6 způsobů, jak se v práci cítit lépe

6 způsobů, jak se v práci cítit lépe Zvládání stresu

Pokud každé ráno začínáte s obavami, že půjdete do práce, může se to výrazně podepsat na vaší spokojenosti a pohodě. Dokonce i lidé, kteří svou práci milují, se čas od času nudí, jsou frustrovaní nebo nespokojení s některými aspekty své práce. V jiných případech mohou lidé zažívat vyhoření nebo nespokojenost s pracovní kulturou.

Co můžete dělat, pokud nejste spokojeni se svou prací? Zřejmým řešením je zvážit změnu zaměstnání, ale ne vždy je to možné.

6 způsobů, jak se v práci cítit lépe

Naštěstí existují věci, které můžete udělat, abyste se ve své práci cítili lépe už teď.

1. Zaměřte se na pozitivní věci

I když existují aspekty vaší práce, které vás psychicky zatěžují, můžete se ve své práci cítit lépe, když se zaměříte na věci, které se vám líbí.

  • Jaké pracovní úkoly děláte nejraději?
  • Existují určité věci, které byste si přáli dělat v práci více?
  • Co vás vaše práce učí?

Je pravděpodobné, že vás napadne alespoň několik věcí, které se vám na vaší práci líbí. Použijte je jako odrazový můstek pro hledání způsobů profesního růstu.

Pokud existují určité typy úkolů, které vás baví dělat více než jiné, zeptejte se, zda byste tyto povinnosti mohli přebírat častěji. Přijímání nových výzev může být také způsob, jak učinit svou práci zajímavější a může vám umožnit posunout se v učení nových věcí.

I když vaše současná práce není něčím, co byste chtěli dělat navždy, stále může být příležitostí k učení, růstu a zkoumání dalších kariérních směrů.

2. Začněte den ve správné náladě

Výzkumy naznačují, že pracovníci, kteří začínají den v dobré náladě, bývají po celý den produktivnější a pozitivnější. Pokud tedy začínáte den s obavami z práce nebo s kyselou náladou, je velká pravděpodobnost, že zbytek dne nebude o nic lepší.

Některé aspekty své práce sice nemůžete změnit, ale můžete se postarat o to, abyste se každé ráno měli na co těšit.

  • Zkuste cestou do práce poslouchat svůj oblíbený podcast.
  • Ujistěte se, že strávíte alespoň několik minut venku na čerstvém vzduchu.
  • Vychutnejte si oblíbené povzbuzující nápoje, například šálek kávy nebo čaje.

Prostě ranní rituál vám může poskytnout pocit pohody, který uklidní vaše tělo i mysl před zahájením pracovního dne.

3. Vyhněte se negativitě

I když vás baví typ práce, kterou děláte, účast na toxickém pracovišti ve vás může zanechat pocit neštěstí a úzkosti. Možná není možné, abyste zcela změnili firemní kulturu, ale můžete udělat několik věcí, které zajistí, že vaše pracovní prostředí bude pozitivnějším místem. Některé věci, které můžete udělat:

  • Vyhněte se pomluvám na pracovišti.
  • Zaměřte se spíše na pomoc kolegům než na soupeření s nimi.
  • Snažte se přesměrovat negativní konverzaci.
  • Pracujte spíše na řešení problémů než na stěžování si.

Pokud zjistíte, že v práci jsou určití lidé, kteří vás shazují nebo se vás snaží přimět k toxickému chování, snažte se od těchto lidí distancovat.

4. Udělejte změny tam, kde můžete

Je těžké být v práci spokojený, pokud úkoly, na kterých denně pracujete, neodpovídají vaší osobnosti a preferencím. Pokud jste například člověk, který vyniká v samostatné práci, může být frustrující, pokud se od vás vyžaduje, abyste vždy pracovali ve skupině spolupracovníků.

Výzkumy ukázaly, že pokud existuje nesoulad mezi člověkem a jeho prací, dochází k častému vyhoření.

I když možná nebudete schopni změnit povahu své práce, můžete hledat způsoby, jak lépe sladit svou práci se svými preferencemi. Pokud například běžně pracujete sami, ale vyžíváte se ve společenské interakci, můžete hledat způsoby, jak pracovat na více skupinových projektech nebo přesunout své pracovní místo do oblasti, kde budete mít možnost častěji hovořit s ostatními.

Takové kroky mohou nejen minimalizovat vyhoření – mohou zvýšit vaši pohodu, motivaci a radost z práce.

5. Přizpůsobte si své pracovní místo

Možnost personalizovat si pracovní prostor může mít pozitivní psychologický efekt. I malé změny vám mohou pomoci cítit se lépe v prostoru, kde trávíte většinu dne.

Výzkumy zjistily, že lidé, kteří pracují v otevřených kancelářích, mají menší motivaci, zvýšenou hladinu stresu, nižší produktivitu a sníženou koncentraci. Nedostatek soukromí, zvýšená míra rozptýlení a vysoká hladina hluku znamenají, že pracovníci věnují více kognitivní energie zvládání těchto stresů, než aby se soustředili na práci.

K lepšímu pocitu z práce vám mohou pomoci i drobné úpravy pracovního prostoru. Bez ohledu na to, kde pracujete, je důležité mít:

  • bezpečný a ergonomický pracovní prostor.
  • Dobré osvětlení.
  • Příjemnou teplotu v místnosti.

Pro ty, kteří pracují z domácí kanceláře, mohou být vaše možnosti omezeny pouze vaším rozpočtem. Naplňte svůj pracovní prostor věcmi, které vám pomohou cítit se inspirovaní a motivovaní k práci.

Pokud pracujete v prostorách, které lze hůře upravovat, například v obchodě nebo ve skladu, mohou být vaše možnosti omezenější. Malé změny, jako je uložení některých osobních věcí ve skříňce nebo v odpočinkové zóně pro zaměstnance, mohou zajistit pohodlí a úlevu od stresu během pracovního dne.

Zaměřte se na to, aby vaše pracovní místo bylo pohodlné, profesionální, nepřeplněné a funkční.

6. Najděte ve své práci smysl

Jedním ze způsobů, jak se ve své práci cítit lépe, je hledat způsoby, jak vaše úsilí může něco změnit. Výzkumy zjistily, že lidé, kteří mají pocit, že jejich práce má smysl, jsou angažovanější a produktivnější.

Mezi způsoby, jak můžete ve své práci najít smysl, patří např:

  • Budování pozitivních vztahů se spolupracovníky a klienty.
  • Zaměření se na některé z důvodů, proč pracujete, jako je zajištění rodiny a spoření do budoucna.
  • Přemýšlení o tom, jak vaše práce prospívá vaší komunitě.

Hledání smyslu v práci nemusí být jen o pocitu, že měníte svět. Jde o to najít způsob, jak přispět své rodině, komunitě nebo společnosti – způsobem, který ve vás zanechá pocit naplnění a smysluplnosti.

Slova na závěr

Skutečnost je taková, že mnoho lidí se potýká s obdobími nespokojenosti se svou prací. Jeden průzkum společnosti Gallup zjistil, že 13 % amerických pracovníků uvedlo, že se cítí aktivně nespokojeno se svou prací.

I když je vaším konečným cílem posunout se na žádanější pozici nebo kariéru, existují věci, které můžete udělat již nyní, abyste si práci usnadnili. Pokud například odchod ze současného zaměstnání není právě teď možný nebo nemůžete ovlivnit, aby vás spolupracovníci nepomlouvali nebo nevytvářeli toxické pracovní prostředí, můžete ovlivnit, jak na tyto situace reagujete. Hledání způsobů, jak se v práci cítit lépe, vám také může pomoci cítit se šťastnější, zdravější a spokojenější.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz