Jak mluvit sebevědomě v 6 krocích

Jak se naučit mluvit sebevědomě - 6 kroků Motivace

Bez ohledu na vaši profesi a pracovní povinnosti je důležité vědět, jak mluvit sebevědomě a efektivně. Schopnost sebevědomého vystupování vám může pomoci vyniknout ve vaší pracovní roli a budoucí kariéře.

Pokud věnujete čas vyhledávání tipů, které vám pomohou mluvit sebejistě, můžete začít trénovat a zlepšovat své řečnické dovednosti v práci. V tomto článku definujeme mluvní dovednosti, zopakujeme si, proč jsou důležité, poskytneme vám tipy pro zlepšení vašich mluvních dovedností a probereme, jak získat větší jistotu při mluvení.

Co jsou to mluvní dovednosti?

Mluvní dovednosti jsou takové, které pomáhají lidem vzájemně komunikovat a předávat sdělení. V profesním prostředí používají jednotlivci řečnické dovednosti při prezentacích, setkáních s klienty, při spolupráci se spolupracovníky nebo při kladení otázek nadřízeným. Zde je několik příkladů řečnických dovedností:

  • Mezilidská komunikace: Mezilidská komunikace je schopnost člověka přizpůsobit jazyk, který používá, v závislosti na tom, s kým hovoří. Například s přímým nadřízeným mluvíte jinak než s klientem nebo spolupracovníkem.
  • Aktivní naslouchání: Aktivní naslouchání je proces, při kterém jednotlivci používají neverbální signály, jako je oční kontakt, pokyvování hlavou, poloha těla, poznámky a úsměv, aby vyjádřili svůj zájem o mluvčího. K dobrému aktivnímu naslouchání přispívají také drobná verbální gesta. Aktivní naslouchání je důležité, protože po přednesení prezentace může být nutné odpovídat na otázky. Také udržuje druhou osobu v konverzaci, když jí sdělujete svou pozornost.
  • Přesvědčivost: Přesvědčivost je dovednost, při níž jednotlivci motivují ostatní lidi k účasti na myšlence nebo projektu pomocí jazyka.
  • Znalost slovní zásoby: Slovní zásoba: Znalost slovní zásoby je důležitou řečnickou dovedností, protože slova, která používáte, ovlivňují porozumění posluchačů a vaši profesní důvěryhodnost.

Proč jsou řečnické dovednosti důležité?

Mít výborné řečnické dovednosti je důležité z několika důvodů. Zde je několik příkladů, jak můžete využít toho, že umíte efektivně mluvit v profesionálním prostředí:

  • Zvyšuje vaši zaměstnatelnost při pracovních pohovorech: V případě, že se ucházíte o zaměstnání, vám výborné řečnické dovednosti pomohou ukázat se jako kvalifikovaný a dobře mluvící kandidát. Schopnost formulovat své myšlenky a diskutovat o svých zaměstnatelných vlastnostech pomáhá zaměstnavatelům představit si vás v jejich společnosti. Pomůže jim také určit, zda byste mohli vést prezentace nebo jednat se zákazníky.
  • Zvyšuje vaše šance na získání interního povýšení: Prokázáním dobrých řečnických dovedností na svém současném pracovišti ukážete zaměstnavateli, že máte schopnost sdělovat myšlenky a vést prezentace. To vám může pomoci při žádosti o další vedoucí pozice nebo vám to může pomoci získat vyšší odpovědnost na vaší současné pozici.
  • Inspiruje ke změnám a ovlivňuje obchodní rozhodnutí: Jako profesionál můžete svou schopností efektivně mluvit prostřednictvím jasné komunikace a přesvědčivého jazyka ovlivnit svůj úspěch v práci. Víte totiž, jak pomocí řeči sdělit ostatním své myšlenky a povzbudit je k tomu, aby viděli potenciální výhody vašich nápadů.
  • Pomáhá vám posilovat pozitivní vztahy na pracovišti: Důležité jsou také řečnické dovednosti, které vám pomohou vést konverzaci s vašimi spolupracovníky. Díky tomu s nimi můžete navázat smysluplné vztahy, které posílí týmové aktivity a kulturu na pracovišti.
  • Předchází nesprávnému dorozumění díky srozumitelnosti a jazyku: Znalost efektivního mluvení vám pomůže formulovat otázky a odpovědi tak, aby byly srozumitelné. To dále zajišťuje, že vy i vaši spolupracovníci udržíte produktivní pracovní proces.

Jak mluvit s jistotou

Musíte umět mluvit sebejistě, ať už se snažíte přesvědčit klienta, aby prodloužil smlouvu, přesvědčit nadřízeného, aby podpořil váš nápad, nebo přednášíte pracovní prezentaci. Projděte si tyto kroky, abyste zjistili, jak získat větší sebejistotu při mluvení:

1. Přijměte své slabiny

Pokud chcete získat větší jistotu při mluvení před skupinou nebo při vyjadřování svých myšlenek, musíte nejprve přijmout své slabiny. To znamená být smířený s tím, že děláte chyby a učíte se z nich. Tímto postupem můžete zmírnit své obavy a pomalu zvyšovat svou sebedůvěru při mluvení na pracovišti.

2. Dejte si čas na přípravu toho, co budete říkat

Ať už máte přednést prezentaci, nebo chcete představit nějaký nápad nadřízenému, poskytnutí dostatečného času na nácvik a promýšlení svého sdělení vám pomůže získat větší sebedůvěru. Za tímto účelem si své myšlenky sepište, vytvořte si osnovu a prezentaci si několikrát různě nacvičte.

3. Udržujte oční kontakt

Udržování očního kontaktu s posluchači vám pomůže vyjádřit sebevědomí, i když jste nervózní. Když mluvíte před velkou skupinou na schůzích nebo akcích, navažte oční kontakt s několika různými lidmi, abyste ukázali, že se soustředíte na celé publikum. Můžete se také zaměřit na stěnu přímo za posluchači, což vám pomůže se soustředit. Když mluvíte s jednou osobou, vyvažujte oční kontakt krátkými přestávkami.

4. Omezte množství otázek, které kladete

Při představování myšlenky nebo přednášení prezentace můžete vyjádřit důvěru tím, že se zdržíte toho, abyste definitivní prohlášení měnili v otázky. Například věta: „Mohli bychom třeba změnit distribuční kanály?“ působí nerozhodně. Místo toho řekněte: „Měli bychom změnit distribuční kanály, abychom snížili náklady spojené s velkoobchodem.“.

5. Nechte druhou osobu, aby v tichých chvílích zahájila konverzaci.

Během konverzace můžete cítit potřebu mluvit v tichých chvílích. To však může způsobit, že řeknete něco, co nesouvisí s vaším původním sdělením nebo myšlenkou. Proto si musíte nacvičit, že vám nevadí tiché chvíle poté, co promluvíte. To také způsobí, že vaši posluchači přispějí ke konverzaci.

6. Buďte sami sebou

Dovolit své osobnosti, aby se projevila, je důležitou součástí sebevědomí, když mluvíte. Pomáhá to také přirozenému průběhu konverzace a může to pomoci vašemu publiku navázat s vámi kontakt při prezentaci.

Tipy pro zlepšení řečnických dovedností

Existuje řada způsobů, jak můžete zlepšit své řečnické dovednosti na pracovišti. Přečtěte si tyto tipy, které vám pomohou zlepšit vaše řečnické dovednosti.

Na začátku si stanovte malé cíle

Rozvoj vynikajících řečnických dovedností vyžaduje čas, stejně jako správné návyky. Začnete-li stanovením konkrétních cílů, pomůže vám to udržet si motivaci a umožní vám to vytvořit pevný základ pro rozvoj vašich dovedností. Mezi příklady malých cílů patří udržování očního kontaktu během jedné konverzace denně nebo dotaz na spolupracovníka, zda potřebuje další vysvětlení něčeho, co jste řekli.

Rozšiřte si slovní zásobu

Používání správných slov ovlivňuje způsob, jakým si posluchači vykládají význam vašeho sdělení a zda s ním souhlasí. Proto je důležité, abyste přemýšleli o slovech, která používáte při prezentacích, rozhovorech s klienty nebo při nabízení obchodních nápadů. Prozkoumejte účinná obchodní slovíčka a zkuste je začlenit do svého projevu, abyste zjistili, jak na ně reaguje vaše publikum. Mezi příklady obchodních slovíček patří například prioritizovat, zefektivnit, profitovat, distribuovat nebo implementovat.

Požádejte o zpětnou vazbu

Zpětná vazba je účinný způsob, jak zjistit, v jakých oblastech se musíte zlepšit, pokud jde o vaše řečnické dovednosti. Například po přednesení prezentace na schůzce napište e-mail svému přímému nadřízenému a zeptejte se, zda vám může nabídnout nějakou konstruktivní zpětnou vazbu. Můžete se také zeptat svých spolupracovníků. To vám pomůže určit jeden nebo více způsobů, jak zlepšit svůj mluvený projev pro příští prezentaci.

Dobrovolně se přihlaste k vedení prezentací na poradách

Nejlepším způsobem, jak zlepšit své řečnické dovednosti, je praxe. Využívejte proto příležitostí k veřejnému vystupování, abyste získali větší sebedůvěru a strategii mluvení. Toho můžete dosáhnout tak, že si promluvíte přímo se svým nadřízeným nebo manažerem, aby pochopil vaše cíle.

Dělejte si pauzy, pokud si nejste jisti, co máte říci.

Ať už přednášíte prezentaci nebo vedete rozhovor mezi čtyřma očima, musíte se ujistit, že jste si shromáždili myšlenky, abyste mohli přednést jasné sdělení. Pokud zapomenete, co chcete říci, buďte k posluchačům upřímní a použijte větu typu: „Přemýšlím, jak to lépe zformulovat,“ nebo „Napadne mě nějaký příklad.“ Tím získáte čas na rozmyšlenou a dáte najevo svou snahu předat jasné a stručné sdělení.

Zapište se do online kurzu komunikace

Existuje řada online kurzů, které pomáhají profesionálům rozvíjet dovednosti veřejného vystupování a naučit se efektivně komunikovat v obchodním prostředí. Tyto kurzy můžete absolvovat vlastním tempem a získat certifikát o komunikaci, který obohatí váš životopis.

Cvičte se ve vedení rozhovorů s lidmi během celého dne

Cvičení je klíčovou součástí rozvoje vynikajících řečnických dovedností. Iniciací rozhovorů můžete získat sebedůvěru a vyvinout si lepší metody mluvení s ostatními. To může zahrnovat procvičování dovedností aktivního naslouchání nebo používání slovíček.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz

Adblock
detector