Mám depresi, nebo jsem jen líný?

10 způsobů, jak odlišit depresi od obyčejné lenosti Sebeuvědomění

Všichni máme své „gaučové“ chvilky.

Mluvím o těch dnech, kdy se vám chce jen vysedávat u televize nebo trávit hodiny bezmyšlenkovitým procházením sociálních sítí.

Někdy to děláme i přesto, že víme, že máme seznam úkolů, které je třeba do konce dne splnit. Jindy se rozhodneme nedělat nic, protože není co.

Když však tento všeobecný stav nečinnosti trvá několik dní (i týdnů) v kuse, začnete se sami sebe ptát: Mám depresi, nebo jsem líný?

Obecně máme tendenci přisuzovat lenosti negativní konotace. Kdykoli vidíme nebo slyšíme o někom, kdo zahálí nebo plýtvá časem na triviální činnosti, okamžitě předpokládáme, že je to líný povaleč bez cílů a bez budoucnosti.

Ale postoj, který vnímáme a označujeme jako „lenost“, může být důsledkem něčeho mnohem bolestivějšího a složitějšího.

„Nejsi v depresi, jsi jen líný“

Ani nevíte, kolikrát jsem slyšel klienty s klinickou depresí stěžovat si na to, že je lidé nazývají línými, nemotivovanými a dalšími slovy, která zde nemohu reprodukovat.

Chci proto využít této příležitosti a osvětlit, proč lenost není vždy důsledkem nedbalosti a lhostejnosti.

Vzhledem k tomu, že lidé bojující s depresí se potýkají s nedostatkem motivace, pocity bezmoci a celkově chmurným pohledem na život, často tráví většinu dne v „nečinném režimu“. Jsou chvíle, kdy je deprese tak zdrcující, že máte sotva sílu vstát z postele a udělat si něco k jídlu. A když máte pocit, že se vám hroutí celý svět, chcete se jen schoulit pod deku a vyhýbat se všemu, co by od vás mohlo vyžadovat nějaké úsilí.

Zvenčí může tento postoj vypadat jako lenost, ale lidé s depresí jsou uvnitř ochromeni beznadějí a citovou bolestí.

Zkrátka a dobře, než budete někoho spěchat označit za „lenocha“, ujistěte se, že jste zjistili jeho příběh. Možná budete překvapeni, když zjistíte, že za jejich zdánlivým nedostatkem cíle a směru se skrývá víc než jen nedbalost.

Mám deprese, nebo jsem líný?

Někdy je těžké stanovit jasnou hranici mezi depresí a leností.

Ještě těžší je je porovnat, vzhledem k tomu, že deprese zahrnuje celou škálu kognitivních, emocionálních a behaviorálních reakcí. Zároveň je lenost pouze postoj, který mohou lidé projevovat z různých důvodů.

Podle mého názoru, pokud se potýkáte s tímto dilematem, první (a nejlepší) věc, kterou můžete udělat, je podívat se blíže na sebe.

Kdykoli se cítíte zaseknutí a zmatení, jediným způsobem, jak získat jasno, je sebereflexe.

  • Jak lenost ovlivňuje váš osobní a profesní život?
  • Kolik hodin denně strávíte nicneděláním?
  • Stěžoval si někdy někdo (přítel, manžel, člen rodiny), že jste příliš líní?
  • Nutí vás lenost zanedbávat základní domácí práce, jako je vynášení odpadků, nakupování potravin nebo placení účtů za komunální služby?
  • Je lenost malým potěšením, které si dopřáváte po produktivním dni, nebo způsobem, jak se vyhnout nepříjemným emocím?
  • Jak by se váš život změnil, kdybyste byli méně líní?

Chcete-li zjistit, zda je lenost problém, nebo ne, musíte začít tím, že se podíváte, jak tento postoj ovlivňuje váš každodenní život.

Když lenost připravuje půdu pro depresi

Chceme-li pochopit, jak může lenost připravit půdu pro depresi, musíme se na tento stav podívat z trochu jiného úhlu.

Když přemýšlíme o depresi, často si představíme smutného, pesimistického jedince, který v ničem nenachází radost a má chmurný pohled na život. Ale tak tomu vždy není! Někdy se deprese vyvíjí poměrně netypicky, takže je obtížné ji odhalit pomocí tradičních diagnostických kritérií.

Odborníci ji nazývají „maskovaná deprese“, protože se skrývá za somatickými příznaky, které lze snadno zaměnit za zdravotní potíže.

Může se například jednat o bolesti zad, hlavy a napětí hýžďových svalů, které vytvářejí celkový pocit fyzického tlaku a vyčerpání. Deprese se vyvíjí poměrně netypicky, takže je obtížné ji odhalit pomocí tradičních diagnostických kritérií.

V důsledku toho je pravděpodobnější, že strávíte den tím nejnutnějším a budete čekat, až bolest odezní, abyste mohli být produktivnější. A čím více se tomuto pocitu poddáváte a odkládáte své úkoly kvůli pohodlí, tím více přispíváte ke svému pocitu bezmoci.

Špatný den se mění ve špatný týden, který se mění ve špatný měsíc, a aniž byste si to uvědomovali, upadáte do stavu pohodlné nečinnosti.

Nejbolestivější na tom však je, že i když si uvědomíte, že za vaším zdánlivým nedostatkem motivace a energie je něco mnohem „temnějšího“, bude vás stát značné úsilí, abyste obnovili (nebo objevili) své šťastné a produktivní já.

A neříkám to proto, abych vás demoralizoval, ale abych vám pomohl pochopit, s čím se potýkáte, nastavit realistická očekávání a přijmout přístup založený na dětských krůčcích.

10 způsobů, jak odlišit depresi od obyčejné lenosti

10 příznaků deprese

Z kognitivního hlediska deprese podporuje negativní pohled na věci, který zastiňuje všechny pozitivní zážitky, jimiž vás život může překvapit.

Negativní myšlenky a iracionální interpretace spojené s tímto stavem navíc doprovází smutek, podrážděnost, prázdnota, frustrace, beznaděj, úzkost, nerozhodnost, pocit viny a ztráta sebedůvěry.

Když se držíte této perspektivy, začnete ztrácet veškerou naději na lepší budoucnost. A pokud si myslíte, že budoucnost již nepředstavuje žádné příležitosti, proč se snažit?

Pojďme si však tyto příznaky rozebrat a lépe pochopit, jak deprese zasahuje do vašeho osobního a profesního života.

1. Trápí vás bolesti.

Nejen emocionální, ale i fyzickou bolestí. Jak jsem již zmínil, deprese může nabývat atypických forem, které se často projevují na somatické úrovni.

Dlouhodobé fyzické potíže, které nejsou způsobeny zdravotním stavem, mohou naznačovat přítomnost deprese – od bolestí hlavy a nevolnosti až po bolesti zad a dokonce i zažívací potíže.

2. Jste rozzlobení a zahořklí.

Pokud vás sebemenší nešťastná událost přivede na pokraj výbuchu vzteku nebo pokud se skleslost a zahořklost staly vaší každodenní náladou, je pravděpodobné, že se potýkáte s depresí.

Odborníci spekulují, že přibližně 50 % všech lidí, kteří se potýkají s depresí, se většinu dne cítí naštvaní, zahořklí a nevrlí.

3. Vaše oblečení vám přestává sedět.

Když se potýkáte s depresí, je pravděpodobné, že budete hledat útěchu v jídle.

Emocionální stravování sice může zvýšit hladinu serotoninu, což vyvolá krátkodobý pocit uspokojení, ale časem se promítne do kilogramů navíc, doprovázených pocity studu a viny.

Existují také případy, kdy lidé s depresí hubnou kvůli snížené chuti k jídlu.

4. Vaše pití/kouření se vymklo kontrole.

Rekreační pití a kouření jsou sice naprosto normální a neškodné, ale když se dostanete do bodu, kdy vám jedna sklenička vína večer nestačí, je pravděpodobné, že se potýkáte s něčím víc než jen se špatným dnem.

Stejně jako emoční přejídání může mít i zneužívání alkoholu a návykových látek dočasný uklidňující účinek, který vás udržuje v odstupu od bolestivých aspektů vašeho života.

5. Nic necítíte.

Ať už jde o cestu do práce, návštěvu posilovny, schůzku s někým nebo vychutnávání chutné snídaně, každý z nás má nějaký důvod, proč ráno vstát z postele. Když vám však tyto činnosti nepřinášejí žádnou radost ani uspokojení, motivace jde dolů a postel se stává vaším jediným zdrojem klidu a pohodlí.

Podle mých zkušeností je to pravděpodobně nejhorší příznak, který může depresivní epizody doprovázet. Upřímně bych si raději vybral pocit bolesti, frustrace nebo zklamání než „nicotu“.

Když vás věci, které dříve vyvolávaly úsměv nebo slzy, nechávají lhostejnými a osvojíte si chování podobné zombie, které působí chladně a odtažitě, je pravděpodobné, že máte co do činění s depresí.

6. Většinu času sníte.

Přemýšleli jste někdy o tom, kolik hodin denně strávíte fantazírováním o lepším, šťastnějším životě? (Místo toho, abyste pro to něco udělali)

Ačkoli nechat volný průchod své fantazii je naprosto normální, trávit příliš mnoho času odtrženě od reality může být známkou deprese nebo traumatu.

Odborníci tomu říkají „maladaptivní snění“, tedy tendence unikat z reality a vytvářet si fantazie, které vyvolávají momentální pocit uspokojení.

7. Nedokážete si odpočinout od sociálních médií.

Stejně jako snění nabízejí sociální média alternativní realitu, ve které se nemusíte vypořádávat s emocionální bolestí a řešit své problémy.

Ačkoli vám procházení sociálních médií přináší tolik potřebný pocit úlevy a uspokojení, dlouhodobé účinky mohou být zničující. Současné důkazy naznačují, že používání sociálních médií je spojeno se zvýšenou depresí.

Čím více času strávíte prohlížením dokonalých životů jiných lidí, tím hůře se budete cítit sami.

8. Rozhodování vám trvá věčnost.

Opět vás nedostatek motivace a skutečnost, že už v ničem nenacházíte radost, udržuje ve stavu nečinnosti, kdy vám i ta nejmenší rozhodnutí připadají příliš velká.

Nebo to může být proto, že jste ztratili sebedůvěru a už se necítíte být schopni převzít odpovědnost za rozhodnutí, která činíte.

V okamžiku, kdy se přestanete rozhodovat, váš život „zamrzne“ do stavu, kdy se neděje vůbec nic, ani dobrého, ani špatného.

9. Už vám nezáleží na tom, jak vypadáte.

A proč byste měli!? Není to tak, že byste někam šli nebo se s někým setkali.

Nakonec se dostanete do bodu, kdy se za sebe příliš stydíte i na to, abyste se pokusili něco změnit a začali o sebe pečovat.

Nejsmutnější na tom ale je, že lidé vás často příliš rychle odsuzují a nechápou, že váš nezájem není projevem lenosti, ale důsledkem deprese.

10. Vaši přátelé a rodina si o vás dělají starosti.

V dnešním světě odborníci často hovoří o „vysoce funkční depresi“. Je to druh deprese, který je těžké rozpoznat kvůli všem rozptýlením (sociální média, nakupování, workoholismus, emoční stravování, užívání návykových látek atd.), kterými se obklopujete, aby se zdálo, že jste v pořádku.

Když o vás vaši přátelé, kolegové nebo členové rodiny začnou mít obavy, možná je na čase být k sobě upřímný a zvážit možnost, že se možná potýkáte s něčím vážným.

4 návyky, které vám pomohou zvládat depresi

1. Zůstaňte v kontaktu se svými emocemi (i když to bolí).

To, co zde navrhuji, je poměrně nepříjemné a bude to od vás vyžadovat určité úsilí. Nikdy není snadné zůstat v kontaktu s bolestnými emocemi, jako je beznaděj, strach, stud, vina nebo sebenenávist.

Ale děláme to, protože je to jediný způsob, jak si vybudovat emoční odolnost a zvládnout depresivní epizody, aniž bychom ztratili svůj smysl a cíle. Tyto emoce existují (a bolí) z nějakého důvodu. Je to způsob, jakým vám vaše mysl dává najevo, že něco hluboko ve vás potřebuje vaši okamžitou pozornost.

Podle mých zkušeností vám mohou pomoci tři praktiky, které vám pomohou zůstat v kontaktu se svými emocemi:

  • Všímavost
  • Jóga
  • psaní deníku

Ačkoli se zpočátku můžete cítit trochu nepříjemně, tyto praktiky vám umožní zpracovávat emoce zdravě a vědomě.

2. Objevte své rozptylující a vyhýbavé chování.

Žijeme ve světě, kde jsou rozptýlení součástí našeho každodenního života. Od online nakupování a sociálních médií až po televizní pořady, pohodlné stravování a videohry – jsme prakticky obklopeni nejrůznějšími relaxačními aktivitami, které udržují naši pozornost zaměřenou na cokoli jiného, jen ne na sebe.

A když je tato široká škála aktivit vzdálená jen jedno kliknutí, není divu, že se tak rychle uchylujeme k rozptýlení. Jsou velmi dobře dostupné a poskytují okamžitý uklidňující účinek – ideální rychlé řešení emoční nepohody.

Jak jsme však probírali v celém tomto článku, dlouhodobé účinky mohou být katastrofální. To, že odvedete pozornost od nepříjemných emocí, ještě neznamená, že zmizí. Jen odkládáte svou bolest a utrpení.

Pro začátek vám doporučuji, abyste se zamysleli nad svými každodenními zvyklostmi a činnostmi, ke kterým se uchylujete, kdykoli se potýkáte s nepříjemnými emocemi. Není třeba je hned odstraňovat. Zaměřte se na budování zdravějších návyků dříve, než se zbavíte rozptylování a vyhýbavého chování.

3. Dělejte to, protože to potřebujete, ne proto, že se vám chce.

Jedním z hlavních problémů deprese je, že „zabíjí“ vaši touhu dělat věci, a to i takové, které vyžadují jen pár minut vašeho času, jako je vynesení koše nebo vložení špinavého prádla do pračky.

Jedna z nejčastějších odpovědí, kterou dostávám od lidí, kteří se potýkají s depresí, zní: „Chci něco udělat, jen se mi do ničeho nechce.“ Vždycky se mi zdá, že to není pravda. Když se nad tím zamyslíme, všichni máme tendenci používat tuto výmluvu, kdykoli narazíme na obtížný nebo nepříjemný úkol, který vyžaduje trvalé úsilí.

Na rozdíl od nás ostatních však lidé s depresí obtížně zvládají své emoce, a tudíž i množství motivace potřebné k plnění jednoduchých úkolů.

Myslím, že je nezbytné si občas připomenout, že ne vždy musíte mít tu správnou náladu, abyste něco udělali, zejména pokud jde o nezbytné úkoly a činnosti.

Někdy je třeba začít tím, že vynaložíte úsilí navzdory nedostatku motivace a chuti. Pokud budete čekat na “ideální náladu“, abyste se do něčeho pustili, je velká šance, že se nakonec budete cítit zklamaní a beznadějní.

4. Zaměřte se na mikro návyky.

Vzhledem k tomu, že deprese vyčerpává vaši energii až k vyčerpání, není divu, že je pro vás téměř nemožné dodržet onu třicetiminutovou cvičební rutinu denně, po níž následuje studená sprcha a krátké meditační cvičení.

Možná jste si ukousli větší sousto, než dokážete rozkousat, a čím větší tlak na sebe vyvíjíte, tím hůře se vám bude dařit. Nastavme si laťku o něco níže, abyste mohli své návyky dodržovat, aniž byste se unavili a po několika neúspěšných pokusech to vzdali.

Začněte s jedním návykem a pomalu se propracujte ke dvěma, třem atd. Ale dělejte to pomalu. Není třeba nic uspěchat, vyčerpat se, vzdát se a litovat se.

Zdravý a dosažitelný mikro návyk je něco, co:

  • děláte výhradně pro sebe.
  • Nevyžaduje velkou fyzickou ani psychickou námahu.
  • Zabere vám jen 5 až 10 minut času.

Příkladem mikrozvyku je péče o pleť, krátké cvičení pozornosti, modlitba, ranní protažení atd. Pokud jde o překonávání deprese, méně znamená více.

Závěrečné myšlenky o lenosti a depresi

Ať už je to lenost, deprese nebo obojí, jedno je jisté – změna musí přijít zevnitř.

Začněte tím, že se podíváte hluboko do svého nitra a zjistíte, proč vám chybí motivace držet krok s každodenními úkoly, a poté podnikejte malé kroky k aktivnějšímu a produktivnějšímu životnímu stylu.

Ať už se potýkáte s depresí nebo leností (nebo s obojím), doporučuji vám zaměřit se na:

  • Zůstaňte v kontaktu se svými emocemi, zejména s těmi, které bolí.
  • Identifikování a postupné odstraňování svých rozptylujících a vyhýbavých chování.
  • Vytvoření mikro-zvyků, které vám pomohou pěstovat zdravější a šťastnější život.
Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz