Jak napsat dopis o odpuštění a najít vnitřní klid

Jak napsat dopis o odpuštění a najít vnitřní klid Konflikty

Určitě se mnou budete souhlasit, když řeknu, že mnoho vztahů ve vašem životě zahrnuje velké i malé konflikty.  Ve vašem životě se mnohokrát stane, že vás někdo svými slovy nebo činy zraní.  A pokud jste jako já, konflikt je něco, bez čeho byste mohli žít.  Obvykle není příjemný a někdy může zanechat na jedné nebo obou stranách zášť.  V extrémních případech může vést až k ukončení vztahu nebo přátelství.

Odpuštění je klíčem k tomu, abyste se mohli přenést přes minulost.  Může vám pomoci přenést se přes bolestné vzpomínky, překonat negativní myšlení, které vás brzdí, a celkově z vás udělat šťastnějšího člověka.  A jakmile se naučíte odpouštět, můžete znovu plně ovládnout svůj život.

Pro mnoho lidí je však odpuštění těžké.  Ať už potřebujeme odpustit někomu jinému, nebo odpustit sami sobě za chybu, pro mnohé z nás je těžké nechat to být a odpustit.

V tomto článku budu hovořit o důležitosti odpuštění, o tom, proč byste měli lidem, kteří vám ublížili, napsat dopis, a poté o tom, jak takový dopis vytvořit.

Co je to odpuštění?

Co je to vlastně odpuštění a jak postupovat, abyste někomu odpustili?  Odpuštění je definováno jako „vědomé, záměrné rozhodnutí zbavit se pocitů zášti nebo pomsty vůči osobě nebo skupině, která vám ublížila, bez ohledu na to, zda si vaše odpuštění skutečně zaslouží“.  Je však důležité si uvědomit, že odpuštění neznamená odpuštění nebo omluvu minulých provinění.  Jednoduše se rozhodnete zbavit se hořkosti, zášti a hněvu.

Proč je těžké odpustit?

Pro mnohé je těžké odpustit někomu, kdo nám ublížil.  Často máme v hlavě, že když někomu neodpustíme, bude trpět on.  Neodpuštění vnímáme jako formu trestu za to, co nám druhý člověk řekl nebo udělal.  Je to způsob, jak mu to vrátit a mít situaci pod kontrolou. A když druhá osoba není ochotna převzít odpovědnost za své činy nebo trvá na tom, že nic špatného neudělala, často odpuštění nadále zadržujeme.  Navíc, když odpouštíme, můžeme si myslet, že to znamená, že nám nevadí, co druhá osoba udělala.

Odpuštění však není o druhé osobě.  Jde o vás.  Jde o to najít smír s tím, co se stalo.  Je to rozhodnutí nechat minulost být takovou, jaká byla, a nechat ji odejít a zároveň žít v přítomném okamžiku. Je to o touze osvobodit se od bolesti a břemene, že se s ní musíte neustále vyrovnávat.

Jedním z účinných způsobů, jak někomu (nebo sobě) odpustit, je napsat dopis odpuštění, který vám pomůže najít vnitřní klid.  Vyjádření emocí na papíře jim umožní žít mimo vás.  Můžete svým emocím vdechnout život.

Vzpomeňte si na někoho ve svém životě, komu potřebujete odpustit za něco, co udělal nebo řekl a co vám způsobilo hněv nebo bolest.  Nebo možná existuje něco, co jste udělali a co byste si přáli odpustit.  (Napsání dopisu s odpuštěním sobě samému může být také mocné).

Před napsáním dopisu

Prvním krokem při psaní dopisu s odpuštěním je vzpomenout si na skutečnou událost, kdy s vámi druhá osoba jednala špatně.  Zamyslete se nad svým vztahem k této osobě před danou situací. Byl to dobrý vztah?  Měli jste druhou osobu rádi?  Pak si vzpomeňte, jak jste se cítili během události a po ní.

Představte si, jak se během situace cítila druhá osoba a proč se tak mohla cítit.  Pokuste se uvědomit si, že jsou to lidé a mají své chyby.  Všichni je máme.  Co se v jejich životě dělo, že jednali tak zraňujícím způsobem?  Jaké potřeby se snažili uspokojit?  Jaké měli nejistoty a obavy?

Jaký je záměr vašeho dopisu?

Další věcí, kterou je třeba zvážit, je zjistit záměr vašeho dopisu.  Pokud se snažíte, aby se druhá osoba cítila špatně, přiznala vinu nebo se omluvila, nejsou to dobré důvody pro napsání dopisu.

Před napsáním dopisu si ujasněte jeho záměr. Než dopis napíšete, měli byste být skutečně připraveni odpustit.

Pokud však dopis o odpuštění píšete proto, abyste nalezli vnitřní klid a mohli se zbavit hněvu nebo zášti, které ve vás stále přetrvávají, pak jste pravděpodobně připraveni dopis napsat.  Před napsáním dopisu byste měli být skutečně připraveni odpustit.

Psaní dopisu

Je důležité, aby dopis nabyl fyzické podoby, abyste prošli procesem prožívání emocí.  Vezměte tedy do ruky pero a vytáhněte papír.

Možná by bylo dobré napsat nejprve hrubý návrh dopisu o odpuštění.  Napište na papír všechny své myšlenky – cokoli vás napadne – a nedržte se zpátky.  Napište slova, která popisují vaše emoce a myšlenky týkající se události, a to jak v době, kdy se skutečně stala, tak v době po události.

Možná budete chtít uvést, co k události vedlo, popis toho, co se stalo, jak jste se cítili během události i po ní, svou roli v situaci a také to, co jste mohli udělat jinak.

Můžete si udělat čas na introspekci a zamyslet se nad tím, zda se vám druhá osoba skutečně snažila ublížit, nebo měla jen jiný pohled na situaci.   Přemýšlejte o tom, co se v té době v jejím životě dělo.  S čím se potýkali.  Co by bylo třeba udělat, abyste jim skutečně odpustili.

Můžete také připojit prohlášení, že jste druhé osobě odpustili.  To by vám mohlo umožnit napravit vztah.  Nezapomeňte však na konečný cíl dopisu o odpuštění, kterým je nalezení vnitřního klidu.  Nechte si dopis prohlédnout blízkým přítelem, abyste se ujistili, že nevyznívá jako ubližování nebo obviňování druhé osoby.

Příklad dopisu o odpuštění

Dopis o odpuštění může znít například takto:

„Opravdu jsi mi ublížil, když jsi nepřišel na mou narozeninovou oslavu.  Říkal jsi, že přijdeš, a já jsem z toho měla pocit, že nejsi můj skutečný přítel. Měl jsem z toho pocit, že ti na mně nezáleží a že si mě nevážíš natolik, abys ke mně byl upřímný.  Vím, že o tom, jak jsi mi ublížila, nikdy nemluvíme, a to je v pořádku. Nemusíme. Nemá smysl znovu rozebírat, co jsi udělal.  Ale ublížil jsi mi.  A já jsem ten hněv dlouho zadržovala.  Nechala jsem tě, abys ze mě dostal to nejlepší.  Ale to dnes končí.

Dnes vycházím z místa lásky, laskavosti a odpuštění.  Nemyslím na to, co jsi mi udělal, příliš často, ale když na to myslím, nechávám to být.  Nemám ve svém životě čas myslet na to, že jsi mi ublížil.

Udělal jsi to, co jsi udělal, protože jsi byl v danou chvíli ve svém životě. Možná jsi byl smutný nebo naštvaný nebo plný nenávisti či zášti!  Možná jste procházeli těžkým životním obdobím nebo jste se neměli rádi.  To opravdu nevím. A je mi to v tuto chvíli jedno.  Minulost je minulost a měla by tam zůstat.  Já se rozhoduji žít v přítomnosti.

Za posledních pár let jsem našla docela dost věcí: sebelásku, sebeúctu, odpuštění, laskavost, vděčnost a mír.

Nemohu změnit minulost a to, co jsi udělal, takže se rozhoduji nechat to být, odpustit ti a jít dál.“

Možná budete chtít zvážit svou roli v konfliktu.  Pokud jste se dopustili nějakého provinění nebo jste řekli něco, čeho litujete, můžete do dopisu s odpuštěním zahrnout omluvu.

Měli byste tento dopis s odpuštěním poslat?

Zda dopis s odpuštěním odešlete, záleží pouze na vás.  Než se rozhodnete, sedněte si a připomeňte si skutečný účel, proč dopis s odpuštěním vůbec píšete.

Napsání dopisu o odpuštění vám mělo pomoci najít vnitřní klid.  Bylo to pro vaše duševní zdraví – ne pro zdraví druhé osoby.  Počkejte několik dní a znovu se na dopis podívejte. Pokud budete mít pocit, že by vám jeho odeslání prospělo, můžete to znovu zvážit.

Závěrečné myšlenky o dopisech s odpuštěním

Pamatujte si, že dopis s odpuštěním nezbavuje druhou osobu odpovědnosti za něco, co udělala, ani to nečiní v pořádku.  Osvobozuje vás však od bolesti, kterou jste v sobě drželi, a od břemene, že se s ní musíte neustále potýkat.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector