11 způsobů, jak žít šťastně single

11 způsobů, jak žít šťastně single Sebeuvědomění

Zdroj štěstí je často špatně chápán. Někteří říkají, že emoce přicházejí zevnitř. Jiní jsou přesvědčeni, že pochází z lidí, titulů a hmotných statků. Mnozí z nás začali věřit mýtům, a tím se cítí nuceni honit se za cizí představou štěstí. Nutíme se chodit do společnosti, honit se za úspěchem nebo navazovat romantické vztahy, abychom byli šťastní.

Nic nemůže být vzdálenější pravdě. Nejenže víra v tento mýtus způsobuje, že zpochybňujete svou schopnost být zdrojem vlastního štěstí, ale může také ovlivnit vaše zdraví. Můžete se naučit, jak být šťastní sami a svobodní, a užívat si výhod této pozitivně život měnící cesty.

Než vám poskytnu 11 praktických způsobů, jak této změny životního stylu dosáhnout, vysvětlím vám rozdíl mezi osamělostí a samotou. Pokud jste introvert, pravděpodobně už víte, že hibernace není vůbec zničující. Konečným cílem, zde je potvrdit si své přesvědčení, že jste dostatečně a zcela schopni žít sami a šťastně.

Je rozdíl mezi tím být sám a být osamělý?

Ano. Být sám znamená rozhodnout se být ve svém vlastním prostoru a přitom zůstat při zemi a optimisticky se dívat na život. Váš svět se nemusí nutně točit kolem lidí, ani se nezastaví, když se vztah nebo přátelství rozpadne.

Život jde dál, protože jste schopni vnímat tyto zkušenosti jako nedílnou součást života.

To mohou potvrdit zejména méně společenští jedinci a introverti. Introverti jsou od přírody plaší, rezervovaní a domácí. Pokud k nim patříte, cítíte se energičtější a šťastnější a v samotě se vám dokonce daří.

Přestože dokážete ocenit hodnotu společenské interakce a lásky, nehroutíte se kvůli rozchodu.

Jste schopni se stáhnout do ústraní, zpracovat ztrátu a zůstat vyrovnaní. Mít tyto vlastnosti umožňuje introvertním jedincům žít svobodně, šťastně a spokojeně, ať už s romantickými vazbami nebo bez řady přátel.

Osamělost je naproti tomu klinicky popisována jako negativní pocit, který narušuje vaši schopnost ocenit smysl života. Tento pocit může být vyvolán izolací od společenského života a obvykle vede k pocitu odloučenosti. Paradoxně se můžete cítit osaměle i uprostřed přátel a blízkých.

Lidé jsou určeni k tomu, aby byli společenskými tvory, takže cítit se čas od času osaměle je normální. Dlouhodobé období osamělosti však může vést ke zhoršení fyzického a duševního zdraví.

Výzkumníci zjistili souvislost mezi chronickou osamělostí a izolací a zdravotními potížemi, jako je vysoký krevní tlak, úzkost a deprese.

Jak se chránit před osamělostí a depresí

Pokud se často cítíte osamělí, existují způsoby, jak se z této nálady dostat dříve, než se začne podepisovat na vašem duševním zdraví. Dva klíčové kroky k prevenci deprese jsou změna pohledu na život a přijetí faktu, že být sám není špatné.

Pokud se potýkáte se strachem z negativního hodnocení, zpracujte tuto emoci a nechte ji odeznít.

Být sám znamená rozhodnout se být ve svém vlastním prostoru a přitom zůstat při zemi a optimisticky se dívat na život.

Dalším způsobem, jak se chránit před osamělostí a depresí, je opřít se o svůj podpůrný systém. Jedná se o síť důvěryhodných lidí a důvěrníků, kteří vám mohou nabídnout empatii, potvrdit vaše pocity a poskytnout slova povzbuzení.

Mezi další užitečné nástroje nebo řešení patří např:

  • Pozitivní afirmace: Je prokázáno, že afirmace zvyšují sebeúctu a sebedůvěru a mění pohled člověka na jeho život. Tři z mých nejoblíbenějších afirmací, které pomáhají překonat pocit osamělosti, jsou: „Jsem dostatečný“, „Můj život má smysl“ a „Vyzařuji štěstí“.
  • Aplikace pro duševní zdraví: Aplikace pro duševní zdraví si můžete snadno stáhnout do svého chytrého telefonu nebo tabletu. Neváhejte je používat podle svého uvážení, abyste se naučili pozitivním dovednostem pro zvládání stresu nebo si zlepšili náladu. Studie z roku 2018 naznačila, že aplikace pro duševní zdraví se ukázaly jako cenné při poskytování doplňkové psychiatrické léčby a pomáhají pacientům při samosprávě jejich stavu.
  • Terapie: V případě, že se jedná o léčbu, je možné, abyste se s nimi seznámili: I když jsou aplikace pro duševní zdraví užitečné, nemohou rovnocenně nahradit léčbu u živého terapeuta. Problémy, jako je úzkost a deprese způsobené osamělostí, lze léčit pomocí kognitivně-behaviorální terapie. Základním aspektem KBT je poskytnutí dovedností a nástrojů, jak se vyrovnat s myšlenkami, emocemi a situacemi, které způsobují, že se cítíte sklesle a nešťastně.

11 způsobů, jak žít šťastně single

11 způsobů, jak být šťastný sám a svobodný

O tipy, jak být šťastný sám, není nouze. Připravte se na to, že se ponoříte do 11 účinných tipů, jak žít plnohodnotný a uspokojivý život navzdory vašemu současnému stavu vztahu.

1. Přijměte své svobodné manželství

Manželství a romantické vztahy mají své výhody, ale také svůj podíl stresujících faktorů. Teď, když je to minulost, je čas zaměřit se na výhody svobodného života.

První dvě, které vás napadnou, jsou neomezená svoboda a spousta času na to, abyste se věnovali sami sobě. Podle serveru Marriage.com se totiž můžete těšit větší míře štěstí sami a svobodní.

Buďte vděční za to, že jste svobodní. Přijměte ho jako příležitost k hlubšímu poznání sebe sama, k volnému flirtování nebo k platonickému vztahu.

Máte nezávislost žít život podle svých vlastních podmínek, stanovovat si nové cíle a jít za nimi nebo dokončit projekty, které byly odloženy na druhou kolej.

2. Připomeňte si, že být sám není divné.

Introverti a ti, kteří jsou nějakou dobu sami, jsou někdy nespravedlivě a přísně odsuzováni. Jsou popisováni pomocí ponižujících nálepek, jako jsou „nenormální“, „divní“ nebo „poškozené zboží“.

Možná je to proto, že společnost přeceňuje vztahy a na lidi, kteří si váží samoty, se dívá svrchu. Na vás jako takové se pohlíží jako na vybočení z tradic a norem, protože jste se rozhodli žít sólo. Drzí jedinci se rádi ptají: „Co je s tebou špatně, proč jsi svobodný?“.

To je váš osobní život. Vy máte kontrolu nad vyprávěním. Vy určujete pravidla a nikomu nedlužíte vysvětlení. Žít sólo je naprosto normální a může být stejně nebo dokonce více uspokojující než mít vztah.

Nemusíte se cítit špatně nebo se vrhat do vztahu jen proto, abyste zapadli.

3. Dejte vale nenávisti k sobě samému

Sebenenávist je ten základní pocit nenávisti vůči sobě samému. Mezi běžné příznaky patří extrémní sebekritika a pocit nehodnosti nebo nezaslouženosti dobrých věcí, jako je úspěch, štěstí a láska.

Například si říkáte: „Jsem svobodný, protože jsem taková nula“ nebo „Nikdy nebudu šťastný, dokud nebudu s někým“.

To mluví váš vnitřní kritický hlas, který odvádí dobrou práci a vytváří pochybnosti o sobě samém a trápení.

Chcete-li zažít štěstí, o které usilujete, musíte se od něj odrazit. Budete muset zkrotit svého vnitřního kritika. Se sebenenávistí můžete bojovat prostřednictvím sebepřijetí, sebelásky a soucitu se sebou samým. Díky tomu se začnete cítit mnohem jistější ve svém rozhodnutí být sami.

4. Vybudujte si systém podpory

Možná si neuvědomíte hodnotu toho, že máte ve svém okolí lidi, kteří pro vás chtějí skutečně to nejlepší, dokud nebudete čelit výzvám. Mohou to být přátelé, spolupracovníci, členové rodiny nebo kdokoli, komu důvěřujete.

Právě tito lidé tvoří váš podpůrný systém a v případě potřeby vám poskytnou emocionální nebo fyzickou útěchu.

Nyní je vhodná doba k tomu, abyste je oslovili a navázali s nimi kontakty.

Lidé, kteří mají silný podpůrný systém, se obvykle snáze vyrovnávají s trápením, starostmi a úzkostí, které jim působí samota. Obvykle se najde někdo, komu můžete důvěřovat a kdo potvrdí vaše pocity.

Umožní vám ventilovat své pocity bez kritiky a odsuzování a v případě potřeby vám poskytne nový pohled na věc. Pravděpodobně budete mít poté lepší náladu, protože budete vědět, že vám někdo kryje záda.

5. Udělejte si seznam svých oblíbených sólových aktivit

I když jste možná odolní, jsou chvíle, kdy se do vás vkrádá samota a pochybnosti o sobě, a vy se tak cítíte sklesle. Možná budete dokonce pochybovat o své schopnosti dosáhnout štěstí sami.

Mít v pohotovosti seznam svých oblíbených aktivit může sloužit jako duševní rozptýlení a snížit úzkost nebo beznaděj.

Introverti jsou od přírody plaší, rezervovaní a domácí. Pokud k nim patříte, cítíte se energičtější a šťastnější a v samotě se vám dokonce daří.

Udělejte proaktivní krok a sepište si seznam rychlých, snadných a praktických věcí, do kterých se můžete zapojit, kdykoli začnete pochybovat o sobě samých. Mezi vaše aktivity může patřit čtení, sledování televize, meditace, psaní deníku, procházky nebo cvičení jógy.

Seznam mějte po ruce, například v kapse nebo na očích na lednici či na nástěnce s vizemi.

Jakmile se začnete cítit osaměle nebo pochybovačně, vyberte si jednu z těchto činností a vytrhněte se z toho!

6. Zamilujte se do sebe

Existuje spousta rad, jak být šťastný sám, ale většina z nich tento zásadní tip opomíjí. Lidé přiznávají, že jsou šťastní, když je v jejich životě někdo romantický. Z tohoto důvodu se někteří honí za vztahy a hledají někoho, kdo by je miloval a vyplnil jejich vnitřní „prázdnotu“.

Je pro ně obtížné zůstat svobodní, i když to znamená být v toxickém vztahu. V opačném případě je přepadne pocit prázdnoty a bezcennosti.

Zamilování se do sebe nebo zvýšení sebelásky pomáhá tuto touhu uspokojit. Stáváte se zdrojem lásky a autorem vlastního štěstí. Tuto cestu můžete začít pomocí afirmací o sebelásce, například „Vím, že jsem úplný i bez druhé osoby“ a „Mám vše, co v životě potřebuji, abych byl šťastný“.

7. Věnujte se své vášni

Naplnit svůj život věcmi, které vás baví, je další způsob, jak posílit štěstí a celkovou pohodu. Může to být charitativní činnost, vysílání podcastů, sbírání uměleckých děl nebo jiné koníčky.

Vaší vášní může být i nová kariéra, která byla pozastavena kvůli jiným závazkům.

Studie z roku 2015, publikovaná v časopise The Annals of Behavioral Medicine, zjistila, že účastníci, kteří se věnovali volnočasovým aktivitám, jež je bavily, zažívali méně stresu a vyšší míru štěstí.

A nejen to, honba za věcmi, které vás baví, může být emocionálně obohacující hned několika způsoby. Můžete získat pocit smysluplnosti – dokonce i euforie, zejména pokud vaše práce pomáhá zlepšovat životy druhých.

8. Vyhněte se srovnávání s ostatními

Víte, že snadným způsobem, jak si přivolat sebenenávist a utrpení, je srovnávat svůj život s životem někoho jiného? Může být těžké nesnažit se zjistit, jak se váš život měří s vašimi vrstevníky nebo lidmi na sociálních sítích.

Někteří z nich jsou ženatí, mají dlouhodobé vztahy, děti nebo se jim jinak daří.

Vypadají šťastně a vy se nemůžete ubránit pocitu, že váš život tomu neodpovídá. Možná vás to nutí přemýšlet, kde jste udělali chybu. Neudělali jste to.

Analyzování vaší současné situace s okolím jen vyvolává negativní pocity, jako je žárlivost, závist nebo méněcennost. Začněte s myšlenkou, že jste JEDINEČNÍ.

Vaše životní rozhodnutí jsou vaše, včetně rozhodnutí být šťastný sám a svobodný. Potvrďte své současné prožitky tím, že si řeknete: „Jsem tam, kde v tomto bodě svého života potřebuji být“.

9. Najděte klid a štěstí ve spiritualitě

Nepodceňujte roli, kterou může hrát spiritualita, když se učíte, jak být šťastní sami. Spiritualita zahrnuje spojení s něčím větším, než jste vy sami. Někteří lidé věří, že to „něco“ je Bůh, vesmír, nějaký předmět nebo idea.

Spiritualitu lze praktikovat prostřednictvím modlitby, meditace, afirmací, zpěvu, psaní deníku nebo pomoci druhým.

Ti, kdo tento způsob života praktikují, se cítí probuzení, šťastnější a živější. Zdá se, že život má větší smysl než jen každodenní existence.

Podle Chopra článku The Correlation Between Spirituality and Happiness (Souvislost mezi spiritualitou a štěstím) „spiritualita… podporuje optimismus a snahu o radostný život“. Kromě toho mají duchovní lidé tendenci zpracovávat výzvy s větší grácií a lépe se vyrovnávat se stresem.

10. Přijměte osamělost, když se objeví

Šťastní lidé mohou být a také občas bývají osamělí. I když je skvělé mít podpůrný systém, mohou nastat chvíle, kdy budete muset pocit osamělosti přečkat sami.

Může to být den, kdy vaši důvěrníci nebudou k dispozici a vy budete nuceni spoléhat na svou vlastní vnitřní sílu.

Máte možnost žít život podle svých vlastních podmínek, stanovovat si nové cíle a honit se za nimi nebo dokončit projekty, které byly odloženy na druhou kolej.

Snažte se s pocity nebojovat. Projevte soucit sami se sebou a připomeňte si, že jste lidé. Stejně jako jiné prchavé pocity, například hněv a smutek, i tyto pominou.

Možná byste také mohli vyzkoušet afirmace pro štěstí a pozitivní myšlení. Já si je opakuji vždy, když mám pocit, že sklouzávám do špatné nálady nebo že mě mají pohltit negativní emoce.

11. Žijte teď

Jsme náchylnější odkládat plnohodnotný život, protože jsme nastaveni tak, že si myslíme, že život je příjemný jen tehdy, když jsme v páru nebo obklopeni spoustou přátel.

Přikývněte, pokud vám to zní povědomě: „Odkládám cestování a dovolenou, dokud nebudu s mužem svých snů.“ Tohle se vám může zdát povědomé. „S vlastním domem počkám, až budu vdaná.“

Váš život utíká a není žádná záruka, že najdete muže svých snů nebo se vdáte. Pokud něco, může se stát, že zahořknete, že nežijete naplno.

Jsou to pouze podmínky a očekávání, které jsou překážkou vašeho současného štěstí. Do té doby buďte sami sobě společníkem a kamarádem na cestách.

Nejde o to myslet si, že nikoho nepotřebujete, jde o to vědět, že si vystačíte sami, a rozhodnout se žít naplno, ať už vám do cesty přijde cokoli.

Závěrečné myšlenky na téma Jak být šťastný sám a svobodný

Svobodný a šťastný jdou dohromady a nemá to nic společného se sociální izolací ani s tím, že bychom byli cyničtí. Odpůrci se vás budou snažit přesvědčit o opaku… ale nedovolte nikomu, aby vás na základě svých názorů a systému přesvědčení přiměl přehodnotit vaši volbu.

Místo toho obraťte svou pozornost k mnoha způsobům, jak můžete dosáhnout svého cíle štěstí a žít uspokojivý život takový, jaký jste.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz