15 příznaků problémů s opuštěním u dospělých

15 příznaků problémů s opuštěním u dospělých Sebeuvědomění

Ztratili jste někoho blízkého v důsledku nečekaného odloučení nebo úmrtí a měli jste pocit, že jste jeho odchod nikdy nepřekonali?

Zažíváte pocity nejistoty, žárlivosti, vzteku, úzkosti nebo obsedantní myšlenky, když jste v blízkém přátelském nebo intimním vztahu?

Možná sabotujete vztahy, takže se rozpadají? Nebo jste příliš panovační?

To vše jsou příznaky problémů s opuštěním u dospělých… a pramení z neblahých zkušeností z dětství.

Co jsou problémy s opuštěním?

Problémy s opuštěním mají kořeny v úzkosti a jsou považovány za typ úzkostné poruchy. Přesto tento stav není lékařskými nebo klinickými odborníky uznáván jako problém duševního zdraví nebo samostatný stav.

Místo toho se jedná o seskupení chování, které souvisí se strachem ze ztráty… nejčastěji ze ztráty vztahu nebo něčí smrti.

Lidé, kteří vykazují známky problémů s opuštěním, dospěli do tohoto stadia, protože jejich myšlení a chování bylo posíleno pozorností, kterou jim věnovali druzí.

Mohou být také neschopní navazovat trvalé vztahy… a dokonce se snaží lidi od sebe odstrkovat.

Základní příčina problémů s opuštěním začíná v dětství a má více spouštěčů. Nejčastějšími příčinami problémů s opuštěním jsou:

  • Smrt blízkého přítele nebo člena rodiny
  • Odmítnutí lásky nebo opuštění rodiči
  • nucení chovat se v dětství jako dospělí

Ztráta blízké osoby, např. prarodiče, v raném věku může dítě skutečně zničit, protože začne pochybovat o své vlastní smrtelnosti.

Rozvádějící se rodiče mohou v dětech vyvolat pocity opuštěnosti, které přetrvávají po celý život… zejména když se jeden z rodičů rozhodne opustit rodinu a založit novou.

Děti instinktivně hledají pozornost a lásku u rodičů a členů rodiny, ale dospělí tyto věci svým dětem ne vždy poskytují.

A často se stává, že osamělí rodiče očekávají od svých dětí, že převezmou mnohem více odpovědnosti, než by každé dítě v mladém věku mělo, což v dítěti vyvolává pocit viny nebo studu… ať už se jejich rodiče rozvedli, nebo ovdověli.

Nyní, když jsme probrali některé z důvodů problémů s opuštěním u dospělých, uvedu seznam 15 příznaků, které jsou s touto poruchou běžně spojeny.

15 příznaků problémů s opuštěním u dospělých

1. Vstupování do nezdravých vztahů a jejich udržování

Nezdravý vztah je takový, který se vyznačuje slovním nebo fyzickým násilím. Může se v něm také vyskytovat zneužívání drog a/nebo alkoholu.  Možná je to obojí.

Někdo, kdo má problémy s opuštěním, do těchto vztahů vstupuje… i když si je vědom toho, že osoba, kterou si vybral, pravděpodobně nebude dobrým životním partnerem.  A přestože to ví, ve vztahu zůstává, protože jeho strach ze samoty je silnější než touha odejít.

2. Tendence příliš rychle se připoutat

Jedná se o příliš rychlé sblížení s novým přítelem nebo romantickým partnerem.

V případě přátelství se projevuje silná touha být stále s nimi a podnikat co nejvíce zábavných věcí.

V případě romantického partnera se objevuje snaha vyhlásit city lásky a hluboké náklonnosti dříve, než se skutečně vytvoří. To může některé lidi odradit… a pokud ne, mohou mít také problémy.

Lidé s problémy s opuštěním jsou často „přilnaví“ v naději, že si tuto osobu udrží ve svém životě co nejdéle.

To může být také známkou spoluzávislosti.

3. Potěšení z lidí

„Uspokojování lidí“ je, když člověk na všechno říká „ano“… i když to nemusí být v jeho nejlepším zájmu.  Lidem vyhovující člověk se bude snažit udělat druhým radost, aby vztah pokračoval, navzdory tomu, čeho se možná bude muset vzdát kvůli tomu, že stále říká „ano“. Uspokojování lidí může být také psychicky a fyzicky vyčerpávající.

Tyto typy lidí se mohou rozhodnout, že potřebují platit za okázalé dárky nebo předměty, které se jim nemusí vrátit.  Mohou chtít někomu ukázat, že se mají dobře, i když se jim nelíbí, z čeho to sestává.

Lidé, kteří se snaží potěšit, mohou také přetlačovat své tělo za hranicí jeho možností a věnovat příliš mnoho času pomoci druhým, místo aby se starali o sebe.

4. Závidí vztah druhým lidem

To je situace, kdy znáte šťastný pár nebo máte kamaráda, který má skvělý vztah, a vy v sobě prostě nedokážete najít sílu, abyste za ně byli úplně šťastní.

Místo toho si možná najdete důvody, proč vztah hnidopišsky kritizovat nebo proč ho kritizovat. Nebo si prostě jen přejete to, co mají oni, a začnete nesmírně žárlit.

Je normální trochu závidět někomu, kdo má skvělý vztah, ale když se tyto pocity změní v odpor, je to jeden ze znaků problémů s opuštěním.

5. Neochota nebo nedostatek touhy plně se zavázat ke vztahu

Touha po vztahu tu je, ale nějaká vaše část se brání plnému navázání vztahu s partnerem.

Budete si vymýšlet výmluvy, proč byste se neměli více zapojit, budete ignorovat skutečné pocity náklonnosti… a po nějaké době se ze vztahu předčasně odhlásíte, protože si myslíte, že víte, že nakonec skončí.

6. Pocit, že nejste hodni lásky

Pocit opuštěnosti se prolíná s pocity ztráty.

Když vás milovaná osoba opustí nebo zemře, máte pocit, že už nikdy nebudete tak milováni. A pokud přece jen najdete někoho, kdo vás miluje, máte pocit, že jeho emoce nedokážete přijmout. Jako by to musel být sen.

Přesvědčujete sami sebe, že pro jejich lásku nejste dost dobří, a často je odstrkujete, abyste ji našli jinde.

7. Vyhýbání se citové intimitě

Kořeny této situace jsou podobné pocitu nehodnosti lásky… tentokrát se však vyhýbáte tomu, abyste se ponořili do té části svého já, která vám umožňuje plně se citově spojit s partnerem.

Pravděpodobně přiznáte, co k němu cítíte na povrchní úrovni, a každému, kdo vám bude naslouchat, řeknete, že tuto osobu milujete… přesto vám váš vnitřní hlas říká, abyste nešli hlouběji. Vlajky jdou nahoru.

Také si všimnete, že jste vždy první, kdo ze vztahu odchází, abyste se ochránili. Je to klasický obranný mechanismus.

8. Nejistota a pochybnosti o sobě/nízké sebevědomí

Nejistota a pochybnosti o sobě samém znějí na papíře jako jedno a totéž, ale ve skutečnosti jsou odlišné… i když spolu souvisejí.

Nejistota je nedostatek sebedůvěry, zatímco pochybnosti o sobě samém jsou projevem přesvědčení nebo definitivního negativního tvrzení o sobě samém.

To znamená, že nejistota spočívá v negativních myšlenkách o tom, jak někdo jiný vnímá váš vzhled nebo inteligenci.

Pochybnosti o sobě samých však zahrnují vaše vlastní myšlenky o tom, že jste oškliví, hloupí, nešikovní atd. Je také známá jako nízké sebevědomí.

9. Žárlivost nebo myšlenky na nevěru ze strany partnera.

Někdy se to považuje za paranoiu, protože jste posedlí strachem, že vás partner podvádí.  A to natolik, že ho možná skutečně od sebe odstrkujete.

Myslíte si, že je vám nevěrný, i když vám k tomu nedal žádný důvod… ani neexistují žádné červené vlajky, které by naznačovaly, že vás partner skutečně podvádí.

Část tohoto vzorce myšlení pramení z vašich vlastních myšlenek, že pro svého partnera nejste dost dobří… takže musí hledat cestu, jak ze vztahu odejít.

Nakonec mohou tyto myšlenky vést k ohromujícímu a neustálému pocitu, že vás partner podvádí, a žádné racionální nebo rozumné vysvětlení vás nemůže přesvědčit o opaku. To vede k paranoie, která může vztah zničit.

10. Potíže s důvěrou k druhým

To se týká kohokoli z vašeho sociálního okolí, dokonce i rodiny.

Myslíte si, že lidem důvěřujete, ale neuvědomujete si, že jim věříte jen tak daleko, jak daleko je můžete hodit.

Je normální, že máte malé podezření, že někdo neudělá to, co říká, ale to obvykle časem zmizí. Vaši důvěru si zaslouží. Dokažte jejich loajalitu.

Neustále v sobě nosit podezření, že se vám někdo chystá udělat něco špatného, není normální, zvláště když je tato osoba důsledná a vždy udělala to, co řekla.

Tato nedůvěra pramení z vašeho základního přesvědčení, že každý, koho máte rádi nebo koho máte rádi, vás opustí… tak proč se obtěžovat mít v něj důvěru jako v důvěryhodnou osobu?

11. Nedokážete tolerovat dlouhé období odloučení

Cítíte se osamělí a úzkostní, když vás partner na delší dobu opustí?

Například odjede na několik dní na služební cestu a vy se přistihnete, že se nemůžete dočkat jeho návratu? Nebo si třeba jen na noc vyrazí s přáteli a vy se začnete bát?

Čím déle nejste svému partnerovi fyzicky nablízku a/nebo čím déle je vaše rutina narušena, tím více se zapojujete do podobných negativních myšlenkových vzorců.

Upřímně máte pocit, že bez nich nemůžete vydržet.

Pak propadáte depresi.

Pak iracionální.

Přemýšlíte, zda jsou v pořádku.  Nebo jestli neměli nehodu nebo vás nepodvádějí atd.

12. Přílišná kontrola

To je situace, kdy máte pocit, že musíte kontrolovat každý aspekt vztahu.

Když cítíte potřebu nutit lidi žít podle vašich norem… prostě proto, že máte pocit, že je to ochrání.  A blízko u toho.

Vycházíte z toho, že když je udržíte v bezpečí, budou žít déle. A neztratíte je vlastní vinou.

Mezitím ignorujete skutečnost, že čím více se kontrolujete, tím spíše lidi od sebe odstrčíte.

13. Vybírání partnerů, kteří jsou citově nedostupní

Citově nedostupní partneři jsou ti, kteří nejsou ochotni se z různých důvodů zavázat ke vztahu.

Mezi tyto důvody může patřit to, že jsou již ženatí, procházejí rozchodem nebo rozvodem… nebo prostě v současné době nemají zájem o vážný romantický vztah.

Tyto partnery si vybíráte, protože máte pocit, že můžete mít uspokojivý fyzický vztah a zároveň nemusíte vynakládat žádné úsilí na navázání vztahu na citové úrovni. Je to příležitostné randění v té nejhorší podobě.

14. Sabotáž vztahu

Vybíráte si hádky, hledáte chyby, křivě obviňujete a řeknete partnerovi nebo příteli cokoli, aby vás opustil.

V hloubi duše víte, že na vztahu není ve skutečnosti nic špatného… ale nevěříte, že ten druhý zůstane, a tak se rozhodnete ho ze svého života vytlačit podle svých podmínek.

Ale místo toho, abyste byli upřímní sami k sobě a ke svému příteli nebo partnerovi, věnujete se myšlenkám a činům, které svalují vinu na druhou osobu, abyste se mohli přesvědčit, že jste udělali správné rozhodnutí a odstrčili ji.

15. Sebeobviňování za rozchod

Když přátelství nebo partnerství ztroskotá, přebíráte veškerou vinu za rozchod na sebe.

Nejste schopni rozpoznat skutečnou pravdu o situaci.  To znamená, že nemusíte uznat, že problémy se slučitelností nebyly zcela vaší vinou… ale stejně si to budete myslet.

Také nejste schopni vidět, že váš bývalý měl vlastní problémy, které nakonec vedly k zániku vztahu, ať už romantického, nebo plutonického.

Závěrečné myšlenky k příznakům problémů s opuštěním

Nezapomeňte, že problémy s opuštěním jsou typem úzkostné poruchy… i když se neuvádí jako samostatná diagnóza.

Je pravděpodobné, že máte větší psychický problém, který slouží jako záchranná síť pro tyto problémy s opuštěním.

Není to příjemné pomyšlení… ale možná stojí za to si o tom promluvit s odborníkem na duševní zdraví. Najít cestu ke zdravému stavu mysli dá hodně práce, ale vy za to stojíte.

To, že to uděláte, může být jediná cesta, jak se kdy budete moci zapojit do zdravých vztahů s lidmi, které skutečně milujete a na kterých vám záleží.

Až se vydáte na cestu za zjištěním, proč myslíte a jednáte tak, jak myslíte, měli byste si najít čas na cvičení duševního zdraví, která vám pomohou vymanit se z negativních vzorců myšlení.

Ohodnotit tento článek
schoolpsychology.cz