš dlouho nebo příliš často
  • Nedostatek práce
  • Řešení špatného zdravotního stavu
  • Rozpad rodiny
  • Ztráta mobility
  • Dospívání dětí
  • Odchod do důchodu
  • Příliš mnoho času stráveného online

Všichni se někdy cítíme osamělí. Připomeňte si, že život je plný vzestupů a pádů. Každý má špatné dny, kdy se cítí izolovaný a osamělý a zdá se, že se všechno nedaří.

2. Jak se necítit osaměle v práci

Osamělost nemá dopad jen na člověka – ovlivňuje celé pracovní prostředí.

Dopad osamělosti na pracovišti představuje miliardy dolarů v podobě ztracené práce kvůli zdravotním problémům. Další miliardy na ztrátě produktivity. A další miliardy z důvodu ztráty nešťastných pracovníků (jejichž náhradu je třeba přeškolit).

Proto je vhodné, aby se vedoucí pracovníci snažili o větší inkluzi na svých pracovištích – nejen z humanitárního hlediska „pomoci druhým“, ale i z rozumného ekonomického hlediska. Spokojení a dobře začlenění pracovníci odvádějí lepší práci a jsou ke svým firmám loajálnější.

Tato část je rozdělena do dvou podkapitol.

  1. Co byste měli dělat, abyste se v práci necítili osaměle, a
  2. Co by mělo vedení a spolupracovníci udělat pro vytvoření inkluzivnějšího pracovního prostředí.

Kroky, které můžete podniknout, abyste se v práci necítili osaměle

1. Nepředpokládejte, že se o vás lidé nezajímají. 

Osamělí lidé se cítí izolovaní a myslí si, že se o ně a jejich život nikdo nezajímá. Proto často lidi od sebe odstrkují. Nespadněte do této pasti. Na pracovištích někdy panují kliky, ale to neznamená, že vás kliky nebudou chtít přijmout mezi sebe, pokud projevíte zájem.

2. Mluvte o své práci.

Mnoho lidí má pocit, že se nesluší mluvit o své práci s rodinou nebo přáteli, protože se domnívají, že ostatní by to nepochopili nebo by je to nezajímalo. Bohužel to jen staví zdi a vytváří izolaci mezi vámi a těmi, které máte rádi.

Když o své práci mluvíte s ostatními (v práci i doma), ocení náhled na to, co děláte, a možná pro vás budou mít skutečně dobré postřehy (z pohledu na vaši práci jako člověk zvenčí s jiným souborem zkušeností).

3. Nikdy nejezte sami.

Přinuťte se jíst oběd s kolegou nebo se sejděte s přáteli a rodinou v restauraci mimo práci. Pokud máte problémy s pocitem osamělosti, je důležité, abyste si oběd prostě nevzali na stůl a nepokračovali v práci. To vede k vyhoření.

4. Spolupracujte s ostatními.

Jak se říká, „žádný člověk není ostrov“. Pokud se budete snažit jít na všechno sami, nedosáhnete žádného měřitelného úspěchu.

5. Pochvalte své spolupracovníky. 

Lidé milují komplimenty. Je to lidská přirozenost. Neříkám, abyste byli „vlezdoprdelkové“, ale najděte si skutečné důvody, proč ostatním skládat komplimenty. Poskytování pozitivní zpětné vazby ostatním lidem o jejich práci je vám otevře. Je pravděpodobnější, že s vámi navážou přátelské vztahy a že vám pozitivní zpětnou vazbu oplatí, když dosáhnete pracovních úspěchů.

6. Neignorujte svůj osobní život.

Studie ukazují, že lidé, kteří žijí pulzujícím životem i mimo práci, lépe zvládají práci, která může přirozeně vést k určité izolaci a osamělosti. V těchto situacích je důležité opustit práci a užívat si života mimo zaměstnání.

Nikdy se nenechte chytit do pasti a neignorujte svůj osobní život dnes, abyste dosáhli úspěchu nebo pracovali na zlepšení osobního života v budoucnu. Čím horší je vaše práce, tím více času a úsilí musíte věnovat skvělému osobnímu životu, abyste to vykompenzovali.

Jak mohou manažeři a kolegové pomoci zastavit osamělost v práci

Bylo by hezké, kdyby se vedoucí pracovníci chovali ke svým zaměstnancům dobře, protože jim skutečně záleží na jejich blahu (jsem si jist, že někteří ano).

Ale i když vedoucím na osobním životě jejich zaměstnanců skutečně nezáleží, je důležité, aby zaměstnavatelé věnovali trochu energie tomu, aby jejich zaměstnanci nebyli příliš osamělí. Zdá se, že osamělost má velký vliv na pracovní výkon.

Lidé, kteří jsou v práci nadměrně osamělí, se často stávají jedněmi z nejhorších zaměstnanců.

Osamělost v práci vede k:

  • Špatný zdravotní stav
  • častější nemocenskou
  • Vyšší nároky na zdravotní pojištění
  • duševní pomalost
  • Špatné rozhodování
  • Nízká produktivita
  • Apatie vůči cílům společnosti
  • Menší kreativita a myšlení „mimo rámec“
  • Ztráta pracovníků (a rekvalifikace potřebná k tomu, aby se noví zaměstnanci dostali do tempa)

Mnohem jednodušší je věnovat trochu pozornosti osamělosti svých zaměstnanců a pokusit se jim pomoci z pocitu izolace.

  1. Nadřízení v první linii mají nejlepší předpoklady k tomu, aby identifikovali pracovníky, kteří trpí osamělostí. Mohou pak aktivně jednat a pokusit se je přimět ke spojení s jejich spolupracovníky.
  2. Vedoucí pracovníci na vyšších pozicích ve firmě mohou stanovit firemní politiku a vytvořit tak společnou vizi podniku. Když pracovníci přijmou myšlenku, že jsou důležitou součástí úspěchu firmy, začnou se spojovat s ostatními zaměstnanci a oslavovat úspěchy firmy, jako by byly jejich vlastní.
  3. Nadřízení by měli úspěchy na pracovišti oslavovat jako týmové „vítězství“, aby podpořili kamarádství a esprit de corps.
  4. Nadřízení by měli pravidelně vyhodnocovat aktuální stav sociální interakce ve firmě tím, že se zaměstnanců zeptají, zda se cítí být oceňováni.
  5. Živé sociální vazby mezi zaměstnanci by měly být strategickou prioritou každé společnosti v rámci celé organizace.
  6. Nadřízení by měli podporovat zaměstnance ve spolupráci a vzájemné pomoci. V práci by nemělo platit „bodni toho druhého do zad, abys vyhrál“, ale „stoupající příliv zvedá všechny lodě“.
  7. Vedoucí pracovníci by měli své zaměstnance povzbuzovat, aby v případě potřeby vyhledali pomoc při osamělosti.

3. Jak se doma necítit osaměle

Spojte se s domácím mazlíčkem. Milující domácí zvíře může pomoci zmírnit některé pocity osamělosti. Naši domácí mazlíčci nás bezpodmínečně milují. Když si k vám přijde sednout pes nebo kočka, když se cítíte smutní, je to vždy skvělá „vzpruha“.

Spojte se s přítelem. Ještě lepší než chlupatý zvířecí přítel je přítel lidský. Vzpomeňte si na někoho, koho znáte, kdo vás rozesmívá nebo kdo vás podporuje. Zavolejte mu, pošlete mu e-mail nebo si s ním domluvte schůzku na oběd. Přátelství se buduje cihlu po cihle. Lidé se s vašimi přáteli nerodí – to se vyvine časem a společnými zážitky. Převezměte iniciativu a vytvořte přátelství tam, kde žádné neexistuje, a spojte se se staršími přáteli, když se cítíte osamělí.

Dobře se vyspěte. Možná si myslíte, že díky spánku se nebudete cítit více propojeni s ostatními. A nebude – alespoň ne přímo. Ale tato studie ukazuje, že již 15minutová ztráta spánku vyvolává větší pocit osamělosti. Pokud tuto ztrátu spánku zvýšíte na několik hodin, začnete do toho vnášet vážné možné dlouhodobé zdravotní problémy, čímž se potenciál izolace a deprese ještě zvýší.

Zpívejte. Zpívejte hlasitě a často. I když neunesete melodii v kýblu, zpívejte nahlas. Není možné cítit se osaměle a depresivně, když si vybrnkáváte některou ze svých oblíbených písní. Tento radostný pocit se ještě zlepší, pokud si zpíváte nějakou mdlou písničku z 80. let, která vás určitě rozesměje.

Vizualizujte si „šťastné místo“. Může to být teplá pláž při západu slunce, kde popíjíte margaritu; nebo větrem ošlehaná hora s nádherným výhledem; nebo posezení u teplého krbu s přáteli a rodinou. Nezáleží na tom, co si představíte, pokud si v mysli vytvoříte pevný obraz a pocítíte trochu štěstí při představě, že tam jste.

Přečtěte si beletrii. Tu mám docela ráda. Když se cítím osamělá nebo v depresi, máloco mi zlepší náladu tak jako četba dobré beletristické knihy. V dobré knize se ponoříte do fiktivního světa a investujete do postav. Stejně jako v případě sociálních médií je však důležité, abyste se kvůli čtení fiktivní knihy nezřekli skutečných přátel nebo událostí.

Ustelte si postel. Jak upozornil admirál McRaven ve své vynikající knize Make Your Bed: Little Things That Can Change Your Life… And Maybe the World, taková jednoduchá činnost prováděná každý den udává vašemu životu tón, který může snížit osamělost a případně změnit váš život.

Vyzkoušejte pozitivní afirmace. Když si budete opakovat stejné věci, můžete začít přesvědčovat svou mysl, že jsou pravdivé. To je jádro myšlenky každodenního vyslovování pozitivních afirmací. Podívejte se na následující odkazy, kde najdete více informací o afirmacích a několik konkrétních příkladů, které by vás mohly zajímat.

4. Nejlepší způsob, jak zastavit osamělost: Vyjděte z domu

Tohle je velký problém. Pokud stále jen chodíte do práce a pak se vracíte domů, je snadné cítit se izolovaně, protože se vlastně izolujete sami.

Vyjděte ven a choďte na různá místa. Už jen to, že se objevíte na nových místech, povede k navázání nových kontaktů a výrazně sníží osamělost.

Dopřejte si „sólo“ rande. Víte, že potřebujete vypadnout z domu, ale možná nevíte, kam jít. Vydejte se na místa, kam byste rádi šli na rande sami. Samota by vás neměla zdržovat od prožívání života. Nejlepší na tom je, že nemusíte dělat kompromisy v tom, kam chcete jít, co chcete jíst nebo jaký film chcete vidět. Vždy dostanete svou volbu číslo 1.

Účastněte se setkání. To je další skvělý způsob, jak se dostat z domova, abyste se necítili osaměle. Skvělým místem, kde tyto akce objevíte, jsou stránky Meetup.com nebo místní noviny.

Choďte do kostela. Podle studie provedené na téměř 20 000 lidech je u těch, kteří pravidelně praktikují náboženství, méně pravděpodobné, že se budou cítit osaměle, když jsou sami.

Věnujte se sportu a/nebo navštěvujte posilovnu. To je skvělý nápad ze dvou různých důvodů. Zaprvé je to další skvělý způsob, jak se seznámit s novými lidmi. Za druhé, díky fyzické kondici jste skutečně méně náchylní k depresím a pocitům izolace.

Navštěvujte mimoškolní akce. Pro ty, kteří navštěvují školu nebo vysokou školu, jsou školní akce ideálním místem k setkávání s lidmi a k navazování kontaktů. S ostatními lidmi, kteří tam jsou, už máte pravděpodobně společný věk a školu, kterou navštěvujete, takže pokud se tam ukážete, můžete rychle najít spoustu lidí s podobnými zájmy.

Připojte se ke skupině Toastmasters. Někteří lidé mají problém mluvit s ostatními. Já to chápu. Já se také považuji za introverta. Skupina, jako je toastmasters, je skvělá, protože vám nejen pomůže setkávat se s lidmi, ale je to i skvělý způsob, jak si vybudovat sebevědomí a snáze mluvit s ostatními na veřejnosti.

Přijímejte pozvání. To je klíčové. Pokud vás někdo k něčemu pozve, přijměte pozvání. I když si myslíte, že vás to nebude bavit, proč to nezkusit? Když vás někdo osloví, snaží se navázat kontakt. Pokud je odmítnete, je možné, že vás už znovu nepozvou. Kdo ví – mohli byste se vzdát budoucího přátelství, díky kterému byste se nemuseli cítit osaměle.

5. Další nápady, jak se zbavit osamělosti tím, že vyjdete z domu

Existuje tolik jednoduchých nápadů, jak se dostat z domu. Zde je několik těch lepších:

  • Vezměte svého psa na pláž/do parku/jezera.
  • Choďte do restaurací s „komunitními“ stoly.
  • Vyrazte do muzea.
  • Zapojte se do knižního klubu.
  • Vydejte se na výlet.
  • Vydejte se na výlet za vínem.
  • Vydejte se na pivní výlet.
  • Zapište se do kurzu tance.
  • Navštivte kurz výtvarné výchovy.
  • Navštivte kurz vaření.
  • Najděte si „zábavnou“ práci na částečný úvazek.
  • Přečtěte si knihu nebo pracujte v kavárně.
  • Pořiďte si nového koníčka. [mužské koníčky| ženské koníčky]
  • Připomeňte si minulost a své blízké pomocí starých fotografií.
  • Začněte si psát deník.

Pokud stále jen chodíte do práce a pak domů, snadno se budete cítit izolovaní, protože se izolujete sami.

6. Závěrečné kroky, jak se necítit osaměle

Pokud jste vyzkoušeli mnoho z těchto kroků a stále jste stejně osamělí a depresivní jako na začátku, možná budete potřebovat odbornou pomoc.

Nemějte pocit, že je na tom něco špatného. Není tomu tak.

Mnoho lidí potřebuje malou terapii, která jim pomůže uvědomit si základní psychologické příčiny jejich osamělosti, deprese a úzkosti. To je naprosto normální.

Pokud potřebujete odbornou pomoc, podnikněte kroky k jejímu získání.

Závěr: Jak se necítit osaměle

Doufám, že po přečtení tohoto příspěvku máte mnohem lepší představu o tom, jak se necítit osaměle.

Osamělost a izolace jsou hrozné. Jen málo lidí, kteří to nezažili, chápe, jak špatný je to pocit být v hluboké, temné depresi. Doufám, že vám tento příspěvek poskytl dobré informace o osamělosti. A co je ještě důležitější, doufám, že vám poskytl trochu inspirace k tomu, abyste podnikli nějaké kroky a stali se ve svém životě o něco šťastnějšími a ne tak osamělými.

Nejste sami, kdo se cítí osamělý. Pokud se cítíte zdrceni a nic jiného vám nepomáhá, zavolejte na některé z výše uvedených čísel a vyhledejte odbornou pomoc.

Proč také neoslovit ostatní a nesdílet tento příspěvek na své oblíbené platformě sociálních médií. Pokud by každý oslovil ostatní pomocí kroků uvedených v tomto příspěvku, možná by už nikdo nikdy nebyl osamělý.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector