5 pozitivních účinků snění

5 pozitivních účinků snění Zvládání stresu

Možná si vzpomínáte, jak jste v dětství během vyučování snili. Možná jste se dívali z okna a snili, ale učitelé vás od toho odrazovali. Nebyli jste neposlušní, když vám myšlenky utekly jinam. Sníme všichni a častěji, než byste možná čekali. Vědci se shodují, že sněním trávíme neuvěřitelných 30-50 % svého času.

Co je to tedy snění? Snění lze definovat jako snění, které zažíváte, když jste vzhůru. Ve chvílích, kdy jsme v tomto stavu, se naše mysl nechává unášet. Tato intermezza jsou krátkým odklonem od našeho současného světa. Na rozdíl od toho, co vás možná učili, snění o příjemných věcech není zdaleka zbytečné.

Snění snižuje stres a úzkost

Tím, že se vyladíte na hlučný „vnější“ svět, umožníte svým myšlenkám volně plynout. To podporuje duševní uvolnění a zkoumání. Když naše myšlenky takto plynou, nacházíme se ve stavu, kterému se říká vlny alfa. Když jsme v zóně alfa, jsme klidní a nemyslíme na nic s nucenou razancí.

Snové přestávky nejsou jen zábavou, jsou pro nás nezbytné. Náš mozek nedokáže udržet soustředění a produktivitu nonstop. Dobré zdraví mozku vyžaduje určitá pravidelná období relaxace.

Po dlouhém dni v práci nebo po neshodě s přítelem nechte svou mysl odplout k něčemu zcela nesouvisejícímu a příjemnému. To vám může pomoci zapomenout a distancovat se od znepokojivých okolností.

Mít k dispozici nástroj, jako je denní snění, je užitečné zejména tehdy, když se potýkáme s domnělými hrozbami nebo příliš rušným prostředím. Je to další nástroj v sadě nástrojů duševního zdraví, který vám pomůže vyhnout se stresu a úzkosti. Pokud cítíte, že jste stále úzkostnější, můžete se obrátit na denní snění a následující kroky:

  • Prvním krokem je odvrátit pohled od stolu, práce nebo jakýchkoli rušivých vlivů.
  • Poté se zhluboka nadechněte. Poté pomalu vydechněte. Opakujte.
  • Nakonec myslete na něco příjemného, co má pro vás význam.

Můžete si představit, že jste na svém oblíbeném místě, kam rádi chodíte na výlety do lesa. Nebo můžete myslet na nové auto, které byste si rádi koupili. Jakou by mělo barvu? Jaké by mělo vlastnosti? Dokážete si představit, že se na sedadle řidiče cítíte skvěle?

Podle zdravotnického blogu Lékařské fakulty Harvardovy univerzity „bloudění myslí může pomoci zvládat úzkost“. Stejně jako meditace nebo odpočinkové aktivity působí snění jako přirozený prostředek ke zmírnění stresu a úzkosti.

Snění vám pomáhá řešit problémy

Snění nejsou jen miniaturní úniky. Když necháte své zbloudilé myšlenky bloudit, oživí vás to. Budete se moci vrátit k řešení problému více svěží. Většině z nás může prospět, když k problémům přistoupíme s novým pohledem.

Kromě svěží perspektivy se zdá, že snění funguje lépe než snaha vynutit si řešení. V jedné studii, která sledovala různé vzorce vnitřního myšlení, dospěli vědci k závěru, že bloumání myslí je důležité a prospívá nám. Zdá se, že tento kognitivní proces vede k novým nápadům.

I když to na první pohled může znít neobvykle, nechat se unášet myšlenkami nám skutečně může pomoci vyřešit problémy, když soustředění na ně nefunguje.

Tím, že do něčeho vytrvale bušíte, můžete přehlédnout nejrůznější informace. Volné asociování však může vaší mysli umožnit přelétat od vzpomínek k něčemu, co jste si přečetli, a pak zase zpět k něčemu, co si představujete.

Jinými slovy, snění vás může vést po jakési kouzelné žluté cihlové cestě k vhledům. Tyto vhledy vám mohou pomoci dosáhnout cíle. Takže pokud se potýkáte s nějakým problémem, místo abyste se ho snažili vyřešit ještě usilovněji, zkuste to naopak. Sněte a pak sněte ještě více.

Snění využívá různé části vašeho mozku

Pokud jste si někdy všimli, dětská mysl neustále bloudí. Není žádným tajemstvím, že mladí lidé hodně sní. Přesto se ukazuje, že mít „hlavu v oblacích“, jak někteří lidé denní snění popisují, je víc než jen prostá nebo rozptylující zábava.

To, co se při snění odehrává ve vašem mozku, je poměrně sofistikované. Jak vaše mysl bloudí, jste vy používáte různorodé aspekty svého mozku. Současně pracuje jak výkonná síť pro řešení problémů, tak i síť kreativity ve vašem mozku.

Když aktivujeme tyto různé oblasti mozku, získáváme přístup k informacím, které mohly být dříve mimo dosah nebo neaktivní. Nuda nebo nečinnost proto slouží skvělému účelu. Inspiruje nás ke snění, které vytváří důležitá spojení napříč mozkem.

Snění pomáhá dosahovat cílů

Jak vám mohou bloumající myšlenky pomoci dosáhnout vašich cílů? Tyto bludné myšlenky jsou skutečně neřízené, ale nový výzkum odhalil, že jsou často motivovány našimi cíli.

Sportovci a výkonní umělci někdy používají záměrné snění k tréninku před zápasem nebo výkonem. Tato metoda předpřipravuje jejich mozek na úspěch. Je to jako trénovat spíše mentálně než fyzicky na výsledek, který si přejete. Tento druh představování nebo strukturovaného snění je populární v oblasti sportovní psychologie.

Zatímco snění založené na fantazii, jako je proměna v superhrdinu, vás může nakonec zklamat nebo frustrovat, protože je příliš přitažené za vlasy, strukturované snění vás může motivovat, protože je realistické.

Představovat si nebo snít o některém ze svých reálných cílů je příjemné. Vybízí vás k promýšlení kroků, které byste podnikli, způsobů, jak si udržet motivaci a jak překonat překážky.

Snění rozšiřuje vaši kreativitu

Výzkum prokázal, že snění ve dne souvisí s vyšší mírou kreativity.3 Neúnavné vrtání se ve složitém problému nevede k objevům. Udělejte si přestávku. Mysl bude stále inkubovat na problému.

Bianca L. Rodriguezová, Ed.M, licencovaná manželská a rodinná terapeutka, říká: „Proto většina z nás zažívá aha momenty při všedních činnostech, jako je mytí nádobí, kdy se nemusíme příliš soustředit na daný úkol, což v naší psychice vytváří prostor pro přijímání a odhalování nových informací.“

To dokázala i jedna studie, v níž měli vysokoškolští studenti za dvě minuty vymyslet co nejvíce způsobů využití běžných věcí (jako jsou párátka a cihly). Ti, kteří se nejprve zasnili, místo aby se dále soustředili na problém, si vedli lépe při generování kreativnějších nápadů. A to ne o málo. Byli o 41 % produktivnější a kreativnější.

Když vaše mysl nemusí jet po úzké trati, reorganizuje všechny střípky informací a vytváří nové a nečekané souvislosti. Být rozptýlený a nechat svou mysl bloudit je silně pozitivní.

Rodriguezová dobře popsala denní snění, když řekla, že je to „cvičení pro vaši mysl“. Dále to rozvedla slovy: „Málokdy se učíme nechat svou mysl bloudit. Je to jako starat se jen o jeden strom v obrovském lese. Snění umožňuje vaší mysli zvětšit se a vidět celý les, což vytváří jinou perspektivu a vybízí ke kreativitě.“

Slova na závěr

Snění se příliš dlouho dostávalo do špatné pověsti. Přesto nám lidem přináší mnoho výhod. Doufejme, že bude více lidí otevřených tomu, aby přijali proces denního snění a nechali své myšlenky volně bloudit. Pokud vás frustruje nějaká situace, problém nebo si prostě chcete rozšířit představivost či kreativitu, vyzkoušejte denní snění a uvidíte, jaké duševní cesty se vám otevřou.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector